Table of Contents Table of Contents
Next Page  18 / 94 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 18 / 94 Previous Page
Page Background

עט

השדה

18

טראומה. כדי לקיים עבודה חינוכית אפקטיבית לאורך זמן עם התלמידים זקוקים אנשי

החינוך להחזקה ולהשקעה מתמדת. תהליכי הנחיה וליווי משנים את מסוגלותו של צוות בית

הספר להנהיג סביבה חינוכית מגדלת, הנשענת על ברית העבודה עם ההורים ועם הקהילה.

ההדרכה נועדה להבשיל את התנאים הדרושים ליצירת מרחב מאפשר של צמיחה למורים

ולתלמידיהם. חברי הצוות החינוכי לומדים בעזרת המדריך לאפיין את המהלכים שיאפשרו

להם ליצור סביבה חינוכית התומכת בצמיחה אישית ומקצועית של המורים, ובגדילה

והתפתחות של תלמידים הפגיעים להדרה. המדריך והצוות נעזרים בתהליכי הערכה

והיכרות שיטתיים, ודרכם מתבהרת תמונת המצב הקיימת בהקשר של צורכי החינוך של

תלמידים בסיכון.

ליצור את המרחב החינוכי של המורה ושל הצוות החינוכי בבית הספר –

נועד, אם כן,

שלב א’

יצירת אווירה חינוכית בבית ספר, המעמיד בראש מעייניו השקעה בלימודים, ניתוח העשייה

החינוכית היומיומית ותוצריה, וטיפוח כלל הנפשות הפועלות בסביבה החינוכית, צעירים

ומבוגרים כאחד.

בשלב הראשון מושא הטרנספורמציה הוא המורים וחברי הצוות החינוכי, כאשר התפתחותם

האישית והמקצועית מציידת אותם ביכולת חדשה לטפל ביעילות בתלמידים בסיכון. בשלב

השני של ההתערבות מתרחבת הטרנספורמציה ומתבטאת בטיפול בתלמידים עצמם. מהלך

זה מוביל לתובנה, כי כל איש חינוך הרוצה להשפיע על התפתחותם של תלמידיו שבסיכון

מוכרח לתת את הדעת על צמיחתו והתפתחותו האישית, כפעולה המתווכת בינו ובינם בכל

הקשור בהשתנות ובהתפתחות אנושית. הצמיחה של המורים איננה מעשה חד-פעמי אלא

מעשה המתחדש בכל מפגש אנושי עם תלמיד הזקוק לתמיכה של מבוגר משמעותי בחייו

להתפתחותו. כך שגם בשלב השני של ההתערבות, שבו מתרחבת הלמידה סביב השאלה

כיצד לקדם תלמידים בסיכון, מתקדמת גם הלמידה האישית והבינאישית של המורה,

המאמץ עמדות רגשיות וחינוכיות חדשות, המיטיבות עם צורכיהם של תלמידים בסיכון.

עמדות אלה יוצרות נכונות בקרב המורים להרחיב את תפקידם מעיסוק בלעדי בהישגים

ובאכיפת משמעת, לעיסוק בסיפור השלם של התלמיד, בצרכיו הלימודיים, הרגשיים,

החברתיים והמשפחתיים.

כך שיהלמו את

,

הצוות החינוכי בבית הספר

ושל

הרחבת תפקידיהם של המורה

:

שלב ב’

הצרכים המשתנים של התלמידים השונים. לשם כך יש לשפר את יכולת ההכלה של

הצוות החינוכי, כך שיספק את הדרוש לתלמידיו להמשך התפתחותם וצמיחתם הלימודית,

האישית והחברתית.

העיקרון העומד בלב העשייה החינוכית הפסיכו-סוציאלית הוא כי צמיחתם של תלמידים

בסיכון היא פועל יוצא של צמיחתן של כלל הנפשות הפועלות בסביבה החינוכית. לפי

התפיסה, מטרת ההתערבות היא לפתח את יכולותיהם של אנשי חינוך ומערכות חינוך ליצור

מרחב חינוכי המעודד התנסויות לימודיות, יצירתיות וחברתיות באווירה של צמיחה והגשמה.

יצירת מרחב חינוכי מצמיח איננה פעולה חינוכית חד-פעמית אלא תוצר של מאמץ אנושי

בלתי פוסק של עשייה חינוכית המתמודדת עם הצרכים של התלמידים “כאן ועכשיו”. מיסוד