13
2010
ינואר
עט השדה
חשיבותן של מיומנויות שליטה עצמית ותמיכה חברתית להעלאת הרווחה הנפשית בקרב ילדים
ללמדם לדחות סיפוקים, להתמודד עם פיתויים
Kendall
,, 2003(
ולהשתמש בדרכי תכנון והערכה
.)1993;
Kendall & Braswell
מטרות אחרות, אלו הקשורות לבעיות מופנמות
של ילדים, זכו ל תשומת לב פחותה בהרבה,
הן במחקר והן בפיתוח דרכי ההתערבות. קנדל
) הדגיש שקל יותר ללמד ילדים
Kendall
, 1993(
לעצור את עצמם ולהפחית התנהגות לא רצויה
מלעזור לילדים להעז ולנסות לפעול כאשר הם
חוששים לעשות זאת. כלומר, היכולת לעסוק
בבעיות פנימיות, רגשיות, הייתה קשה יותר
להשגה.
גישות וטכניקות
230-
מחקרים עסקו במיפוי יותר מ
המופעלות עם ילדים ובני נוער, אך רובן לא נחקרו
.)
Kazdin
, 1993(
ולא הצביעו על תועלת כלשהי
כיוונים חדשים בחקר
הרגשות - פסיכולוגיה חיובית
במשך שנים רבות התמקד חקר התנהגות הילד,
וכן הטיפול בבעיותיו, בגישות אשר פעלו על פי
המודל הרפואי - מודל הרואה בבעיה סימפטום
לבעיות קשות יותר. כלומר, ההתמקדות הייתה
בפתולוגיה, מתוך רצון להפחית התנהגות לא רצויה,
ובהנחה שהתמקדות בבעיה תעזור להתגבר עליה,
להפחית אותה ולשנות אותה. במילים אחרות,
כפי שציינה גמבריל בספרה העוסק בפרקטיקה
בעבודה הסוציאלית, הטיפול התמקד בניסיון
"לתקן" את האדם במקום לצמצם את הפער בין
האדם ובין החברה ולעזור לאדם להרגיש טוב יותר
.)
Gambrill
, 2006(
הזרם החדש שזכה לתנופה בשנים האחרונות,
הפסיכולוגיה החיובית, מציע - במקום להתמקד
בפתולוגיה - להעצים לקוחות ולעזור להם
להרגיש טוב יותר דרך התמקדות בכוחות החיוביים
ובחוזקות שלהם, מתוך תרגול שיטתי של מיומנויות
העוסקות בפיתוח האושר.
פסיכולוגיה חיובית הוגדרה גישה מדעית
המתמקדת בכוחותיו של האדם ובפוטנציאל הטמון
.)
Carr
, 2004(
בו כדי להביא אותו לידי שגשוג
הגדרת שלדון וקינג לפסיכולוגיה חיובית: "לימוד
Sheldon &
הכוחות והחוזקות הטמונים באדם" (
.)
King
, 2001,
p
. 216
הפסיכולוגיה החיובית מתייחסת להתנסויות
הסובייקטיביות של האדם, לרווחתו הנפשית,
לשביעות הרצון שלו מחייו בעבר, לתקווה
ולאופטימיות שלו כלפי העתיד, וליכולת שלו
"לזרום" ולהיות מאושר בהווה. זרם זה מדגיש את
הצורך לעזור לאדם לפתח את האושר שהוא חווה.
במקום להתמקד בהפחתת הפתולוגיה אפשר
Keyes
להתמקד בהגברת האושר. יש חוקרים (
) המדגישים שהאושר הוא למעשה
et al
., 2008
היכולת להשיג רווחה נפשית גבוהה הכוללת הן
היבט הקוגניטיבי והן יכולת לביטוי רגשות חיוביים.
Seligman & Csikszentmihalyi
חוקרים אחרים (,
) מדגישים שהפסיכולוגיה החיובית היא
2000
מכשיר יעיל להפחתת מצוקות בקרב בני אדם.
בעקבותיהם מוצע שגם דרך התמקדות בכוחות
(ולא רק בפתולוגיה) אפשר להפחית את הלחץ
Seligman
,
Steen
ובכך להגביר את האושר (,
.)
Park
,
& Peterson
, 2005
מחקרים הצביעו על כך שאנשים מאושרים חיים
זמן רב יותר, יש להם סיכוי רב יותר להינשא,
להישאר נשואים לטווח ארוך, לפתח מעגל חברים
Diener & Dean
קרוב ולהרוויח יותר כסף (,
.)2007
שני מושגים מרכזיים אשר נקשרו לחקר האושר
בפסיכולוגיה החיובית הם רווחה נפשית
Diener
סובייקטיבית ותמיכה חברתית (
& Dean
, 2007;
Keyes
, 2006;
Keyes
& Ryff
, 2000;
Ronen & Seeman
,
). בעוד תחום הרווחה הנפשית
2007
והאושר זכה בשנים האחרונות
להתעוררות רבה, הן במחקר והן
בטיפול במבוגרים - מעט מאוד
נעשה בתחום זה בקשר לילדים.
בסדרה ארוכה של מחקרים על
מצבים שונים של ילדים, ניסינו לבחון
מהם המשתנים התורמים לשיפור
הרווחה הנפשית של הילד, וכיצד אפשר
- במקום להתמקד בהפחתת הבעיות -
להתמקד בהגברת המשאבים והכוחות העומדים
לרשות הילד, כדי לשפר את רווחתו הנפשית
ולאפשר לו להיות מאושר יותר.
רווחה נפשית בקרב ילדים
החברה אחראית לכך שילדים יזכו ליהנות מרווחה
נפשית סובייקטיבית גבוהה. מחקרים אשר בדקו
את הרווחה הנפשית הסובייקטיבית עסקו בעיקר
בחיבור בין שני מרכיבים: המרכיב הקוגניטיבי, היינו
- שביעות רצונו של הפרט מחייו, והמרכיב הרגשי,
היינו - חוויותיו הרגשיות של הפרט. חוויות אלו
מתמקדות ברגשות הפרט ובמשאבים העומדים
.)
Diener
, 1994(
לרשותו
התייחסות המחקר למרכיב הקוגניטיבי עוסקת
בלמידת שביעות רצונו של הפרט מאיכות חייו
ומהסיפוק שהוא מפיק מהם. מידת שביעות הרצון
תלויה במידת הפער הנתפס בין מצב אידיאלי לבין
הסטנדרטים המציאותיים שמציב לו הפרט ובמידת
השגתן בפועל של המטרות והשאיפות, בהתייחס
.)
Diener
, 1994(
למדדים סובייקטיביים
הפסיכולוגיה החיובית היא
מכשיר יעיל להפחתת
מצוקות בקרב בני אדם...
מוצע שגם דרך התמקדות
בכוחות (ולא רק בפתולוגיה)
אפשר להפחית את הלחץ
ובכך להגביר את האושר