Table of Contents Table of Contents
Next Page  15 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 15 / 64 Previous Page
Page Background

15

2010

ינואר

עט השדה

מיומנויות נמוכות של שליטה עצמית סובלים

מקשיים בשלושת מרכיבי האלימות: מחשבה,

רגש והתנהגות. הם מפרשים אירועים פירוש עוין,

מתקשים בוויסות רגשי, חשים הצפה של רגשות

)

Crick & Dodge

, 1994(

שליליים, מחצינים כעס

ומפגינים רמות גבוהות של התנהגות תוקפנית,

.)

Ronen

, 1997(

אלימה ואימפולסיבית

) הצביעה על כך

Ronen

, 1997, 2001, 2003(

רונן

שהקניית מיומנויות של שליטה עצמית לילדים

מאפשרת להם להתגבר על בעיות כגון הרטבה,

חרדה, דיכאון, ניצול מיני, אלימות, אנורקסיה ועוד.

בעוד השליטה העצמית היא משאב אישיותי

המאפשר התמודדות, משאב חשוב לא פחות הוא

משאב סביבתי של תמיכה חברתית.

היא מרכיב משמעותי אצל כל

תמיכה חברתית

אדם, בפרט אצל ילדים, שכן חלק גדול מהלימוד

וההתפתחות שלהם מתרחש בתוך קבוצת

השווים.

תפקידה החשוב של הסביבה בתהליך

ההתפתחות בולט מרגע היוולד התינוק.

כבר בשבועות הראשונים לחייו יוצר

התינוק קשר ראשוני המשמש מודל

ליכולתו ליצור העברה והכללה

של הקשר הורה-ילד אל הסביבה

.)

Bowlby

, 1980(

הרחבה יותר

קשר זה של הורה-ילד מהווה

בסיס ליכולת ליצור רגשות של

אמון וביטחון בסביבה הרחבה

יותר. כלומר, אדם אשר רכש

בילדותו אמון וביטחון בקשר שלו

עם הדמות המטפלת יצליח יותר

ביצירת קשרים משמעותיים בעתיד

.)

Bowlby

, 1980(

ילד אשר יצר קשר טוב עם הוריו יוכל ביתר

קלות להשיג תמיכה חברתית. ילדים בסיכון הם

ילדים שחוו פעמים רבות פגיעה ראשונית ולא יצרו

קשר בטוח עם הוריהם, ובעיה זו עלולה לפגוע

ביכולתם להשיג מערכת תמיכה משמעותית

בשלב מאוחר יותר.

) תמיכה חברתית:

Cobb

, 1976(

כך מגדיר קוב

אינטראקציות חברתיות הנמשכות לאורך זמן

בין יחידים הדומים בערכיהם, שאפשר לסמוך

עליהם, לשאוב מהם עידוד נפשי, משוב, עזרה

ומשאבים חומריים. לפי קוב, תמיכה חברתית היא

מידע המוביל את האדם להאמין שיש מי שאוהב

אותו, דואג לו ומעריך אותו, ושהוא שייך למערך

Cohen & Wills

של קשרים והתחייבויות הדדיות.

() מתייחסים אל התמיכה החברתית כמערכת

1985

המספקת ארבעה סוגים מרכזיים של תמיכה:

אפשרות להתייעץ ולחלוק עם האחר, תמיכה

ממשית או חומרית, תמיכה בערך העצמי ותחושת

.)

Cohen & Wills

, 1985(

שייכות

הספרותמדגישה את ערכהשל התמיכה בתרומתה

לפיתוח ולהגברה של תחושת יכולת, ערך עצמי או

מסוגלות עצמית. תחושות אלה מאפשרות לפרט

להתמודד בהצלחה עם אתגרי החיים, והן נוטעות

בו תחושת ערך. התמיכה החברתית תורמת גם

בהשפעתה הבולמת על ידי הפחתה של השלכות

Antonucci &

שליליות בתגובה לתחושות לחץ (

Akiyama

, 1994;

Cohen &Wills

, 1985;

Hobfoll

.)

& Stokes

, 1988

תמיכה חברתית היא מרכיב

משמעותי אצל כל אדם, בפרט

אצל ילדים, שכן חלק גדול

מהלימוד וההתפתחות שלהם

מתרחש בתוך קבוצת השווים

חשיבותן של מיומנויות שליטה עצמית ותמיכה חברתית להעלאת הרווחה הנפשית בקרב ילדים