פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 45

מבחינת מס' ההיגדים המייצגים הבנה כלפי
מעשה הירידה והן מבחינת איכותם. בעוד שרק
01 תלמידים ממגמת "פלדה כחולה" טענו כי הם
מבינים את מעשה העזיבה, 42 מהכיתה הרגילה
טענו כי הם מבינים את מעשה הירידה. חלק
מהתשובות של תלמידי הכיתה
הרגילה, בניגוד לתלמידי
"פלדה כחולה", הפגינו צידוק
ותמיכה במעשה עצמו. לדוג
מא: "אם כך הם מרגישים, אני
מצדיק אותם".
ברמת המחשבה אף עולה
ביקורת רבה מצד תלמידי
"פלדה כחולה" והיא כוללת
מידה רבה של גינוי למעשה
הלא פטריוטי, לשיטתם.
תלמידי "פלדה כחולה" , כמעט פי שלושה
מהתלמידים בכיתה הרגילה, מצהירים כי אין
בכוונתם לעזוב את ישראל. היגדים לדוגמא:
"בשום מקרה לא ארד מהארץ, אני אוהב את
הארץ ולא אעזוב אותה", "אני אוהב את הארץ,
אין לי ארץ אחרת".
מן הממצאים עולה כי בממדי המחשבה והרגש,
ניכרת קבלה מסוימת בקרב תלמידי הכיתה הרגי
לה כלפי חבר המתכוון להשתמט משירות חובה
בצה"ל, אם מתוך אדישות ואם מתוך סלחנות.
בממד הרגש, 7 מתלמידי הכיתה הרגילה דיווחו
על רגש "ניטראלי" כלפי כוונת החבר, בניגוד
לקבוצת תלמידי "פלדה כחולה", שם רגש כזה לא
הופיע כלל. בממד המחשבה, ניכרת קבלה רבה
יותר. 41 תלמידים דיווחו כי יקבלו או יבינו את
המעשה. היגדים לדוגמא: "כנראה יש לו סיבה
טובה לכך", "ניתן להבין אותו". לעומת זאת, רוב
תלמידי הכיתה הרגילה )82( ומחצית מתלמידי
"פלדה כחולה" ימשיכו בחברות ללא ספקות.
היגדים לדוגמא: "אין לכך השפעה על החברות",
"לא משפיע על החלטתי להיות עם החבר", "וד
אי, אין לי שום בעיה עם זה".
מתוך הממצאים, בולטת מאוד קבוצת התלמי
דים מהכיתה הרגילה )51(, שדיווחו בממד הרגש
ÌÈ„ÓÂÏ Ë˜È¯ٷ ÌÈ„ÈÓÏ˙‰
¨¯·„ ÏÎÏ ‡·ˆ È˘‡Î ‚‰Ï
ÌÈ„Ó‰ ˙˘È·Ï „·ÏÓÂ
¨ÁÂÏÈ‚Â ÁˆÁˆ ÏÚ „ÈÙ˜‰Ï
˙ÂÏ‚Ï ¯˜Â· ¯„ÒÓÏ ·ˆÈÈ˙‰Ï
ÏÚÂ È˘È‡‰ Ì„ÂȈ ÏÚ ˙ÂȯÁ‡
‰„ÈÓω ˙·È·Ò ÔÂȘÈ
45
I...,46,47,48,49,50,51,52,53,54,55 35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,...101
Powered by FlippingBook