שיעור חופשי / טבת תש"ף / ינואר 2020/ גליון 130

// מקומי אקטואליה משאירים את הספרים בבית שדרות, בית ספר תורני-מדעי "אמי"ת" אחת לחודש, מגיעים ילדי בית הספר התורני- מדעי אמי"ת בשדרות ללימודים עם תיק קטן ובו כלי כתיבה ואוכל בלבד. ספרי הלימוד הרגילים והציוד נשארים בבית, והילדים חווים יום של למידה אחרת. כל כיתה עוברת במהלך היום סבב של שש או שבע תחנות, ובהן פעילויות מגוונות וחווייתיות שעוסקות כולן בנושא המרכזי שבו מתמקד יום הפעילות. בכל פעם נבחר כמוקד ערך מתחום המדעים הנלמד בראייה רב-תחומית - למשל נושא האור בכסלו, ונושא ההסוואה באדר. רכזת המדעים והמצוינות של בית הספר, לימור שמואל, מרכזת את הפעילות, המורים המקצועיים מכינים הפעלות בהקשר לנושא מתחום העיסוק שלהם וגם קבוצת מנהיגות מקרב התלמידים מכינה מוקד פעילות. בהפסקות מתקיימת פעילות שקשורה לאותו ערך ובסיום היום מתכנס כל בית הספר לסיכום היום ושירה בציבור. "הילדים מחכים מאוד ליום הזה", מספרת מנהלת בית הספר, דינה חורי. "זהו יום ללא משימות ושיעורים, אבל עם הרבה למידה ועניין. יום שבו אנחנו מזמינים את הילדים לפרוח למקומות אחרים ומעניינים". נותנים מרחב ללמידה פרדס חנה, בית הספר "שרת" בכיתות א' -ב' בבית הספר "שרת" בפרדס חנה, יום הלימודים לא נראה שגרתי. ילדים יושבים בקבוצות, ליד שולחנות על שטיח או דרגשים, חלקם כותבים ועובדים, חלקם מלטפים אוגר קטן. "זה נראה אחרת, אבל זו למידה לכל דבר", אומרת מנהלת בית הספר, רוחמה צדקה. מרחב הכיתות הצעירות נבנה במסגרת פרויקט של משרד החינוך לפני כשנתיים. המרחב M21 תוכנן על פי עיקרון של עבודה במרחבים פתוחים, הן במישור הפיזי והן במישור הלימודי. המרחב הוא חלל שבו לומדות שתי כיתות. יום הלימודים נפתח במפגש בוקר במעגל, שבו מתנהל שיח אודות נושאים שונים. לאחר המפגש כל תלמיד מתכנן לעצמו את המשך היום, ובוחר תחומים שירצה לעסוק בהם מתוך האפשרויות שהוצעו במפגש, בהנחיית המורה. לוחות הזמנים הם גמישים, ובאותו זמן התלמידים פועלים בתחומי דעת שונים. הלמידה היא בעיקרה חווייתית, יצירתית והתנסותית, ומשלבת משחקים דידקטיים. המרחב פתוח וצבעוני, ויש בו ספסלי קובייה שעליהם ניתן גם לשבת וגם לכתוב, שטיחים, קירות מחיקים ומגנטיים ופינות משחק. העיקרון הפדגוגי שהנחה את הצוות ביצירת המודל הוא גיוון דרכי ההוראה והתאמתן לכל ילד. העקרונות על פיהם פועל בית הספר חולצו על ידי הצוות במסגרת תוכנית בתי ספר מובילי פדגוגיה איכותית. עקרון הבחירה ממשיך גם בכיתות הבוגרות, במערך של למידה פרסונלית המבוססת על בחירה, גיוון, מותאמות ומכוונות עצמית, כדי לפתח לומד עצמאי ולטפח מסוגלות אישית במציאות משתנה. "העבודה במרחב הפתוח נועדה להגביר את משמעות הבחירה ולהקל את המעבר מהגן לבית הספר", אומרת צדקה. "הילדים מגיעים עם הרגלים של עבודה בקבוצות ובחירה, ואנחנו רוצים לעודד זאת וליצור המשכיות ורצף". של משרד החינוך - קידום מרחבי M21 פרויקט למידה חדשניים עבור מורים יזמים מובילי פדגוגיה חדשנית לומדים ביער כפר גלים, בית הספר "מיתר" במשך שבוע בתחילת השנה, ההסעות אל בית הספר "מיתר" בכפר גלים לא הורידו את התלמידים בבית הספר, אלא ביער עופר שבכרמל. הילדים בילו את יום הלימודים בטבע, כשעצים, צמחים ובעלי חיים מחליפים את השולחנות, הכיסאות, הקירות והלוחות. פעילות "שבוע ביער" מתקיימת במיתר כבר כמה שנים, ומזמנת לילדים מפגש בלתי אמצעי מתמשך עם הטבע והסביבה, שהופך את הלמידה והחוויה למשמעותיות יותר. "תוכנית הלימודים משתנה ומתאימה את עצמה למה שמציעים הסביבה והטבע", אומר אבנר לב רן, מנהל בית הספר. נושא מרכזי, באופן טבעי, הוא אקולוגיה ואיכות הסביבה. ההתארגנות מתחילה באיסוף אשפה ושאריות שהשאירו מטיילים ביער, הכנת מקום להפיכת החומר האורגני לדשן בקומפוסטר ולמידה על שמירת טביעת רגל אקולוגית מינימלית בשטח. הילדים לומדים להכין אוכל בטבע: מכינים בצק, לשים פיתות ואופים אותן על גבי משטח מתכת מעל מדורה, חותכים סלט ירקות חי, ומכינים שיפודי ירקות ותערובות שמן ותבלינים לתיבול הפיתות והירקות. בשיעורי מחנאות הילדים בונים מתקני מחנאות בסיסיים תוך שימוש בקשירת חבלים, ובשיעורי האמנות הם משתמשים בחומרי הגלם שהמקום מציע: אבנים, עצים, עלים ושיחים. מדי יום יוצאים הילדים לסיורים להכרת היער שמסביב לאזור המחנה, שבהם הם לומדים להכיר עקבות של חיות שהיו בשטח בלילה, לזהות חיות על פי גלליהן ולהכיר מנהרות ושוחות מגורים עם סימנים אופייניים לדיירים ששוהים בהן. באמצעות עבודה בבוץ נבנה כפר גמדים גדול עם שפע של גשרים וגשרונים. הילדים בונים מבנים ומגדלים באמצעות אבנים ושברי אבנים, תוך הכרה הלכה למעשה של עקרונות ההנדסה. הפעילויות אינן מובנות, אלא מתארגנת על ידי הילדים תוך תנועה חופשית בין אתרי הפעילות בשטח, על פי רצון הילד. "יש בשטח ילדים", אומר לב רן, "אבל האווירה 150- יותר מ רגועה ושקטה. הימים זורמים בשקט ואין צורך במגביר קול או בצעקות כדי לנהל את הפעילות". כל בוקר נפתח ב"מעגל התכוונות" שבו הילדים מדברים על חוויות היום הקודם, שומעים מהי הפעילות המתוכננת לאותו יום ודנים בנושאים רלוונטיים. כל יום גם מסתיים ב"מעגל התכוונות" שבו הילדים מלמדים אלה את אלה שירים שכתבו באותו יום, שומעים סיפור שקשור לטבע ולחוויות היום ולומדים שירי משחק. בשני לילות במהלך השבוע נשארים חלק מהתלמידים הבוגרים לישון בשטח. לילה אחד נשארת קבוצת תלמידים שמתמחים בטיילות וסביבה, ולילה נוסף נשארים בשטח כל ילדי חטיבת הנעורים (כיתות ו'-ח'). "השבוע הזה הוא חוויה עוצמתית גם לצוות וגם לילדים", אומר לב רן. "זו פתיחת שנה מיוחדת ומגבשת, שצובעת את המשך השנה בצבע מיוחד". – זהו שמה של רשת גנים come rain or shine שנוסדה בשבדיה ופועלת בכל העולם, ודוגלת בחינוך בטבע. למרות הטמפרטורות הנמוכות, הילדים מתנהלים דרך קבע בחוץ. לבושים היטב, הם לומדים, מתנסים, מגלים ומשחקים בחוץ. הארגון מאמין שפעילות מחוץ לארבעה קירות תורמת במישורים רבים הן לאישיות והן לאקולוגיה. מוגבלות, לא מכשול אום אל פאחם, בית הספר "אלאמל" תלמידי בית הספר לחינוך מיוחד "אלאמל" באום אל פאחם ציינו את היום הבינלאומי לבעלי צרכים מיוחדים, שחל לפני כחודש, בהפנינג צבעוני במתחם העירייה. ההפנינג חגג את היכולות היצירתיות שטמונות בתלמידים, והבליט את הפוטנציאל והכוחות שלהם. "תלמידי בית הספר הם בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית עד קשה", מספרת מנהלת בית הספר, דונה אלמלק, "וביום הזה הם קיבלו הזדמנות להיחשף לקהילה ולתרום לה, להיות מעורבים חברתית ולהעניק מהיכולות שלהם". לקראת האירוע, התלמידים, ההורים והצוות הכינו שלטים ופרסמו את האירוע, וביום האירוע הגיעו אל מתחם העירייה מאות אנשים. התלמידים עצמם איישו תחנות מגוונות כמו קפיטריה שהם מפעילים בבית הספר בימי שלישי, ובה הם המלצרים, הקופאים והעובדים. תחנת תכשיטים הציגה עבודות של תלמידים, והתלמידים גם ישבו ויצרו תכשיטים במקום. בתחנה נוספת הוצגו תמונות של אנשים מפורסמים בעלי צרכים מיוחדים שהגיעו להישגים מיוחדים. תחנות נוספות הופעלו על ידי אמנים בעלי מוגבלויות מהאזור, שהציגו יצירות, ניגנו והפעילו סדנאות. המבקרים כתבו משוב לתלמידים ותלו אותו על רשת דייגים גדולה, שנתלתה בתחנה נוספת. "זה היה יום לתפארת", אומרת אלמלק. "אנשים התרגשו מאוד וכתבו לנו מילים חמות, שנותנות לנו כוח להמשיך במסע המרתק שלנו". המשורר המצרי העיוור טה חוסיין והמדען המשותק סטיבן הוקינג הם שניים מהאנשים שהוצגו ביום היריד. שניהם דוגמה לאנשים שלא הניחו למוגבלות הקשה שאיתה התמודדו לעצור אותם. התנועה לשחרור המחשבה מחוז דרום בבתי ספר רבים במחוז דרום אפשר לראות תלמידים רצים, קופצים והולכים בזמן שיעורי גיאוגרפיה, מתמטיקה, אנגלית ועוד. כחמש שנים פועלת במחוז תוכנית "למידה אינטגרטיבית מבוססת תנועה" – למידה רב-תחומית המשלבת את הפעילות הגופנית בתחומי הדעת השונים, במרחב הכיתתי ומחוצה לו. "התוכנית נסמכת על מחקרים שלפיהם למידה תוך כדי תנועה מובילה להטמעה טובה יותר של החומר הנלמד", אומרת מפקחת החינוך הגופני במחוז, דניאלה אמר מורם. "שילוב התנועה בשיעורים תורם להגברת קשב וריכוז, למידה משמעותית, מאתגרת ומהנה וילדים פעילים יותר. מדי שנה התוכנית מתפתחת ומעגל השותפים בה גדל. אנחנו מפתחים את הידע של המורים כל העת, וכבר משלב היותם סטודנטים להוראה במכללת קיי נפתח קורס הכשרה לסטודנטים בנושא”. באתר החינוך הגופני במחוז דרום אפשר למצוא הצעות למגוון פעילויות בנושא. "במהלך החימום בתחילת השיעור הגופני”, אומרת אמר מורם, "במקום לומר לילדים לסובב את הידיים, אפשר ללמד אותם על מבנה המפרק ועל טווח תנועה או לבקש מהם לעצור בחצי סיבוב או ברבע סיבוב, וכך ללמד גם מתמטיקה ומדעים. במרוץ שליחים אפשר לשלב לימוד מתמטיקה באמצעות שימוש בהשחלת מספרים זוגיים ואי זוגיים לחישוקים, או פתרון תרגילים תוך כדי תנועה". חלק מבתי הספר פיתחו שבילי הליכה אינטראקטיביים בחצר, שבהם משולב מידע אודות אורח חיים בריא, תוך שימוש באפליקציות, לצד משימות מתחלפות בתחומי דעת שונים. "תוך כדי הליכה בשביל וביצוע משימות שבהן הילדים נדרשים להגיע ממקום למקום, יוצא שהם הולכים קילומטר או שניים בהנאה, כך שהרווח הוא כפול, פעילות גופנית לצד למידה מהנה", אומרת אמר מורם. "יש מורים למתמטיקה או שפה שמעבירים את כל ההקניה באמצעות שביל ההליכה. בכל מקצוע אפשר לשלב פעילות, ואנו רואים במורה לחינוך גופני סוכן שינוי, שבכוחו לסחוף ולהוביל את חדר המורים לקראת השבחת תהליכי למידה מבוססי תנועה". פעילות גופנית משפרת למידה גם אצל מבו ־ גרים. כדי להדגים זאת, באחת ההשתלמויות של מורים במחוז חולקו המשתתפים לשתי מילים בספרדית. קבוצה 20 קבוצות שלמדו אחת למדה תוך כדי תנועה וקבוצה אחת למדה בצורה הרגילה, שבוע לאחר מכן נבדקו שתי הקבוצות. כל המורים שלמדו את המילים 84% תוך כדי תנועה זכרו את המילים, לעומת מהקבוצה השנייה. להיות חברים באר שבע, בית הספר "נווה במדבר" "הנושא החברתי הוא מאתגר", אומרת גלית בן נעים, מנהלת בית הספר "נווה במדבר" בבאר שבע. "גם בעבר בתי ספר התמודדו עם בעיות חברתיות, אבל כיום, בעולם הרשתות החברתיות, התפתחה שפה ייחודית שבה ערכים מהותיים כמו חברות, רגישות, כיבוד המרחב האישי ועוד זקוקים לרענון והגדרה מחודש בשל התהוותן של נורמות התנהגות חדשות”. שיצרה B-Friend בית הספר אימץ את המיזם היועצת החינוכית רבקה אלקובי, בליווי אגף מו"פ, ניסויים ויזמות חינוכית. התוכנית, שמופעלת השנה בכמה בתי ספר, מבוססת על פלטפורמה מקוונת וסדנאות למורים. לאחר שהצוות לומד את התוכנית, כל מורה ממלא באתר שאלון שבונה את המיפוי החברתי של הכיתה ושל כל תלמיד. השאלון מוביל לדרכי הפעולה המתאימות כמו שיח אישי או קבוצתי, עבודה כיתתית, סדנאות לחדר המורים ועוד. באתר יש כלים מגוונים, כמו סרטונים, משחקים ומערכי שיעור, שזמינים לשימוש לפי הצורך. "בבתי הספר יש עיסוק רב בערכים כמו נתינה וסובלנות, אבל יש צורך גם בלימוד פרקטיקות של התנהלות", אומרת אלקובי. בית הספר נווה במדבר התחיל להכשיר את הצוות בשנה שעברה, והשנה נבחרו לעבוד לפי התוכנית שלוש שכבות בבית הספר. "התוכנית בנתה לנו שפה אחידה", מספרת היועצת, אורלי בן חמו. "יש שעות 'צבועות' במערכת אבל השפה מדוברת לאורך כל השבוע. יצרנו קבוצות תלמידים שעובדות לפי התוכנית, וכוללות ילדים מהכיתות הרגילות ומכיתות התקשורת, שלומדים בהן ילדים אוטיסטים, והם אלה שמעבירים את השפה הלאה, לשאר הילדים". ,B-Friend בהפסקות תלמידים אלה הם שגרירי ועוזרים לתלמידים אחרים לפתור בעיות חברתיות. התלמידים מוכשרים להציע מגוון פתרונות ומיומנים בשימוש בשפה של אחריות אישית ועזרה הדדית. באחת ההפסקות, למשל, שני ילדים ניגשו לקבוצה של ארבעה ילדים מהכיתה וביקשו להצטרף למשחק, אך אלה סירבו. בעבר לא בטוח שהילדים היו מעלים את הסיפור בכיתה, אך כעת, הם ניגשו למורה ושיתפו אותה במקרה. המורה ידעה איך לטפל באירוע: היא לא כעסה או נזפה, אלא פתחה שיח מקרב בין הילדים. במקרה אחר, ילד שהרגיש לא פעם מבודד בהפסקות, ביקש להצטרף למשחק של ילדים מכיתתו, דבר שלא היה מעז לעשות בעבר. "התוכנית פועלת מתחילת השנה והשינוי מורגש ברבדים שונים", אומרת בן חמו. "הילדים מדווחים על שיפור במשובים שהם ממלאים, ומספרים גם על סיטואציות בבית שיותר קל להם להתמודד איתן". לימור דומב . פעילות חברתית ב"נווה 1 במדבר", באר שבע . הפנינג ב"אלאמל", 2 אום אל פאחם . תלמידי "מיתר", כפר גלים, 3 לומדים ביער עופר . יום למידה אחרת ב"אמי"ת", 4 שדרות 1 2 3 4 25 שיעור חופשי > 2020 ינואר 2020 ינואר < שיעור חופשי 24

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==