פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 28

י'-י"ב, בשנת הלימודים תשע"א נפתח מסלול
נוסף לבנות. המסלול כולל שני נתיבים משולבים:
נתיב בית הספר ונתיב הפנימייה.
הבחירה בכפרי נוער אלו כמסגרת ללימודי
משטרה נעשתה בגלל התנאים הסביבתיים
שלהם, שאפשרו התנסות פעילה בנושאי שיטור
ואכיפת החוק. תלמידי כיתות י' בכפרי הנוער,
שאותרו כבעלי נתונים מתאימים שולבו במסלול
הייחודי כדי לתת עדיפות לאוכלוסיות חלשות,
ובהן תלמידים עולים חדשים ותושבי הפריפריה.
התוכנית הופעלה בשני נתיבים משולבים:
האחד, לימודי קרימינולוגיה/סוציולוגיה במסג
רת לימודי בוקר בתיכון. השני, מסלול חינוכי-
פעלתני בפנימייה.
בצורה זו מתקיים אורח חיים עשיר בלימודים
ובחיי חברה. לתלמידי הפנימיות ניתנים מדים
ייחודיים, והם מקיימים מסדרים
וטקסים ליצירת הזדהות
ו"גאוות יחידה". תוכנית הלי
מודים היא ייחודית, שגובשה
והותאמה לאוכלוסיית בית
הספר. תוכנית זו אושרה, לאחר
בדיקתה במשרד החינוך, ע"י
האגף לתוכניות לימודים ייחו
דיות. התוכנית נבנתה על בסיס הצרכים של
הלומדים וקהילת הכפר. הנהלת בית הספר מצאה
שבכיתת המשטרה, שבה התלמידים באים מרקע
משפחתי-חברתי סבוך, יהא זה נכון לדון בבעיות
חברתיות המהוות חלק מחיי היומיום שלהם,
מעולמם הפנימי ומהרקע האישי-משפחתי .
במסגרת לימודיהם משלבים התלמידים לימו
דים עיוניים, הכוללים קרימינולוגיה, סוציולוגיה
ומדעי משטרה )בהיקף 5 יחידות לימוד(, יחד עם
פעילות מעשית משלימה, הכוללת סיורים
בתחנות
משטרה, בתי ספר ללימודי משטרה,
מעבדות לזיהוי פלילי, בתי משפט, מגוון הרצאות
המועברות ע"י קציני משטרה מקצועיים ועוד.
החניכים מתנסים במהלך לימודיהם בפעילות
חווייתית מעשירה, כגון: אימוני ירי ומטווחים,
קורס קרב מגע, עזרה ראשונה, פישור
וגישור,
פרשות ורכיבה על סוסים, כלבנות והתנדבות
במשמר האזרחי.
בנוסף ללימודים הפורמליים התוכנית משלבת
לימודים בלתי פורמליים, בשעות אחר הצהריים
והערב. התוכנית כוללת תמיכה וסיוע לימודי גם
מעבר לשעות הלימודים - צוות חינוכי מלווה את
התוכנית ובנוסף לו פועל בכל אחד מכפרי הנוער
מפקד מסלול, קצין משטרה בדרגת רב-פקד.
הקצין אחראי להפעלת התוכנית בתיאום עם
מנהלי
כפר הנוער ובכפוף להנחיות ולפיקוח
משרד החינוך.
יעדי התוכנית הם: להקנות ערכים בדגש על
חשיבות שלטון החוק במדינה דמוקרטית; להו
ביל להישגים לימודיים; להגביר את המודעות
לאזרחות פעילה ולמעורבות חברתית; לפתח
מנהיגות ויוזמה בקרב החניכים; לאפשר שיבוץ
לשח"ם )שירות חובה משטרתי( או למג"ב
)משמר הגבול(
במסגרת שירות החובה )עפ"י
הקריטריונים הנדרשים(; לפתוח אופק מקצועי
עתידי לעומדים בקריטריונים.
באתר המשרד לביטחון פנים מתועד טקס סיום
המחזור השלישי של בוגרי המסלול ללימודי
משטרה בכפרי הנוער )9002.11.2(, אותו סיימו
02 חניכים. הבוגרים הללו היו בבחינת צעד
ראשון להרחבת התוכנית הניסויית בשלושה כפרי
נוער בישראל, על מנת לבדוק את השפעתה
התוכנית על הנוער המיועד לתוכנית. פיילוט זה
הורחב בשנים שלאחר מכן על מנת לבחון את
מימדי השפעתה על נוער מאוכלוסיות חלשות
בקנה מידה רחב יותר. אחד תלמידים, בוגר המס
לול, צוטט בתשובה לשאלה כיצד הוא מרגיש,
כשאמר: "היום אני יכול לומר בפה מלא שאני
נער אחר, כזה שמבין אחריות מהי, לומד והרבה
יותר רגוע." תלמיד זה הוא מהגר יליד אתיופיה,
שנפלט ממערכת החינוך בעיירה בדרום הארץ
והגיע לבד למגמת לימודי המשטרה.
28
‰¯Ë˘Ó È„ÂÓÈÏ ÏÂÏÒÓÏ
¨„ÁÂÈÓ ÌÈϘ‡ ¯ÚÂ ˙ÂÈÓÈÙ·
ÈÏÓÒ· ¨ÌÈ„Ó· ‡Ë·˙Ó‰
¨˙ÚÓ˘Ó ¯„Ò ÈÏÏη ¨ÒÂËËÒ
ÌÈÈÙȈÙÒ ÌÈ‚ÂÁ·
I...,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,...101
Powered by FlippingBook