Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  24 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 24 / 48 Previous Page
Page Background

מתרגל מדיטציות ומנסה לשחזר מדיטציות

מתוך המסתורין היהודי ולהחיות אותן. למשל

מדיטציה של אותיות: אני מדמיין בראשי את

ארבע האותיות של השם המפורש, 'יהוה',

בצירופים שונים, בטכניקה מדיטטיבית

כהטיית ראש, נשימות ודמיון מודרך של

האותיות. תרגלתי עם סטודנטים שלי גם את

מדיטציית ההתבוננות באור הנר, שעיקרה

להתבונן, להעביר ולהתחבר לעולם האלוהי.

זוהי מדיטציה מספר 'הזוהר', שנזנחה ואני

מנסה להחיות אותה. השאיפה היא להגיע

לחיבור פנימי בלתי אמצעי עם האל דרך

התודעה".

ד"ר מועלם אומר כי הוא מוצא את החיבור

שלו למיסטיקה בתרגול אמנות הלחימה

איקידו (ברמת דאן 3), הקשורה קשר הדוק

לזן בודהיזם. "דרך האמנות הזו ודרך התנועה

אל מול היריב, אני חווה תפיסות מדיטטיביות,

מעין מצב של צלילות מושלמת", הוא מספר

ומוסיף: "אני סבור שבחשיבה עצמה, כמו גם

בעיון בטקסטים ספרותיים, יש עוצמה אדירה.

קפקא אמר, שהספרות היא הגרזן ששובר את

ים הקרח שבליבנו. היוונים תפסו את החשיבה

העיונית כתופעה אלוהית, והרמב"ם סבר כי

השכל הפועל מקשר את האדם אל האלוהות.

השפה והחשיבה הן הפלא הגדול בעיניי."

בימים אלה יוצא לאור הספר "שושנת

האין" בעריכתם של ד"ר מועלם וד"ר אלקיים.

זוהי אסופת מאמרים של טובי החוקרים

בעולם בדורנו, המתחקה אחר יחסי הגומלין

בין ספרות, קבלה ומיסטיקה. בספר נכללים

מחקרים העוסקים באופן שבו מקובלים

ומיסטיקנים נעזרים בטכניקות נרטיביות

ופואטיות; בפרשנויות קבליות ומאגיות

לטקסטים פואטיים מתרבויות שונות; בביקורת

ספרות ובהגות פילוסופית במונחים קבליים

או מיסטיים.

לבד מהעיסוק האקדמי, למאגיה

ולמיסטיקה יש מקום חשוב גם בחיי המעשה

של עורכי הספר. מעיד על עצמו ד"ר אלקיים:

"המדיטציה מלווה אותי בכל מהלכי חיי. אני

24

המגזין של אוניברסיטת בר-אילן

בר-שיח

ביאליק. השפעת הקבלה מובהקת

י

לשכת העיתונות הממשלתית. מתוך אתר פיקיוויק

עגנון. תשתיות עמוקות של הקבלה

The David B. Keidan Collection of Digital Images

מתוך אתר פיקיוויקי

.from the Central Zionist Archives

ד"ר אלקיים: מצד אחד,

התורה אסרה על כל

פעילות מאגית הקשורה

בעבודה זרה. מצד שני,

אנו קוראים על נחש

הנחושת, קריעת ים סוף

ועוד פעולות שהן נגד

חוקיות הטבע

היחס למאגיה ולכישוף בעולם היהודי

מורכב. ד"ר אלקיים: "מצד אחד, התורה אסרה

על כל פעילות מאגית הקשורה בעבודה

זרה. המקרא מתייחס בשלילה לבעלת האוב,

למכשפים, למעוננים ולקוסמים. מצד שני, אנו

קוראים על נחש הנחושת, קריעת ים סוף ועוד

פעולות שהן נגד חוקיות הטבע". הפילוסופים

החשובים ובראשם הרמב"ם, קבעו שהעוסק

במאגיה הוא "פתי". הרמב"ם אף טען כי

המזוזה הנקבעת על דלת שכותבים בה

מבפנים שמות מלאכים, או שמות קדושים, או

פסוק, או חותמות היא למעשה תשמיש מאגי

והעושה כן אין לו חלק בעולם הבא.

מאגיה וכישוף בגבולות היהדות

העוסקים בקבלה נותנים לגיטימציה

לפעילויות של מאגיה וכישוף בגבולות

היהדות. זקן המקובלים, הרב יצחק כדורי,

עסק במאגיה אנגלולית (התקשרות עם

מלאכים) ונהג לתת קמיעות לאנשים כחלק

מפעילותו המאגית. לדברי ד"ר אלקיים,

התבוננות בספר "הזוהר" מאפשרת ראייה

מעבר לזמן ולחלל, ראייה פנימית. "ספר

זה התקדש בעולם היהודי עד כי במקומות

מסוימים הוא הונח בארון הקודש לצד ספר

התורה ונהגו להישבע גם עליו בבתי הדין

הרבניים. אמנם הוגי תקופת ההשכלה שללו

אותו, אך העניין בו חזר והתעורר עם עלייתה

של הרומנטיקה הרוסית והגרמנית. בישראל

חוגגים כחצי מיליון איש מדי שנה לכבוד ספר

'הזוהר' ומחברו, רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י)".

אריסטו. האדם הוא תבוני

צפו בהרצאתו של ד"ר אברהם אלקיים - סוד

הזמנים המקודשים ביהדות לאור תורת הקבלה

של ספר הזוהר

Play Video