פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 27

כוי שלהם לסיים את לימודיהם במסגרת בית
הספר, והיתרון השני, התוכנית עשויה לתרום
לשילובם העתידי באוניברסיטאות במגמות סוצ
יולוגיה או קרימינולוגיה.
מחקרים אחרים אשר בחנו תוכניות התערבות
ותוכניות מניעה לנוער בסיכון, בשיתוף קציני
משטרה, מחזקים את רעיון שיתוף הפעולה עם
המשטרה מכיוון שהתוכנית משלבת סביבת פני
מייה בעלת מבנה יציב, אימון קדם-משטרתי,
משמעת ומסגרת חינוכית עמוסה, שמצמצמת את
ההידרדרות החוזרת ונשנית לפשע של אותם בני
נוער, ובנוסף, משפרת את התפקוד החברתי,
הרגשי וההתנהגותי של אותם חניכים.
‰¯Ë˘Ó È„ÂÓÈÏÏ ˙ÈÎÂ˙‰ ¯Â‡È˙
‰ÈÈÓÈÙ·
המסלול ללימודי משטרה
בפנימיות נוער הוא פרויקט
קהילתי-חברתי, שמטרתו להע
ניק לתלמידים מסלול תיכוני
ייחודי בתנאי פנימייה. למסלול
זה אקלים מיוחד, המתבטא
במדים, בסמלי סטטוס, בכללי
סדר ומשמעת, בחוגים ספציפיים,
כמו קרב מגע, רכיבה על סוסים,
כלבנות והצטרפות למשמר האזרחי. מסלול זה
משלב לימוד, הכרה והפנמה של סוגיות הקשו
רות לשלטון החוק, ביטחון קהילתי-חברתי
ואזרחות פעילה. במסגרת לימודים זו מושם
דגש על מתן שוויון הזדמנויות לאוכלוסיות
הטרוגניות בעלות נתונים מתאימים, כדי לעודד
צמיחה והתפתחות אישית. קיימת ראייה של
התלמיד על צרכיו הפיזיים-רגשיים-חברתיים
לאורך כל היום ולא רק בשעות כיתה כמקובל
בבתי ספר רגילים )משרד החינוך, 8002(.
תוכנית הלימודים הייחודית לפנימיית משטרה
נועדה לתת מענה לאוכלוסיית תלמידים הבאים
משכבות סוציו-אקונומיות חלשות במישורים
הבאים: לספק להם הזדמנות שוויונית להגיע
להישגים לימודיים, כולל זכאות לבגרות מלאה;
לפתח בהם, באמצעות הפעילות החינוכית והער
כית שמציעים תכני התוכנית, מודעות אזרחית
גבוהה, מעורבות במוסד החינוכי ומחוצה לו,
כיבוד ערכי שלטון חוק; לגבש בהם חינוך למי
דות מוסר, העמקת ערכים של הדדיות, ומציאת
האיזון בין התפתחות אישית לבין המחויבות
לזולת )משרד החינוך, 8002(.
ההכרה בחשיבותה של התוכנית ברמה הלאו
מית ובתרומתה לפרט ולחברה, מנקודת מבט של
אזרחות קונסטרוקטיבית, מניעת פשיעה ועבריי
נות נוער, מחייבת שיתוף פעולה בין-ארגוני של
משרדי ממשלה וגופים אזרחיים, ראייה מערכתית
כוללת וגיוס משאבים של כלל הגורמים המטפ
לים בבני נוער. פעילות מערכתית, בשילוב גורמי
מערכת אכיפת החוק יכולה לתרום לצמצום רמת
עבירות האלימות ועבירות הרכוש ברמה הלאו
מית. את התוכנית מובילים במשותף ע"י המשרד
לביטחון פנים )הגוף המרכזי המוביל את התוכ
נית(, משטרת ישראל, משרד החינוך )המינהל
לחינוך התיישבותי(, המשרד לקליטת עלייה,
מצילה וכפרי הנוער: כנות, הודיות וניר העמק.
המסלול ללימודי משטרה נפתח לראשונה בשנת
4002 בכפר הנוער "כנות", וב"קריית חינוך
מעלות". כפר הנוער "כנות" הוא פנימייה ממלכ
תית לבנים ולבנות, הנמצאת בין אשדוד לגדרה.
"קריית חינוך מעלות" נמצאת בגליל המערבי, ובה
היה מסלול דתי לבנים בלבד. לאחר תקופה קצרה
נסגרה פנימיית מעלות, ולכן נסגר בה גם המסלול
ללימודי משטרה. בשנת 7002 נפתח מסלול ללי
מודי משטרה בשני כפרי נוער נוספים: כפר הנוער
"הודיות" וכפר הנוער "ניר העמק". בכפר הנוער
"הודיות" פעל תחילה מסלול לבנים בלבד בכיתות
‡Â·Ï ‰È‰ ‰˘˜ ÈΉ¢
È„Ó ÌÚ ‰¢‡¯‰ ÌÚÙ·
ÈÏ Â˜Úˆ ƉÂÎ˘Ï ß‡
¢ß˜‡ÈÓß Â‡¯˜Â ‰Â΢·
27
I...,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...101
Powered by FlippingBook