

עט
השדה
17
החוקרים משתמשים במושג “מחסומי למידה והשתלבות” במקום במושג “חינוך מיוחד”.
התפיסה שלפיה קשיים חינוכיים אפשר לפתור על ידי תיוג של חלק מהילדים כ”בעלי
צרכים מיוחדים” מאוד מגבילה ויוצרת תיוג שעלול להוביל להנמכת רף הציפיות. היא מסיטה
את תשומת הלב מקשיים של תלמידים אחרים שאינם מתויגים וממקור הקושי שעשוי
להיות ביחסים, בתרבויות, בתכניות הלימודים, בשיטות הוראה ולמידה, בארגון בית הספר
ובמדיניותו. גישה זו משפיעה על קיטוע מאמציו של בית הספר להיענות לשוני של תלמידים
“מחוננים”.
המתרכזים תחת כותרות שונות, כמו “חינוך מיוחד”, “עולים”,
המושג “מחסומי למידה והשתלבות” עשוי להסב את תשומת הלב לדברים שיש לעשותם
כדי לשפר חינוך לכל ילד וילד. תלמידים נתקלים בקשיים כשהם חווים מחסומי למידה
והשתלבות. את המחסומים הללו אפשר למצוא בכל היבטיו של בית הספר כמו גם בקרב
הקהילות ובמדיניות המקומית והארצית. מחסומים נוצרים גם במסגרת יחסים בין תלמידים
לבין תוכני לימוד ודרכי הוראתם. מחסומי למידה והשתלבות עלולים למנוע נגישות לבית
הספר או להגביל את ההשתלבות בו.
הכלה יכולה להתבטא בכמה היבטים:
11 .
בהקשר של תלמידים בעלי ליקויים ובעלי צרכים מיוחדים.
22 .
.)
exclusion
כתגובה להדרה (
33 .
ביחס לכל הקבוצות הפגיעות להדרה.
44 .
כבית הספר המותאם לכל הבאים בשעריו.
55 .
כ”חינוך לכול”.
66 .
כגישה עקרונית לחינוך ולחברה.
תהליכי שינוי בבית ספר – מהדרה להכלה
לניסיוננו, כדי ליצור שיפור מתמשך בפעולת המוסד החינוכי לקראת יצירת חינוך אפקטיבי
יש צורך בהבניית התהליכים ההתפתחותיים של הדמויות החינוכיות עצמן. כדי שמוסד
חינוכי יוכל להתמודד עם האתגרים הגדולים ולספק את צורכיהם של קשת התלמידים, על
המערכת לאמץ תפיסת עולם חינוכית טרנספורמטיבית (היוצרת שינוי מהמעלה השנייה):
טרנספורמציה ממיקוד בהישגי התלמידים למיקוד בלמידה המקדמת התפתחות ומתרחשת
בשדה של קשר ויחסים בין תלמידים למורים. מכאן ששיפור החינוך פירושו שיפור ההוראה
בתוך יחסים. טרנספורמציה מגישה חינוכית המנרמלת את תלמידיה מתוך זהות ואחידות
קולקטיבית המוגדרת מראש, לגישה חינוכית המכירה בזהות הספציפית של הלומד.
במציאות הישראלית של היום, המעבר לזירה של עשייה חינוכית מגדלת מחייב תהליכי ליווי
והנחיה מתמשכים, באופן שיאפשר לאנשי החינוך לפעול בלי להישחק ולהתעייף. השונות
התרבותית, הפערים והמצוקות שמאפיינים את החברה הישראלית מצריכים החזקה שוטפת
של העשייה הפדגוגית המגדלת. אנשי החינוך נתקלים בעבודתם היומיומית בתלמידים
שנמצאים במציאות קשה של מצוקה, עוני, הדרה והזנחה, חרדה קיומית ומצבי פוסט-