פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 35

דעה זו נדחתה בדיון על ידי רוב הקבוצה, שראו
בדעה זו חולשה ואף הפרעה לשוטר.
לעומת זאת, בשנה השלישית התלמידים
חשים אחריות רבה לכוונותיהם ולדעתם על
תפקיד השוטר, ומכירים באחריות המוטלת עליו
בשמירה על החוק. לכן, במקרים שבהם השוט
רים עוברים על החוק יש להעמידם לדין ככל
אזרח, ואין להשאירם במשטרה. למרות שהיו
שגילו גמישות בשיפוט של שוטר הנאלץ לעבור
על חוק כאשר הוא מבצע משימות מסוימות,
רמת האחריות משתקפת לאורך כל הדיון בקבו
צה והאווירה היא שתלמידי השנה השלישית
מרגישים את כובד האחריות המוטלת על
השוטר בעת מילוי תפקידו.
דוחות מסלול המשטרה, המפרטים את הישגי
התוכנית מאז שהחל המסלול לפעול בפנימיות
בישראל, מראים מגמת הצלחה
במספר פרמטרים, שהוצבו
כיעדי התוכנית. בהשוואה
לממצאים לגבי יתר האוכלוסייה
ואוכלוסיית נוער בסיכון בפני
מיות, מסתמנת הצלחה בתוכנית
בכל הפרמטרים. כך למשל:
בפרמטר מניעת נשירה, אנו
רואים הצלחה של כמעט %001
בקרב תלמידי המסלול לעומת נשירה של נוער
בסיכון במסגרות אחרות כ-%9.52 ו-%8.51 אחוזי
נשירה מפנימיות משרד החינוך. בפרמטר הצלחה
בבחינות הבגרות, אנו רואים ירידה באחוזי הזכאים
לבגרות בקרב בוגרי מסלול המשטרה. מ-%08
זכאים במחזור הראשון ב-7002 ל-%66 זכאים
במחזור החמישי ב-1102. אך מגמת ירידה זו עדיין
אינה מצביעה על אי הצלחה בתוכנית, כי אחוז
הזכאים במסלול המשטרה כפול מאחוז הזכאים
)%83( מכלל בוגרי פנימיות משרד החינוך ו-%84
הזכאים מכלל האוכלוסייה בוגרי י"ב בישראל.
פרמטר שלישי שהוצב כיעד התוכנית הוא
אחוזי המתגייסים לשירות בצה"ל או לשרות
לאומי, ורמת השירות המשמעותי בקרב המתג
ייסים. במדד זה יש הצלחה רבה של %001 מתג
ייסים בקרב בוגרי מסלול המשטרה, לעומת כ-
%05 המתגייסים מכלל האוכלוסייה. כמו כן,
נתוני הגיוס מלמדים שבוגרי המסלול שואפים
לשירות חובה משמעותי ואיכותי עפ"י אמות
המידה של צה"ל והחברה הישראלית, כלומר,
שירות ביחידות קרביות ובמשטרה, וכן המשך
שירות בתפקידי פיקוד וקצונה.
ה
מסקנות העיקריות העולות מניתוח הממצאים
בכל שיטות המחקר ודוחות הגופים השונים,
העוסקים בתוכנית ללימודי משטרה, מצביעות על
כך שלתוכנית לימודים ולאורח חיים הוליסטי,
יחד עם החובה ללבוש מדי משטרה בתוך אוכלו
סיית תלמידים מעורבת בפנימייה ובבית הספר,
יש השפעה על תפקוד התלמידים, טיפוח גאוות
יחידה, זהות והשתייכות. הם גם מהווים גורמים
משמעותיים להנעת תלמידים להצלחה.
נוכחות אינטנסיבית וליווי תומך של קצין
משטרה בתוכנית מהווים אף הם גורם מסייע
מרכזי בהצלחת התוכנית. ולבסוף, הצבת יעדים
מאתגרים אך בני השגה, מעודדים להצלחה בקרב
המשתתפים בתוכנית.
מסקנות אלו היוו בסיס לפיתוח מודל חינוכי
מיטבי למסלול ללימודי משטרה במתווה של
מספר עקרונות: המסלול ללימודי משטרה ישולב
בפנימייה ובי"ס תיכון רגיל; אדמיניסטרציה ואר
גון בדגש על מספר קטן של תלמידים; גמישות
ושליטה של המורים בתוכנית; תרבות מורים
שתאופיין ביוזמות חינוכיות, אוטונומיה ושיתוף
מקצועי בין עמיתים; תרבות תלמידים הצטרפות
תלמידים מתוך בחירה חופשית; מנגנון קבלה
לתוכנית על פי אמות מידה שייקבעו; תוכנית
לימודים עם מטרות ברורות והפעלת התוכנית עם
בקרה והערכה במשך כל שלבי המסלול.
ÌÈÒÁÈÈÓ ÌÈÈȇ¯Ӊ ÏÎ
˘ÂÓÈÓÏ ‰·¯ ˙Â·È˘Á
‰¯È˙ÁÏÂ Ì‰Ï˘ ÈÓˆÚ‰
˙È˘È‡ ˙‡ӈÚÏ
35
I...,36,37,38,39,40,41,42,43,44,45 25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,...101
Powered by FlippingBook