Table of Contents Table of Contents
Next Page  6 / 66 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 6 / 66 Previous Page
Page Background

עט השדה

2012

פברואר

6

שיח עמיתים

התנעת שיח עמיתים בקרב אנשי מקצוע

העובדים עם ילדים ובני נוער במצבי סיכון

מרכז ידע אשלים

עמותת אשלים רואה חשיבות רבה בקידום שיח מקצועי כחלק מהדיון הכולל בסוגיית הדרכים לפיתוח אפיקי

למידה בקרב אנשי מקצוע, העובדים עם ילדים ובני נוער במצבי סיכון. הגיליון השמיני של "עט השדה" עוסק

במובנו הרחב של פיתוח שיח מקצועי זה, והוא בנוי מארבעה חלקים: שיח עמיתים; יומן שדה; ניהול ידע ופינת

קריאה.

בחלק הראשון של הגיליון אנו פורסים בפניכם שלושה נתיבי שיח שונים: הראשון, תגובה מקצועית כתובה

למאמר מתחום קידום בריאות במצבי סיכון; השני, התכתבות עם חוקרים אוסטרליים סביב מאמר העוסק

בשאלות של פיתוח קהילתי; השלישי, הקמת קבוצת קריאה לומדת ("חברותא"), המתדיינת עם החוקרת, כותבת

מאמר העוסק ביזמות של נשים ככלי למוביליות חברתית. מטרת סוגי שיח שונים אלה היא להניע התדיינות

מקצועית בקרב אנשי מקצוע. הדיון המוצע הוא בין-תחומי ובין-אישי והוא מתרחש סביב נושאים וסוגיות

המתקשרות לעולמם המקצועי של העובדים עם ילדים ובני נוער במצבי סיכון.

הגיליון פותח במאמרן של ורד קאופמן-שריקי, דרורה פרייזר ואחרים, התורם לשדה השיח המתפתח סביב

סוגיות של שלומות ואיכות חיים. נושא המאמר: תפיסה מוטעית של משקל הילד בעיני האם ועישון קשורים

לעודף משקל והשמנת יתר בקרב הילדים בגיל גן ממעמד חברתי-כלכלי נמוך. נקודת המוצא של המאמר היא

הניסיון לזהות גורמי סיכון ברי-שינוי להשמנת יתר בקרב ילדים ממעמד חברתי-כלכלי נמוך. המאמר מנתח את

הגורמים הגנטיים, הסביבתיים והמשפחתיים להשמנת יתר בילדות. המחקר נועד לזהות גורמי סיכון, במיוחד

אלה שניתן לשנותם, הקשורים בהשמנת יתר של ילדים, בגילאי הגן ממעמד חברתי-כלכלי נמוך, כבסיס לפיתוח

פעולות התערבות ייחודיות לגיל.

למאמר זה הוספנו תגובה של ד"ר בלהה בכרך, מרצה בבית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית,

באוניברסיטה העברית בירושלים ומנהלת תכנית "תזונה ומשפחה." תכנית זו משותפת לאשלים ולאוניברסיטה

העברית בירושלים: בית הספר לעבודה סוציאלית ובית הספר למדעי התזונה. התכנית מופעלת בתחום הכשרת

השדה של הסטודנטים ובשנים האחרונות גם ברמה ארצית, בשיתוף משרדי הרווחה והבריאות. תגובתה של

ד"ר בכרך מהווה ניסיון לספק זווית ביו-פסיכו-סוציאלית על ממצאי המחקר ולייצר שיח מקצועי עם המחברות

והקוראים, תוך הצגת נקודת מבט נוספת, מרעננת ומשלימה.

"מעבר לגורמי סיכון: לקראת פרדיגמת המניעה ההוליסטית עבור ילדים ובני נוער במצבי סיכון,"

,

המאמר השני

מתמקד בשינוי תפיסתי, המתרחש בשנים האחרונות בתחום של ילדים ובני נוער במצבי סיכון בכלל, ובעיסוק

בטיפול בגורמי סיכון, בפרט. בהתאם לכך, עיקרו של המאמר מוקדש למסגרת חשיבתית חדשה ומתפתחת,

הוליסטית בטבעה וכזו שאינה מאפשרת לפרדיגמת גורמי הסיכון לעוור את סוג העבודה המקצועית ולהשתלט

על השיח. כאחת הדוגמאות המוצלחות ביותר למדיניות מניעה, המייצגת את התפיסה החדשה, מוזכרת התכנית

" ("נתיבים למניעה"), המופעלת בשכונת עוני במערב בריסביין

pathways for prevention"

המערכתית

שבאוסטרליה.

רבה חשיבותו של מאמר זה לאנשי מקצוע, המתחבטים בשאלות שונות של פיתוח קהילתי. בפני צוות מרכז ידע

אשלים עמדה דילמה: האם לתרגם את המאמר ורק לחשוף אותו בפני קהילת אנשי המקצוע, או אולי לקחת