פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 55

כל הנוגעים בדבר, שיהיו שותפים באחריות הן
לקבלת ההחלטות והן לביצוען )מסלובטי, 0002;
שטרית, 6002;
1993
Althof,
& Oser
.(
מסלובטי )0002(, הרחיבה את המודל ופיתחה
חמישה מודלים נוספים: 1. העברת הסמכות
להורי התלמיד. 2. שיחה אישית דיאלוג: 1.2
דיאלוג חד-צדדי, 2.2 דיאלוג לא שלם, 3.2 דיא
לוג שלם.
בן יהושע, דושניק וביאליק )7002( ממקדים את
הדילמות האתיות של המורים בשאלה: מי אני
שאחליט על גורלם? הם מצאו בניתוח דילמות של
מורים את התחומים הבאים כשכיחים בתכני
הדילמות: הערכת תלמידים, אכיפת כללי התנה
גות, טובת היחיד מול טובת הכלל בכיתה, זכות
התלמיד לפרטיות, מפגש בין השקפות עולם
שונות, יחסי צוות חינוכי-הורים, ויחסי מורים-
עמיתים. מסלובטי )0002( מיקדה את תכני הדיל
מות בשני נושאים מרכזיים: אלימות ויושרה. היא
מצאה )
2007
Maslovaty,
( קשר בין תכני הדיל
מות לבין האסטרטגיות עמם המורים מתמודדים.
מחקר נוסף שנערך על ידי מסלובטי
)
2007
Maslovaty,
(, מתייחס לדרכים ולמתודות
שהמורים צריכים לאמץ לצורך התמודדות עם
דילמות חברתיות ומוסריות, ופתרון בעיות.
המחקר מציין, כי המורה צריך קודם כל להבין את
הבעיה, לפרק את גורמי הבעיה ליחידות קטנות,
ולאחר מכן להציע כיווני מחשבה מקובלים,
המסתמכים על הרקע והניסיון העשיר של המורה.
Ȉ¯‰ „ÈÓÏ˙‰ ˙ÂÓ„
אחד התחומים בו ניתן לבדוק את האמונות
והמחשבות של מורים לגבי תלמידים בא לידי
ביטוי בתפיסתם את דמות התלמיד הרצוי. למע
שה, דמות זו היא אוסף של תכונות המגדירות את
הטיפוס האידיאלי.
על פי חוזר המנהל הכללי של משרד החינוך
)חוזר מנכ"ל, 6991, סעיף 3.1 ע' 9(, דמות הבוגר
הרצוי של מערכת ההוראה היא: "אדם המתאפיין
בסקרנות ובהתעניינות אינטלקטואלית, שמקורן
ברצון להבין נושאים שונים ומגוונים, והמסוגל
לאתר בכוחות עצמו את המידע ואת הכלים לסי
פוק הסקרנות והעניין שלו. אדם העוסק בתחומי
העניין האמיתיים שלו, על פי בחירתו. אדם בעל
השקפת עולם ערכית, הניזונה מערכי חברתו
ומערכי החברה הכלל אנושית. אדם המעורב בחיי
החברה הישראלית והנכון לקבל עליו תפקידים
ולמלאם מתוך אחריות ומסירות. אדם המכיר את
שורשיו ואת זהותו ומודע להם, והמכיר ומכבד
את זהות זולתו" )משרד החינוך, 6991(.
במסגרת תכנון החינוך לשנות ה-0002
בארה"ב, על ידי ועדת בוש )בירנבוים, 7991(,
הוצעו חמש קבוצות של כשירויות שיש לפתח
בתלמיד והן: 1. כשירויות בתחום הקוגניטיבי,
כגון: פתרון בעיות, חשיבה ביקורתית, הסקת
מסקנות, יישום, הערכה, שאילת שאלות. 2.
כשירויות בתחום המטה-קוגניטיבי, כגון: תכנון
מהלך הפעולה, הערכה עצמית, פיקוח על
החשיבה והפעולה. 3. כשירויות בתחום ניהול
משאבים, כגון: חיפוש מידע רלוונטי, ניהול לוח
זמנים וחיפוש סיוע. 4. כשירויות חברתיות,
כגון: תקשורת בין אישית, שיתוף פעולה, סובל
נות ועבודה בצוות. 5. כשירויות אישיותיות,
כגון: הנעה פנימית, סקרנות, אחריות, עצמאות
והתמדה )בירנבוים, 7991(.
חוקרים שונים ציינו כי תפיסת דמות התלמיד
הרצוי היא תרגום אופרציונלי של מטרות החינוך
בחשיבתו של המורה ומייצגת את מערכת האמו
55
I...,56,57,58,59,60,61,62,63,64,65 45,46,47,48,49,50,51,52,53,54,...101
Powered by FlippingBook