Background Image
Next Page  34 / 40 Previous Page
Basic version Information
Show Menu
Next Page 34 / 40 Previous Page
Page Background

מ

ורים ומנהלים הנשאלים מה הנושא

שהכי מטריד אותם בעבודתם,

מצביעים לרוב על היחסים עם

ההורים של תלמידיהם בבית הספר. ובכל

זאת, הנושא אינו חלק מלימודי החובה

במסגרת הכשרת מורים. "אין ספק שמדובר

באחד הנושאים המורכבים והטעונים

במערכת החינוך", אומרת ד"ר בלהה נוי,

שניהלה את שפ"י (שירות פסיכולוגי

ייעוצי) יותר מעשור. "אלא שהמכללות

הן אוטונומיות, ואי אפשר לחייב אותן

לקיים קורסים. אני מקווה שככל שהמודעות

לחשיבות הנושא תגדל, תהיה דרישה

לקורסים בנושא יחסים בין הורים לבית

הספר ושיתוף הורים".

בימים אלה יצא לאור ספרה של נוי,

יועצת חינוכית בהכשרתה, בכותרת "של

מי הילד הזה: על יחסי הורים עם בתי

הספר של ילדיהם" (הוצאת מכון מופ"ת),

שהוא לדבריה הספר יחיד שפורסם עד כה

בנושא. הספר מגלם בתוכו עשרות שנות

ניסיון בעבודה עם הורים ומורים וכתיבה

על הנושא, והוא משלב בין תיאוריה לבין

פרקטיקה. "אחת ממטרות הספר היא לשמש

בסיס לקורסים להכשרת מורים", מסבירה

נוי, "כמו כן הוא יוכל לשמש מורים ומנהלים

המבקשים להכניס שינויים בכיתתם או

בבית הספר ולחזק את השיתוף עם ההורים".

החשיפה של נוי ליחסי הורים ומערכת

החינוך התחילה אי שם בשנות ה־06, כאשר

שימשה מורה לעברית בבית ספר בשיקגו

("ההורים היו מקבלים מורים לעבודה").

בהמשך עבדה עם אמהות וילדים במשחקיה

בבית הספר האינטגרטיבי "גבעת גונן"

בירושלים, ואף כתבה על כך דוקטורט. הידע

שנצבר הוטמע במשך השנים באמצעות

קורסים והשתלמויות שהועברו למפקחים,

למנהלים ולמורים בבית הספר לעובדי

הוראה בכירים. ב־2891 גיבשה נוי הצעה

לאמנה משותפת בין הורים למורים. בשנות

ה־09 הקימה קו פתוח לפניות תלמידים,

אך עיקר הפונים היו הורים. "אז חוויתי

לראשונה במלוא עוצמתו את המתח שבין

הורים ומורים", היא כותבת בהקדמה לספרה.

תוכלי להסביר בקצרה את עמדתך

ביחס לשיתוף הורים ולמה היחסים בינם

לבין המורים מורכבים כל כך וטעונים?

"ההנחה שלי היא שההתפתחות הטובה

ביותר של הילד מתרחשת כשכל המערכות

שעוטפות אותו מתואמות ביניהן ומשתפות

פעולה. עדויות ומחקרים מצביעים על כך

ששיתוף פעולה בין הורים למורים הוא חיוני

להתפתחות התקינה של הילדים. ואולם

בפועל, גם אם להורים ולצוות החינוכי יש

מטרה משותפת, שהיא לקדם את הילדים

והתלמידים – לא תמיד הם רואים עין בעין

את טובת הילד. לכל צד יש נקודת מבט

משלו, קשיים אחרים ולפעמים גם אינטרסים

שונים. דווקא הקירבה בין הורות והוראה

מחדדת לעתים קונפליקטים ומתח".

תני בבקשה דוגמה לקשיים של הורים

במערכת היחסים עם בית הספר.

"הגעתי למסקנה שלעתים הורים

מנסים לסגור חשבונות עם העבר שלהם

עצמם, כשהם היו תלמידים, מבלי שהם

מודעים לכך. הם סוחבים אתם עניינים

לא סגורים, ולפעמים מה שנחקק בזיכרון

הם דווקא הקשיים והעלבונות. בהמשך

מצאתי לתופעה זו גם סימוכין במחקרים.

כמו כן, התפישות שלנו משתנות ומגיבות

לתקופות קודמות. אם כילדה הייתי באה

הביתה ומספרת להורים שלי על קונפליקט

עם מורה, לרוב הם היו מצדיקים את המורה,

כי זו היתה רוח התקופה. כילדים הרגשנו

לא מוגנים, ועכשיו כהורים אנחנו רואים

את תפקידנו כהגנה על הילד שלנו, לעתים

אוטומטית. זו אותה תגובה אבל בהפוך, וגם

היא לא טובה.

"בספר אני מנסה להראות שהערכים

שאנחנו מאמינים בהם והתגובות שלנו הם

תלויי הקשר היסטורי, ולכן הם ניתנים

לבחינה מחדש ולשינוי. אפשר לעבוד על

זה כדי להגיע ליותר הבנה ושיתוף, וכך

לתרום לילדים".

איך את רואה את הקשיים של המורים

בהקשר זה?

"אין ספק שהמורים חווים היום תסכול.

כשהם היו תלמידים, המבוגרים היו במרכז.

הם קיוו להתבגר ולקבל את הזכויות, אבל

כיום הילדים במרכז. מורה שנכנס היום

לכיתה זוכר איך הוא התנהג כשהמורה

שלו נכנס לכיתה. אבל לא רק שמתייחסים

אליו בחוסר כבוד, הוא מרגיש גם מאוד חסר

הגנה, במיוחד מול ההורים. הוא מרגיש

שההורה יכול להשפיע אפילו על הקריירה

שלו. לכן חשוב מאוד לגבות מורים - לא

באופן אוטומטי, כמובן - אחרת ההוראה

הופכת למקצוע מתגונן. וכאשר מקצוע הופך

למתגונן הוא מזמין כוחנות, כפי שקורה

לא אחת גם במערכת הרפואית".

האם להערכתך, המגמה לעתיד היא

הרחבה או צמצום של שיתוף ההורים

בבית הספר?

"אי אפשר להפריד את מה שקורה בבית

הספר ממה שקורה בחברה, וזה קשור גם

למצב הביטחוני והכלכלי. ככל שהפערים

בחברה יגדלו אנשים יהיו מרוכזים יותר

בעצמם ויתחזקו ערכים של מימוש עצמי

וזכויות הפרט, והסיכוי לשיתוף יהיה קטן

יותר. ככל שיהיו יותר מודעות לשוויון,

מחויבות לאינטגרציה ומגמות חברתיות

של אכפתיות, יהיה יותר רצון לשיתוף.

במערכת ציבורית נחלשת, שבה ניתנים

פחות תקציבים, יהיה פחות שיתוף. וכשיש

בעיות כלכליות אין כסף".

אם נחזור לבית הספר, כיצד יכול מורה

ליצור שיתוף פורה עם הורים?

"אם רוצים שיתוף, התנאי הראשון

הוא כבוד הדדי. כבוד למקצוע ההוראה

מצד ההורים והתלמידים וכבוד מצד

המורה להורים ולתלמידים. אני מאמינה

שצריכה להיות שותפות בעשייה ובאחריות

בין הבית לבין בית הספר, מתוך כבוד

והעצמה הדדיים, ומערכת החינוך היא

שצריכה להוביל ולהנהיג את השיתוף.

ברגע שיש מנהיגות של מנהל וחדר מורים

שרוצה לעשות את השינוי, הוא יכול לקחת

אתו גם חלק מן ההורים שרוצים לעשות

את השינוי".

איך את רואה את התרומה של ספרך

לחיזוק השותפות בין הורים לבית הספר?

"ניסיתי להעלות על הכתב את הנושא

הסבוך הזה, לראות גם את ההורים וגם

את המורים ולא לשפוט, לראות למה

לכל אחד קשה, למה כל אחד מהצדדים

לא יכול בלי השני. אבל התרומה החשובה

ביותר עבורי היא הצד היישומי. יש בספר

הצעות לפעילויות לקידום השותפות עם

הורים: החל בעבודה על מפגשים כמו יום

הורים, תקשורת עם הורים וחברות משותפת

בוועדות, ועד התמודדות עם הסתייגויות

וחששות של הורים. מוצגות בו שיטות

עבודה מגוונות, כמו למשל תהליכים של

הבהרת ערכים, סימולציה ודמיון מודרך.

אלה פעילויות שנועדו לגעת לאנשים

במקומות שונים בגוף ובנפש, ליצור עניין

ולא לשעמם".

// פסיכולוגיה

אתנחתא

בהופעה

Cats

מיוחדת

יותר מ־05 מיליון איש ב־62

מדינות צפו כבר באחד ממחזות

הזמר המצליחים בעולם, המוצג

במשך תקופה ארוכה במיוחד על

במות הווסט אנד בבריטניה ובמות

.Cats -

ברודווי בניו יורק

כעת, ההפקה המקורית של

המחזה מגיעה לישראל, וחברי

הסתדרות המורים מוזמנים

להופעה סגורה רק להם.

המחזמר, שמבוסס על ספרו

של טי.אס אליוט והולחן על ידי

אנדרו לויד ובר, עלה לראשונה ב־

 ב־1891,

New London Theatre

ומאז רץ על הבמה כ־32 שנים.

זהו המחזמר השני המוצג ביותר

בעולם, אחרי פנטום האופרה, והוא

תורגם לכעשר שפות. 03 שחקנים,

זמרים ורקדנים, תזמורת חיה ו־33

אנשי צוות מביאים מדי ערב לבמה

את המחזמר, שמספר את סיפורו

,

Jellicles

של שבט חתולים בשם 

המתכנס מדי שנה למשך לילה

אחד מיוחד, ובו זקן השבט בוחר

חתול אחד שיזכה לעלות לשמים

ולהיוולד לחיים חדשים.

המחזמר זכה ב־1891 בפרס

האוליבייה של לונדון למחזמר

הטוב ביותר, ובברודווי זכה

בשבעה פרסי טוני: למחזמר

הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר,

השחקנית הטובה ביותר, הלחן

הטוב ביותר, המחזאי הטוב

ביותר, התלבושות הטובות ביותר

והתאורה הטובה ביותר.

41 . 11 . 31, 03 : 02. מחי ר

למשלמים בכרטיס אשמורת:

החל ב־ 941 שקל. פרטים

והרשמה באתר הסתדרות

המורים.

הורים ומורים בטיפול זוגי

ד"ר בלהה נוי, המפרסמת כעת את ספרה "של מי הילד הזה", מבקשת להצביע

על הסיבות לקשיים בשיתוף הפעולה בין הורים למורים, ולהציע דרכים

מאת רותי גליק

לשיפור והידוק מערכת היחסים הסוערת והחיונית הזו  

נובמבר 4102

<

שיעור חופשי

34