שיעור חופשי / אדר א' תשעט / פברואר 2019 / גליון 127

// מקומי אקטואליה נעים להכיר לוד, "זבולון המר" ו"אל ראשידיה" תלמידי שכבה ד' בבית חינוך "זבולון המר" ובבית הספר "אל ראשידיה" לומדים במהלך השנה להכיר אלה את אלה. הפעילויות נעשות בשיתוף עיריית לוד ועמותת "אפשר אחרת". הפרויקט שנים, ובמהלכו התלמידים 12 התחיל לפני עוברים מפגשי הכנה, עוסקים ברב-תרבותיות, לומדים על החיים המשותפים בלוד ובמדינה בכלל ועוברים פעילויות שמציגות את ערך קבלת האחר והשונה. "המפגשים מתקיימים בשכבת כיתות ד'", מספר מנהל אל ראשידיה, אמין אל ג'מאל. "יוצאים לסיורים, טיולים ומפגשים, וגם ההורים וצוות המורים נפגשים ומכירים. הילדים מתרגשים מאוד לקראת המפגשים ומרגישים שזו חגיגה. התלמידים עוברים פעילויות מהנות, כמו משחקי תיאטרון ומוסיקה, ודרכן מגיעים להיכרות ודיאלוג על קבלת האחר וכבוד הדדי". התלמידים משני בתי הספר נפגשו פעמיים השנה. במהלך המפגשים התלמידים החליפו ביניהם שלטים עם מסרים מעצימים בשפות העברית והערבית, שיחקו משחקים, רקדו ושרו שירים בשתי השפות, למדו על מאכלים, סמלים ועוד. מפגשים אלה הם הקדמה לקראת פעילויות סוף השנה, שבהן יתנסו תלמידי בתי הספר בחפירות ארכיאולוגיות בעיר. במסגרת שיעורי הארכיאולוגיה, שמרכזת אסתר יורק, התלמידים עובדים בשיתוף פעולה מלא ומגלים ביחד את ההיסטוריה בלוד. "במהלך השנה התלמידים לומדים להכיר אלה את אלה", אומרת איריס נעים, מנהלת "זבולון המר". "הם לומדים על התרבות והשפה של האחר, ומבינים שיש כאן מקום לכולם בדרך ארץ, כבוד הדדי ושיתוף פעולה מלא". "אפשר אחרת" היא עמותה לקידום החיים המשותפים בישראל. מטרת העמותה לפתח היכרות קרובה ודו-שיח משמעותי בין תלמידים יהודים לערבים ככלי להפחתת עוינות, טיפוח סובלנות ובניית אמון בין שתי הקבוצות. ויהי אור רמת גן, "מכל"ל" תלמידי כיתה ח' מבית הספר מכל"ל זכו בשנת הלימודים תשע"ח במקום השני בתחרות חקלאות יזמית של מכון וולקני, עם ההמצאה "ויהי אור". במסגרת התחרות יצרו התלמידים מתקן רב-קומות המאפשר גידול צמחי מאכל לצריכה אישית בשטח קטן, כמו מרפסת, ותוך חשיפה מיטבית לאור. את התהליך ליוו רחל הילטון, רכזת המדעים, וחן אברהמי מעמותת "שיעור אחר" המתנדבת בבית הספר. לאורך התהליך חקרו התלמידים מהן הדרישות לגידול לגובה וכיצד ניתן למקסם את האור הטבעי באמצעים פשוטים, זמינים וזולים. אחת ממטרות ההמצאה היתה מחיר זול וזמינות, ולכן המתקן נבנה ממערכת מדפים לאמבטיה של איקאה. לאחר הזכייה, תלמידי מכל"ל קיבלו הודעה כי Conrad התקבלו להציג את המצאה בתחרות שבארה"ב. התחרות שמה לה למטרה Challenge ליזום ולפתח 18-13 לעודד צעירים בגילאי המצאות שיסייעו בפתרון אתגרים גלובליים ממשיים. בתחרות, שתתקיים באפריל, ייקחו חלק גל חמדי, שהם גלילי ולדור ציפורי - שלושה תלמידים שהחליטו להמשיך ולפתח את המתקן "ויהי אור", ולהתאים אותו לשימוש ביתי כך שאנשים יוכלו לגדל ירקות בקלות בבית. חמש הקבוצות המובילות בתחרות יוזמנו להציג את ההמצאה והמודל העסקי בכנס קונרד לחדשנות, שיתקיים באפריל במרכז קנדי שבפלורידה. "הזכייה במקום השני בתחרות של מכון וולקני חיזקה בתלמידים את תחושת המסוגלות והמוטיבציה להתקדם, להתפתח ולפתח את המצאתם", אומרת עינת זבולון, מנהלת בית הספר. "התלמידים מתרגשים מאוד מההזדמנות שנפלה בחלקם להציג את הפרויקט שלהם כמודל עסקי בתחרות בינלאומית, שתאפשר בעתיד לייצר את המוצר שלהם בייצור המוני. אנחנו גאים ללוות אותם בתהליך". שם לו למטרה להביא The Conrad Challenge את המדע והטכנולוגיה לחיי התלמידים. אין בתוכנית משימות תיאורטיות. התלמידים מזהים אתגרים אמיתיים בעולם, ומוצאים להם פתרונות. משתתפי הפרויקט רשמו פטנטים, פתחו חברות ואף הגיעו לבית הלבן להציג את המצאותיהם. עם שיר חדש בלב קרית מלאכי, "אלי כהן" בבית הספר "אלי כהן" בקרית מלאכי פותחים את היום בשיר. צוות בית הספר, בהובלה של רכזת השפה אורלי אזולאי, בחר שירים לצורך כך, בהלימה לערכי מפתח הלב. לאחר השירה, המורים מנהלים שיח עם הילדים, שעוסק ברגשות ותחושות בעקבות השיר, בנושאי אקטואליה רלוונטיים, באוצר מילים, באמצעים אמנותיים ובערך החודש. התלמידים פוגשים את השיר במהלך היום בכיתה, בהפסקה, בטקסים ובפעילויות חברתיות. הוכנו עבורם שירונים מעוצבים לשימוש בכיתה ובטקסים, ויש תלמיד שתפקידו לחלק את השירונים בתחילת הפעילות ולאסוף אותם עם סיומה. צלצול בית הספר מותאם לשירים שבשירון, ואחת לחודש הצלצול מתחלף. הורי התלמידים מתעדכנים אחת לחודש, באמצעות דף קשר, על אודות השירים שיילמדו בחודש הקרוב. כשעסקו בערך השונות שרו הילדים את "שווים" של עילי בוטנר ו"חברים בכל מיני צבעים" של שרית חדד. כשעסקו בערך ניהול קונפליקטים שרו הילדים את "שולם ברוגז" של אבי טולדנו ו"תודה" של עוזי חיטמן. "השירים הותאמו לערכי מפתח הלב ולחגים, וכמובן שסביב כל שיר נעשית גם עבודה על אוצר מילים", אומרת אזולאי. תוכנית "שיר של יום" היא תולדה של שיתוף פעולה בין אגף מורשת והפיקוח על המוסיקה במזכירות הפדגוגית לבין המנהל הפדגוגי ומנהל עובדי הוראה. התוכנית מציעה לבתי הספר היסודיים לפתוח את יום הלימודים בשירה, כדי לתרום לאווירה נעימה תוך הבניית נכס תרבותי משותף לכלל תלמידי בית הספר. ביקור ממלכתי ממקאו מטה יהודה, "עין הרים" בדצמבר הגיעו שר החינוך של מקאו, סגניתו ואנשי חינוך מהמדינה לביקור בבית הספר "עין הרים" במטה יהודה, בניהול לילך זריהן. מקאו היא חצי אי לחופה הדרומי של סין, שמוגדרת אזור מנהלי מיוחד תחת השלטון הסיני. מטרת הביקור " ו"על- 2000 - להתרשם מתוכניות "מצוינות "2000 מה דע" בבית הספר. תוכנית "מצוינות מיועדת לתלמידים מצטיינים, ותוכנית "על-מה דע" מיועדת לתלמידים בכיתות הרגילות. במהלך הביקור התנסו האורחים בפעילויות שונות, שוחחו עם הילדים והתרשמו מהעשייה. " ניתנת במסגרת של 2000 תוכנית "מצוינות ארבע שעות שבועיות: שעתיים במדעים ניסויים ושעתיים בחשיבה מתמטית. בנוסף, מקבלים התלמידים פעילויות העשרה במתמטיקה ובמדעים. "התוכנית באה לתת מענה לעשירון העליון של התלמידים בכיתות הטרוגניות בכל מקום בארץ", אומר מויש ברדיצ'ב מהמרכז הישראלי למצוינות בחינוך. "בית הספר 'עין הרים' הוא בית חינוך הומניסטי שחרט על דגלו חינוך למצוינות ערכית, חברתית ולימודית", אומרת לילך זריהן, מנהלת בית הספר. "אנו מאמינים כי כל ילד הוא בעל שאיפות וחלומות, רצונות ויכולות, וכי הדרך לחינוך איכותי מתחילה בקבלתו של כל תלמיד, הכרה בצרכים השונים והאמונה כי מגיעה לו הזדמנות לחינוך שוויוני ואיכותי. "בין התוכניות השונות בבית הספר, תוכניות כמו ' ו'על מה דע' מאפשרות לכל ילד 2000 'מצוינות למצוא את החוזקות שלו, למצות אותן ולהביא את עצמו לידי ביטוי. אנו מדברים עם הילדים על מצוינות תהליכית, תפישה המאפשרת לכל ילד להצטיין ביכולתו המיוחדת". " מבוססת על מורי 2000 תוכנית "מצוינות בית הספר, שעוברים השתלמות והכשרה. התלמידים נבחרים על ידי מורי בית הספר, על סמך היכרות על הילדים, תוך מתן דגש מיוחד על מוטיבציה וסקרנות. ומשה היכה בסלע ערבה, "שיטים" באירוע מיוחד לקראת טקס קבלת תורה, שהתנהל לאחרונה בבית הספר "שיטים" בערבה, התלמידים פגשו את משה, אהרון ומרים (מגולמים על ידי הורים), לבושים בלבוש אותנטי, שהובילו אותם במסע "נדודים" בנוף המדברי. התלמידים, "עם ישראל", עברו בין תחנות פעילות מגוונות, הולבשו בבגדים ברוח התקופה, ראו איך מים יוצאים מהסלע (באמצעות יצירתיות של ההורים), אכלו מן (פיתות שהוכנו בטאבון), ובנו פירמידות. בסיום הנדודים הילדים קיבלו בגדים חגיגיים וזרים, והשתתפו בטקס חגיגי לקבלת החומש. "כשהילדים נכנסים לארץ ישראל דרך שער חגיגי, ומגלים את ההורים ובני המשפחה מחכים להם, ההתרגשות עולה", אומר מנהל בית הספר, רז לחוביצר. בטקס, משה נמצא על ההר ויורד ממנו עם לוחות הברית. הורים שעמלו מראש דאגו לכך שההר יהיה מואר ועשן ייתמר ממנו, והילדים היו מלאי התלהבות. לחוביצר זוכר את עצמו, כתלמיד בבית הספר, מתרגש מאירוע דומה. כמה עשרות שנים אחרי, הוא ממשיך להנהיג את מסורת הטקס גם תחת ניהולו. "העובדה שאנחנו בלב המדבר מאפשרת לנו להמחיש לילדים את התפאורה, בזכות שיתוף הפעולה בין הצוות להורים", הוא אומר. "אני זוכר את עצמי מתרגש מהחוויה. זו מסורת שמחברת את הילדים לסיפור המקראי". השם "ערבה" נזכר בתיאור נדידתם של בני ישראל בצאתם ממצרים, ופירושו אזור שומם ויבש, שם נרדף למדבר. גם ההורים לומדים גני ילדים בחברה הבדואית מחוז דרום פעם בשבועיים מגיעות אימהות מהיישובי החברה הבדואית במחוז דרום למפגש בגן של ילדיהן, ונחשפות לנושאים מגוונים בתחום הגיל הרך, כמו התפתחות הילד, זכויות הילד, מניעת תאונות והתפתחות רגשית. "הגענו למסקנה שכדי לקדם את הילדים, יש צורך להעלות את מעורבות ההורים בנושאים מסוג זה", אומרת סנא ג'ברין, המפקחת על הייעוץ במחוז. יחד עם הצוותים החינוכיים הוכנה תוכנית להדרכת הורים, "הד החיים". התוכנית הייעוצית פותחה ביוזמת צוות הייעוץ הבכיר בחברה הבדואית במחוז דרום, לצורך עידוד מעורבות הורית בחיי הילד בכלל ובעשייה החינוכית בפרט. התוכנית מוטמעת בהנחיית יועצות הגיל הרך ובשותפות צוות הפיקוח על הגיל הרך והפיקוח על הייעוץ. לצד ההנחיה של היועצות, האימהות נחשפות למגוון רחב של תכנים רלוונטיים שמועברים על ידי מרצים חיצוניים המומחים לגיל הרך, כמו פסיכולוגים, קלינאי תקשורת, נציגי "בטרם" ועוד. "בשנה שעברה דיברנו הרבה על פיתוח סטנדרט המוגנות בסביבת הגן והבית, בדגש על נושא מניעת תאונות בית והשמירה על בטיחות הילדים", אומרת ג'ברין. "עוד דובר במהלך המפגשים על זהות הורית בחברה הערבית, הורות מיטיבה, סוגי הורים, השותפות בין הבית למסגרת החינוכית והמשפחה כמקדמת התפתחות. במסגרת התוכנית אנו פוגשים הורים שצמאים למידע ורוצים ליישם את הכלים הנלמדים". קבוצות הנחייה בכלל 50 בשנה שעברה הופעלו 100 היישובים הבדואים בדרום, והשנה יופעלו קבוצות במסגרת התוכנית. קפה קהילתי קרית שמונה, "רננים" מיזם בית הקפה וחנות האומנויות "מקומטוב", של בית הספר העל אזורי לחינוך מיוחד “רננים” בקרית שמונה, זכה בחנוכה בתעודת הוקרה בכנס "רואים טוב". הטקס התקיים בכנסת, בהשתתפות חברי כנסת, אישי ציבור ואזרחים נוספים שתורמים לחברה ולקהילה. במהלך הטקס הופיעו תלמידי תזמורת בית הספר, בניצוחו של המורה פליקס בלסקי, בקטעי נגינה ובהמנון "התקווה". , עם 21-6 בבית הספר לומדים תלמידים בני מוגבלות שכלית התפתחותית, ברמה קלה עד בינונית. החל מהשנה משולבים במיזם גם תלמידים מבתי ספר שכנים, תלמידים עם אינטליגנציה תקינה מבית הספר היסודי "המגינים" ותלמידים עם לקויות תקשורת מבית הספר "גוונים". היוזמה "מקומטוב" היא אחת מתוכניות הדגל של בית הספר, שמופעלות על ידי התלמידים. הפרויקט נהגה על ידי קבוצת תלמידים שלמדו יזמות, כחלק מתוכנית הלימודים "הכנה לחיים". ביחד עם המורה לאמנות הם חלמו, תכננו והגשימו את החלום. כיום, התלמידים עוסקים בכל התפקידים הקשורים לבית הקפה: קונים מצרכים, אופים, עורכים, ממלצרים, שוטפים כלים, מארחים ואף גובים את התשלום עבור הקפה והעוגה. בית הקפה פתוח בכל יום שישי לקהל. בחנות האמנויות נמכרים פריטי אמנות שונים, פרי יצירות תלמידי בית הספר בסדנאות ובחוגים, מוצרי טקסטיל (תיקים, סינרים, שטיחים ועוד), סבונים, מסגרות לתמונות, סלים ופחים מעוצבים, כלי קרמיקה, שעונים, מדפים ועוד. רבים מן המוצרים עשויים מחומרים ממוחזרים וכל ההכנסות משמשות לתפעול החנות. “הפעילות מאפשרת לתלמידים להעניק שירות לאנשי הקהילה, למשפחות ולחברים, ומאפשרת לקהילה להכיר תלמידים מיוחדים, עם מוגבלות שכלית-התפתחותית”, אומרת רחל מזרחי, מנהלת בית הספר. "בנוסף, המיזם תורם לקידום מיומנויות חשובות. המטרה שלנו היא לחשוף את התלמידים לסביבות למידה מגוונות ולקדם אותם, תוך מתן דגש על פיתוח מוקדי החוזק שלהם, מתוך תפישה של שוויון, מתן הזדמנות, סובלנות, כבוד והכלה”. כנס "רואים טוב" התקיים השנה בסימן היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות, במסגרת פעילות השדולה לעידוד יזמות חברתית-קהילתית בכנסת ישראל. לימור דומב כיתובי תמונה בית הספר "עין הרים" במטה יהודה. מקדמים מוטיבציה וסקרנות :1 תלמידי "זבולון המר" ו"אל רשידיה" בלוד. מפגשים משמחים. :2 תלמידת "רננים" מקרית שמונה וח"כ יהודה גליק, בכנס "רואים טוב" :3 שהתקיים בכנסת. תלמידי "מכלל" מרמת גן שזכו במקום השני בתחרות חקלאות יזמית של :4 מכון וולקני 4 1 2 3 25 שיעור חופשי > 2019 פברואר 2019 פברואר < שיעור חופשי 24

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==