Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  23 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 23 / 48 Previous Page
Page Background

23

המגזין של אוניברסיטת בר-אילן

בר-שיח

הרומן הראשון והחשוב של התקופה

המודרנית, מתחיל בגיבור המגלגל אותיות

(למעשה, עוסק בצירופי אותיות), כדי למצוא

שם מדויק לסוס שלו, לאהובתו וגם לעצמו.

השפעת הקבלה על יצירתו של ביאליק

מובהקת, והמסה שלו 'גילוי וכיסוי בלשון'

מתבססת על מתח קבלי רוחני. טקס הכישוף

של שלוש המכשפות ב'מקבת', 'הדיבוק'

ו'הגולם מפראג' גם הן דוגמאות מובהקות.

למיסטיקה ולמאגיה יש מקום דומיננטי

בספרות הרומנטית של המאה ה-91 ואחד

הזרמים המרכזיים בספרות הלטינו-אמריקנית

הוא הריאליזם המאגי, שנציג בולט שלו הוא

גבריאל גרסיה מרקס".

ד"ר מועלם: המדע,

שחוקר את העובדות,

נתפס לכאורה כתחליף

למערכות התרבות

האחרות (דת, אמנות,

אמונה). ואולם, הטבע

האנושי זקוק לעומק

הרוחני ולעיסוק במשמעות

כדי להתקיים

ד"ר אבי אלקיים, העומד בראש מכון שלמה

מוסיוף לחקר הקבלה בבר-אילן, מוסיף על

הרשימה את הסופר האיטלקי אומברטו אקו,

שהושפע מהקבלה, ובעיקר מרבי אברהם

אבולעפיה, מגדולי המקובלים בספרד במאה

ה-31. ביצירתו של יצחק בשביס זינגר רוחש

עולם שלם של שדים, רוחות וכישופים. עין

טור מלכא (המשוררת עליזה גרינברג) נהגה

לספר שספר "הזוהר" היה מונח תדיר על

שולחנו של בעלה, אורי צבי גרינברג. השפעות

קבליות יש גם ביצירתם של צבי רימון, זלדה

ופנחס שדה. בציוריו של מארק שאגאל

היהודי, ולהבדיל, ביצירות אנסלם קיפר

הגרמני, ניכרות השפעות ישירות של הקבלה.

ד"ר שלומי מועלם (מימין) וד"ר אבי אלקיים. ביצירתם של פרוסט, בורחס ודנטה יש אלמנטים קבליים