שיעור חופשי / טבת תש"ף / ינואר 2020/ גליון 130

ד עות קדומות הן מלכודת שרבים נופלים לתוכה מתוך בורות או עצלות, אבל כמה מוקדם אנשים מאמצים לעצמם דעות שכאלה? מחקר מתחילים 4 חדש מראה שכבר בסביבות גיל ילדים רכים להחזיק בעמדות בין-קבוצתיות, המתבטאות בדרך כלל בהעדפה של חברי קבוצת השייכות (קבוצת-הפנים, הקבוצה שאליה האדם משתייך ועמה הוא מזדהה) על פני חברי קבוצות אחרות (קבוצות-החוץ, הקבוצה שאליה האדם לא משתייך ואינו מזדהה עמה). את המחקר ערכה ד"ר מיטל נשיא, מרצה ומדריכה פדגוגית במכללת לוינסקי לחינוך ויועצת חינוכית. נשיא ביקשה לבדוק מה ילדים ) רוצים 5-6( ) וחובה 3-4( בגילי טרום חובה לדעת על ילדים לא מוכרים מקבוצות שונות. המחקר הגדיר "יהודים" כקבוצת פנים; "ערבים" כקבוצת חוץ בסכסוך, ו"סקוטים" כקבוצת חוץ נייטרלית. נשיא ניסתה להבין אם ילדים בגילים אלה מעדיפים ללמוד יותר על קבוצות מסוימות מאשר אחרות, ואם הכמות והסוג של המידע שניתן לילדים על קבוצות שונות משפיעים על העמדות שיש להם כלפי קבוצות אלה. ילדים ישראלים-יהודים 82 במחקר השתתפו מגנים מהחינוך הממלכתי במרכז הארץ. לילדים הוצגו תמונות של ילדים לא מוכרים מהקבוצות השונות, ילד או ילדה בהתאם למינם, בציון השתייכותם הקבוצתית בלבד, ונשאלו באופן פתוח ובלתי-אמצעי: "מה את/ה רוצה לדעת על הילד/ה בתמונה?". מבחינת כמות השאלות, נמצא כי ילדים שאלו יותר שאלות על ילד ערבי או ילדה ערביה, מאשר על ילד יהודי או ילדה יהודיה ועל ילד סקוטי או ילדה סקוטית. מבחינת סוג השאלות, נמצא כי ילדים שאלו על ארבעה היבטים מרכזיים של הדמויות: תכונות פסיכולוגיות (העדפות, יכולות, התנהגויות), למשל: "איזה צבע הוא הכי אוהב?", "האם היא אוהבת לצייר או לשחק?", "האם הוא תמיד מתנהג טוב?"; הופעה חיצונית (איברי גוף, לבוש, הבעות פנים), למשל: "כמה שיניים יש לו?", "למה יש לה שיער קצר?", "יש לו עיניים חומות?"; הזהות האישית (שם, גיל, מעמד), למשל: "איך קוראים לו?", "בת כמה היא?", "הוא בגן או בבית ספר?"; והזהות החברתית (משפחה והשתייכות קבוצתית), למשל: "יש לו משפחה?", "כמה אחים ואחיות יש לו?", "באיזה ארץ הוא חי?", "איזה שפה הוא מדבר?". הילדים קיבלו מידע באמצעות תשובות נייטרליות ספונטניות לשאלותיהם. מה משרתות העמדות הבין-קבוצתיות ומה הסכנה שהן טומנות בחובן? נשיא: "העמדות מתבטאות בדרך כלל בהעדפה של חברי קבוצת השייכות על פני חברי קבוצות אחרות. העדפה זו תורמת אמנם לחיזוק השייכות הקבוצתית והזהות החברתית של הפרט. אולם, היא מהווה הטיה בין-קבוצתית שמתקשרת בדרך כלל לעמדות שליליות, דעות קדומות ואפליה כלפי קבוצות-חוץ, אשר בתורן פוגמות ביחסים בין הקבוצות. "כאשר סיפקנו מידע מלא על כל שאלה שנשאלה לילדי טרום חובה, העמדות שלהם השתפרו, ובאופן מובהק כלפי ערבי", אומרת נשיא. "המסקנה היא כי ככל שילד יודע יותר על ילדים מקבוצות אחרות, הוא מכיר אותם יותר ולכן עמדותיו חיוביות יותר. מה גם שלגבי ערבי, בשל המציאות המתוחה עם קבוצה זו, לילדים יש בדרך כלל מידע שלילי אודותיה, ובמחקר זה הם קיבלו מידע נייטרלי. ההשפעה של המידע דווקא על ילדי טרום חובה, ולא על ילדי חובה, ממחישה כי יעיל יותר לספק מידע על קבוצות אחרות בגיל מוקדם מאוד, לפני שהעמדות הבין-קבוצתיות מתחילות להתגבש". מחקריה של ד"ר נשיא עוסקים בין השאר ביחסים בין-קבוצות והתפתחות קטגוריזציה חברתית. מחקר זה נעשה במסגרת פוסט- דוקטורט במכון מופ"ת בהנחיית פרופ' גיל דיזנדרוק מהמחלקה לפסיכולוגיה וממרכז גונדה לחקר המוח באוניברסיטת בר-אילן. לדבריה, "ממצאי המחקר תורמים להבנה טובה יותר של האופן שבו ילדים צעירים חושבים על קבוצות חברתיות, ומצביעים על תרומתו של מידע על האחר לשיפור עמדות בין-קבוצתיות". מה ההשלכות של עמדות בין קבוצתיות על מערכות היחסים בגיל הגן, של ילדים בינם לבין עצמם, ושלהם כלפי הסביבה? "החברה הישראלית היא רב-תרבותית, ובהתאם לכך גם מסגרות החינוך מגוונות מבחינת אוכלוסיית הילדים. ילדים עשויים לתפוס את את השוני בינם לבין ילדים אחרים ככזה שנובע משייכות קבוצתית שונה ולהטות את יחסם כלפיהם, בין השאר במשחק, בכיבוד, בקרבה פיזית ובהבעת אהדה". כיצד ניתן להתערב על מנת לכוון עמדות אלו כשהן סטיגמטיות, מוטעות או מפלות? "אחת ההשערות המרכזיות בהקשר זה היא שחוסר היכרות בין הקבוצות השונות הוא גורם בסיסי בהתפתחות של הטיה בין-קבוצתית. חוסר מידע מעורר חרדה, מקצין את האמונה בשוני בין יק המתמלא בסטריאוטיפים ִ הקבוצות, ויוצר ר והכללות שגויות כלפי הקבוצות האחרות, ובכך גם מקצין את התפישה של 'אנחנו' ו'הם'. אחת הדרכים להתערב היא למלא את הריק שנוצר אצל ילדים מחוסר הידע על 'האחר', במידע על 'האחר'; להכיר את 'האחר'". דע את האחר מחקר חדש מדגיש את החשיבות של טיפוח עמדות בין-קבוצתיות רווית שרף חיוביות כבר מגילי טרום-חובה // עמדות ארגז כלים איור: מיתר הופמן NAPO ארגון המסדרות – ,NAPO- נשים בעולם משתייכות ל 3,500- כ ארגון המסדרות המקצועיות, המתמחות בהשלטת סדר וארגון בבתים ובחיים של אנשים. בין השאר, האוניברסיטה של הארגון מציעה קורסים כמו ארגון תמונות, ארגון מסמכים, פחות זה יותר – מיקסום השימוש בחללים קטנים, הבנה וניהול של שינויי חיים, ניהול ציפיות, בטיחות בעולם הארגון ועוד. /https://www.napo.net אר גון נאפו, , האוניברסיטה של נאפו https://www.napo.net/page/Education פליי ליידי "האם אתם חיים בכאוס?" שואל דף הפתיחה של האתר. "פליי ליידי כאן כדי לעזור לכם עם ארגון הבית. היא תיצור לכם שגרה פשוטה כדי להגיע לבית נקי". הדרך אל הגאולה הארגונית נעשית בצעדי תינוק, מוסבר באתר, והצעד הראשון במסע הוא פשוט – דאגו לכיור נקי. בסופו של דבר, זהו תהליך של אהבה עצמית, שמיועד לעורר בכם שלוות נפש, גאווה בבית ותשוקה לחיים. השיטה של פליי ליידי יוצרת שגרה יומית ושבועית לארגון הבית, ומבוססת על מייל יומי ובו משימות, אתגרים והפחת חזון ומוטיבציה. התורה מועברת אל הנרשמים בשלבים, אך כדי להתחיל ללמוד אותה צריך לקום, להתלבש, לדבוק בשגרת בוקר וערב, ותמיד להקפיד על כיור ומטבח נקיים ומבריקים. כך תברכו את עצמכם, את משפחתכם ואת ביתכם, מבטיחה מרלה סילי, הפליי ליידי. ביוטיוב אפשר לצפות בסרטונים רבים מבית פליי ליידי, שמראים שיטות ניקיון וארגון פשוטות שמעוררות חשק לקום וליישם אותן. אחד הסרטונים למשל מלווה את הצופה שלב אחר שלב בהכנת הבית לקראת אורחים שהודיעו 15- על בואם בהפתעה. מכוונים שעון עצר ל דקות ומארגנים את המטבח לפי ההוראות (סילי יורדת לרזולוציות הנמוכות ביותר. "בדקו את מדיח הכלים", היא אומרת ברוגע, "אם הוא מלא בכלים נקיים אני רוצה שתפנו אותו כעת. אם הוא ריק, אני רוצה שתתחילו למלא אותו בכלים מלוכלכים ממש עכשיו"). דקות שבהן מתמקדים בחלל 15- ממשיכים ב דקות בחדר השירותים 15 , הכניסה והאירוח דקות 15 – שאליו ייכנסו האורחים ולסיום לקחת אוויר ולהשקיע בעצמנו, לשתות כוס תה, להרים רגליים ולהירגע, כך שנקבל את האורחים בנחת. /http://www.flylady.net סרטון יוטיוב להכנת הבית במהירות לקראת - ,crisis cleaning 101 , אורחים ww.youtube.com/watch?v=D5fk6W9z958 מארי קונדו כוהנת הסידור היפנית הוסיפה לעולם יועצי הסדר והארגון נופך רגשי חדש. האישה היפנית הצעירה לא רק מלמדת איך לסדר, לקפל ולארוז, אלא גם לשים לב לרגש שמעוררים בנו החפצים שבחיינו ולשאול את עצמנו אם הם מביאים אושר. התורה ההוליסטית שלה אמורה להשליט סדר לא רק בבית ובחפצים אלא בחיים בכלל. ספריה תורגמו לשלל שפות והידוע שבהם, "סוד הקסם היפני" (הוצאת אחוזת בית) נהפך לרב מכר. "סדר את החלל, שנה את החיים" – זהו המוטו שמקבל את פני המבקרים באתר של קונדו. "המטרה שלנו היא לעזור לאנשים לחיות חיים שמפיצים אושר, ואנחנו מחויבים לעשות זאת בכלים הפשוטים ביותר והאפקטיביים ביותר", מצהיר האתר. "המטרה בסדר היא לפנות מקום לאנשים וחפצים משמעותיים ולהתנסויות משמעותיות". באתר אפשר למצוא טיפים ותשובות לשאלות כמו מה לעשות עם מתנות שלא מעניקות לנו אושר, איך לסדר עם ילדים ואיך להתארגן לפני שמגיעים אורחים. אחרי ש"קינמרנו" (פועל שיצרו חובבי השיטה) ופינינו הרבה מקום בבית, נוכל להיכנס שוב לאתר של מארי ולרכוש חלק מהמוצרים שהיא מציעה כדי להפיץ אושר בבית המסודר שלנו. בדף הפייסבוק הישראלי של השיטה, "חובבי אלף 17 ," שיטת סוד הקסם היפני בישראל חברים שמשתפים אלה את אלה בסוגיות מגוונות מעולם הסדר והקינמור ("אפשר תמונות של מקררים אמיתיים בבתים אמיתיים? גם בתוך המגירות?") וגם משתפים בתהליך. סיון גונן הישראלית, יועצת מוסמכת לסדר וארגון שעברה הכשרה אצל מארי קונדו עצמה ומציעה ליווי אישי וסדנאות, מספרת בבלוג שלה על השינוי שהשיטה חוללה בחייה. "במשך שנים", היא מספרת, "כשהייתי צריכה להתלבש, שפכתי את כל הבגדים אל הרצפה. מתוך הערימה שלפתי את הבגד הרצוי, דחסתי את הבגדים חזרה לארון, סגרתי את הדלת במהירות הבזק, ונצמדתי אליה כדי שלא תיפתח עלי". לעיסוק בסדר וארגון הגיעה גונן פשוט כי התעייפה מלסדר. "איך מתחילים?" היא שואלת, "סדר מתחיל קודם כל בראש. בהבנה כמה זמן יקר, כסף ואנרגיה אנחנו מבזבזים כשאנחנו בוחרים לחיות בבלגן ועומס פיזי. מתוך ההבנה הזאת אפשר לצאת לתהליך מעמיק ויסודי של שינוי". האתר של מארי קונדו, /https://konmari.com דף פייסבוק ישראלי לחובבי מארי קונדו, "חובבי שיטת סוד הקסם היפני בישראל" האתר של סיון גונן, קימונו – אומנות הסדר /https://www.kimonoisrael.co.il , ה יפני תרבות דיגיטלית חוק וסדר, הגרסה הביתית מאבדים את הטלפון, המפתחות והארנק על בסיס יומי? טובעים לימור דומב בים של מסמכים? האינטרנט נחלץ לעזרתכם עזר כנגדנו מדי יום אנו מוצפים בעשרות משימות ומטלות, כשבכל רגע צצה התראה חדשה נוספת במייל, בוואטסאפ ובשאר אמצעי התקשורת. הנה מקבץ אפליקציות שיעשו לכם סדר בבלגן היומי. להקליט תזכורת מסייעת בשמירת Evernote האפליקציה כל הרעיונות והתזכורות במגוון אמצעים. תוכלו לכתוב את התזכורות, לצלם אותן וגם להקליט את עצמכם. לתזכורות אלו תוכלו לצרף מסמכים מרשימה או אפילו לצייר בזמן רישום התזכורת גם סקיצה. את כל התזכורות ניתן להוסיף ולסדר לפי מועדים או כתזכורת לפעילות מסוימת שתרצו לעשות ביום מן הימים ולשתף עם חברים. - אנדרואיד Evernote ארזתם הכל? אם מאז הסכם "השמיים הפתוחים" אתם עסוקים יותר ויותר ברשימות של הכנת ציוד לנסיעות המתוכננות, אפליקציית החינמית תחסוך לכם את PackPoint הצורך ליצור רשימת ציוד לפני כל נסיעה ותדאג שלא תשכחו פריטים רלוונטיים לטיול שלכם. באפליקציה זו אתם נדרשים להזין את היעד אליו אתם נוסעים, את התאריך ואת המין שלכם, ולבחור מה התוכניות שלכם לטיול - לרכב על אופניים, ליהנות מסקי ועוד. בהתאם, רשימת הציוד תכלול את כל הפריטים הנחוצים וגם תסייע בתכנון הביגוד המתאים, לפי תחזית מזג האוויר. את רשימת הציוד הסופית ניתן לשתף במייל או בהודעה. - אנדרואיד ואייפון PackPoint להשתלט על הבית אם אתם זקוקים למעט עזרה בסידור וארגון הבית, אפליקציית תסייע לכם לנהל HomeRoutines את שגרת הבית ביתר קלות. המשתמשים יוצרים רשימת משימות הקשורות לניהול הבית על בסיס יומי או שבועי, והאפליקציה מסייעת להשלימן לאורך היום, או לאורך השבוע. בתוך כך, האפליקציה מאפשרת מעקב אחר סידורים שונים כגון קניות, תשלום חשבונות, חוגים ואירועים מיוחדים. האפליקציה מציגה תזכורות על פי פרקי זמן שקבעתם מראש וגם מעניקה לכם כוכבי זהב על השלמת המשימות בזמן. ניתן גם לקבוע מסגרת זמן לביצוע פעולות - למשל, סיום פיזור הכביסה בחדרים תוך רבע שעה. – אפל- בתשלום HomeRoutines בתיה טולדנו סיון גונן. "הסדר מתחיל בראש" ד"ר מיטל נשיא מסבירה כיצד ליישם את הרעיונות שעלו במחקר בגן הילדים חשוב לעורר סקרנות אצל ילדים כלפי "האחר", כבר בגיל טרום- חובה. למשל, באמצעות סיפורים על ילדים מתרבויות אחרות בליווי תמונות או בובות, התורמים לחשיפה והיכרות עם תרבויות אחרות. בהקשר זה, על הסיפורים להיות ניטרליים ולספר לא רק על ייחודיותה של התרבות של הדמויות בסיפור אלא גם על המשותף והדומה בין ילדי הגן לילדים בסיפור. לתת לילדים הזדמנות לשאול שאלות לגבי "האחר". למשל, על  ידי הצגת ילדים מתרבויות אחרות והפניית שאלה "מה את/ה רוצה לדעת על הילד/ה"? ההמלצה היא לעודד ילדים לשאול ולחקור, וזו גם הזדמנות טובה לאמן אותם בשאילת שאלות בהקשר החברתי. לדעת על "האחר". מהמחקר שהם רוצים לספק לילדים מידע  עולה כי ילדים בטרום חובה מתעניינים בעיקר בתכונות פסיכולוגיות (העדפות, יכולות, התנהגויות) של ילדים מקבוצות אחרות. ההמלצה היא לכוון את המידע על האחר לתחומי העניין של הילדים, כך גם תהיה להם מוטיבציה רבה יותר להקשיב ולהמשיך להתעניין. ״ילדים ד"ר מיטל נשיא: עשויים לתפוס את השוני בינם לבין ילדים אחרים ככזה שנובע משייכות קבוצתית שונה ולהטות את יחסם כלפיהם" 29 שיעור חופשי > 2020 ינואר 2020 ינואר < שיעור חופשי 28

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==