Table of Contents Table of Contents
Next Page  12 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 12 / 64 Previous Page
Page Background

12

2009

יולי

עט השדה

שם של הכותב

חינוך רב-תרבותי הוא

רעיון המוביל לשינוי חינוכי,

שינוי שיאפשר הזדמנויות

לימוד שוות לתלמידים

הנבדלים זה מזה מבחינת

הגזע, המוצא אתני, המעמד

החברתי או מכל בחינה

תרבותית אחרת.

היסטוריות רבות שנים והמעוצבות בשלל מיתוסים,

;2001 ,

; בר און

2001 ,

אתוסים ופרקטיקות (בן עמי

.)2001 ,

; עזר

1998 ,

מאוטנר, שגיא ושמיר

מהו חינוך לרב-תרבותיות

יש גישות שונות לחינוך לרב-תרבותיות. גישה אחת

), הטוען כי

Banks

, 1995(

הוצגה על ידי באנקס

חינוך רב-תרבותי הוא רעיון המוביל לשינוי חינוכי,

שינוי שיאפשר הזדמנויות לימוד שוות לתלמידים

הנבדלים זה מזה מבחינת הגזע, המוצא אתני,

המעמד החברתי או מכל בחינה תרבותית

אחרת. לפי גישה זו, אחת המטרות

המרכזיות של חינוך לרב-תרבותיות

היא לעזור לתלמידים לגבש עמדות

ולרכוש ידע ומיומנויות הנחוצים

לתפקוד יעיל בחברה פלורליסטית

ודמוקרטית. מטרה אחרת היא

לעזור להם לנהל משא ומתן

ולקיים יחסי גומלין עם אנשים

מקבוצות שונות, במטרה ליצור

קהילה אזרחית המשתפת פעולה

להשגת מטרות משותפות. הלימודים

מתמקדים בהגינות, בצדק ובתרבות

דמוקרטית. גישה זו באה לידי ביטוי

ברמות שונות של רב-תרבותיות:

הרמה הראשונה היא רמת התרומות. רמה

זו היא הנמוכה ביותר מבחינת החינוך הערכי

לרב-תרבותיות, והיא חושפת את התלמידים

לתרומתן של קבוצות שונות לחברה באמצעות

הדגשת מנהגים קבוצתיים, חגים אתניים ועוד.

הרמה השנייה מוסיפה על הרמה הראשונה את

החומרים הרב-תרבותיים לתכנית הלימודים, בלי

לשנות את התכנית הבסיסית. הרמה השלישית

היא הטרנספורמטיבית, והיא משנה את תכנית

הלימודים על ידי הכללת מושגים ונקודות ראות

תרבותיותשונות. הרמה הגבוהה ביותר היא הפעולה

החברתית, פעולה המעודדת דיונים בסוגיות של

אי-שוויון חברתי העולות מן הסביבה הקרובה. היא

מבהירה את החלופות השונות לפעולה חברתית

ואת הבסיס המושגי והאידאולוגי שבבסיסן.

) טען שיש הסכמה בין החוקרים

Gay

, 1995(

גאי

שחינוך רב-תרבותי הוא דרך חשיבה, פילוסופיית

חיים, אוריינטציה ערכית וכן מערך של קריטריונים

לקבלת החלטות שמטרתן לספק את צורכי

החינוך של קבוצות אוכלוסייה הנבדלות זו מזו

בתרבותן. זוהי מערכת אמונות והבהרות המכירות

בחשיבותה של השונות האתנית והתרבותית

הבאה לידי ביטוי בעיצוב סגנון חיים, בהתנסויות

חברתיות, בזהויות אישיות ובהזדמנויות של פרטים,

של קבוצות ושל לאומים לזכות בחינוך ראוי. חינוך

ראוי עוסק, למשל, בהסתגלות הסוציו-תרבותית

של משפחות עולים אל החיים החדשים, מתוך

פיתוח זהות חדשה שתיצור בעבורם תחושה של

שייכות, וכן בהשפעתה של מערכת החינוך על