שיעור חופשי / תמוז תשעח / יוני 2018 / גליון 125

אקטואליה כ בר חמישה חודשים תמימים נערכות בעמותת המורים ההכנות לקראת היום הגדול, שבו תחגוג העמותה למדינה. 70- עם עמיתיה את שנת ה ביולי, בשיאה 30 היום שנבחר לאירוע הוא של חופשת הקיץ הגדולה, כך שכל המורים יוכלו לקחת חלק בתוכנית הגדושה המתוכננת עבורם. זו תכלול שלל סיורים והרצאות, ארוחות וקינוחים, מופע מוזיקלי מושקע בבנייני האומה וחברה טובה; ובה בעת תפגיש אותם עם עולמות תוכן מגוונים, מעוררי סקרנות ומרחיבי דעת. לישראל מגיע 70- "חשבנו שבשנת ה למורים אירוע ייחודי ואיכותי שיחבר אותם לפנים השונים של העשייה בארץ ויפגיש אותם עם האנשים, המקומות והערכים שבהם מתרחשים התעשייה, התרבות, המדע וחיי הרוח – היצע רחב ככל האפשר של מצוינות והישגים, כראוי למדינה ולמורים", מסבירה ג'ינה מרום, מנכ"לית עמותת המורים לקידום ההוראה והחינוך. היום הגדוש הזה יתחיל בנקודות יציאה שיתפרסו מקרית שמונה ועד אילת והשנה, בשונה מבעבר, יוכלו המורים לבחור בעצמם מהיכן הם רוצים לצאת ולא יהיו מוגבלים לנקודת היציאה של הסניף שלהם. למורי אילת מצפה תוכנית מיוחדת שתכלול נסיעה לירושלים ולינה בה, ולמחרת סיור מודרך מיוחד בירושלים ונסיעה חזרה לאילת - והכל בתנאי פנסיון מלא. "העלויות של הסיור הזה גבוהות", קובעת מרום, ומוסיפה: "חשבנו שפעם בכמה שנים יש להקצות את המשאבים עבור המורים בפריפריה הרחוקה". ובחזרה לתכנית הסיורים – זו מציעה למשל את "בעקבות הל"ה בגוש עציון", סיור שיכלול בין היתר תצפית על האזור מנווה דניאל, מהנקודה הגבוהה בגוש; צפייה במייצג חדש על תולדות הגוש – מימי פריחתו, נפילתו והקמתו מחדש; ועוד ועוד, וכמובן ארוחת צהרים. ברוח אחרת לגמרי, הסיור "טבע עירוני כמנוף לקיימות" יעמוד בסימן ביקור בעולם הציפורים והדגים בירושלים, ביקור במרכז רבין הפורש במקביל את סיפור חייו של יצחק רבין וסיפורה של המדינה, וייחתם בארוחת צהרים ב"פאנץ' ליין", שתלווה במופע מוזיקלי בשיתוף הקהל עם שירים ישראלים מקום המדינה עד היום. נקודת הסיום של כל הסיורים מתוכננת בבנייני האומה בירושלים, ושם 15:00 לשעה יתחיל החלק השני של היום. הוא ייפתח בקבלת פנים קצרה וכיבוד קל, ואז יוזמנו המשתתפים 20 - לאולם הראשי לסדרה של הרצאות קצרות דקות לנואם - מפי אישים בולטים מתחומים מגוונים. אחרי ארוחה ישראלית נאה ומשביעה יתכנסו החברים שוב למופע הנעילה בכיכובם של אברהם טל ומוש בן ארי, ובסיומו, עייפים אך מרוצים, יחזרו כולם הביתה. יעל אפרתי צילומים: מור ברנשטיין סדנה בנושא הגברת האנרגיות והרוגע בו זמנית, במשכנות רות דניאל ביפו ג'ינה מרום, מנכ"לית "בשנת עמותת המורים: לישראל מגיע למורים 70- ה אירוע ייחודי ואיכותי שיחבר אותם לפנים השונים של העשייה בארץ ויפגיש אותם עם האנשים, המקומות והערכים שבהם מתרחשים התעשייה, התרבות, המדע וחיי הרוח – היצע רחב ככל האפשר של מצוינות והישגים, כראוי למדינה ולמורים" עוד מפגשים שכדאי להכיר למדינה עורכת השנה עמותת המורים מפגשים והרצאות 70 במסגרת האירועים לציון בסימן חגיגת העצמאות. כך למשל התקיימו ערב של הומור ונוסטלגיה עם חומרים של שניים מענקי הבידור של ישראל - אריק איינשטיין ואורי זוהר; הרצאות על קולנוע ישראלי; וסיורים ברחבי הארץ המדגישים את פניה השונים של ההתיישבות בארץ והאתגרים שעמדו בפני המתיישבים. 8.7( בימים אלה מומלץ להירשם ל"איזו מדינה" - יום חוויתי שייערך בהרצליה במלון דן כרמל), ורמת גן 17.7( במלון ליאונרדו), חיפה 15.7( במלון דניאל), אשקלון בכפר המכביה, יום המיועד למגזר הדתי). ביום זה ייערכו שני מפגשים ומופע: 18.8( "אומרים שהיה פה שמח", מסע נוסטלגי בזמן אל מאחורי הקלעים של אמנים מוכרים באמצעות צילומיו של הצלם משה שי, שתיעד רגעים ספונטניים מרגשים של יפה ירקוני, אריק איינשטיין, שושנה דמארי, זהר ארגוב, דן בן אמוץ ועוד. לחובבי הסאטירה מוצע מפגש על חייו ויצירתו של אפרים קישון, המסופרים על ידי בנו, ד"ר רפי קישון, ומשולבים בו קטעים מסרטיו הידועים של קישון: "סאלח שבתי", "ארבינקא" ו"השוטר אזולאי". לקינוח, אחרי ארוחת הצהרים יועלה המופע "רק בישראל", שבו תגיש להקת "בין המיתרים" את מיטב השירים הישראלים מקום המדינה ועד היום. ובמעבר חד - במהלך אוגוסט ייערכו שתי סדנאות המכוונות לשפר את איכות חיינו ואת היכולת שלנו לשלוט ברגשות, להירגע ולהיטיב את התקשורת שאנחנו מקיימים עם סביבתנו. הסדנאות כוללות לינה ואירוח מלא בכפר המכביה ברמת גן, והן בהנחיית דולי חותם, פסיכולוגית, מטפלת משפחתית וזוגית ומאמנת אישית. באוגוסט) תיערך היכרות עם הגישה הקוגניטיבית 13-12( בסדנה הראשונה ) המציעה דרכים לשנות את ההתנהגות שלנו, להשפיע על מצב CBT( ההתנהגותית באוגוסט) תיערך היכרות עם גישת הקשיבות 16-15( הרוח ועוד; ובסדנה השנייה (מיינדפולנס) שהיא דרך להתמודדות עם מתח ושיפור איכות החיים באמצעות אימון מנטלי וסדרת תרגילים פשוטים אותם ניתן לבצע בכל מקום וזמן. בילוי נעים ומעשיר! יעל אפרתי לישראל 70 עמותת המורים חוגגת בשיאה של חופשת הקיץ, תקיים העמותה יום עתיר אירועים וטיולים למורים מכל הארץ, שיסתיים במפגש גדול, מעשיר ומהנה במיוחד בעיר הבירה ת פקידו של המורה הוא קשה ומורכב, והוא נדרש לרגישות גבוהה ומיומנויות מורכבות כדי לנהל את מערכת היחסים בינו לבין התלמידים. ואולם, דגש רב מדי מושם על הפן הלימודי של עבודת המורה, ופחות על ההיבטים הרגשיים הכרוכים בה. ספר חדש בעריכת פרופ' יזהר אופלטקה מבקש למלא מעט את החסר. באנתולוגיה "רגשות בהוראה וניהול בית הספר", בהוצאת מכון מופ"ת, מצוטטים מורים המעידים כי הם מדחיקים רגשות של כעס, עצבות ופחד במהלך השיעור כדי שיוכלו ללמד; וכי הם מעוניינים להיתפש כ"אנשים חזקים" בעיני תלמידיהם. על פניו, מושג הרגש רחוק מהעולם המחקרי. מדוע החלטת להתמקד דווקא בו? "תחום הרגשות נחקר במדע אופטלקה: הפסיכולוגיה משחר לידתו, אבל המחקר החינוכי התמקד בעיקר ברגשותיו של הילד. פסיכולוגים חינוכיים עסקו בקשר בין מוטיבציה, למידה ורגשות, ורגשותיהם של עובדי ההוראה נדחקו לקרן זווית. לשמחתי, בעשור האחרון יותר חוקרים מתעניינים ברגשותיהם של מנהלי בתי הספר והמורים, והידע המצוי בידנו על אמפתיה, חמלה, כעס, התלהבות, שמחה, דאגה, חרדה ועוד בקרב אנשי חינוך התרחב מאוד בשנים הללו. "האנתולוגיה שהוצאנו היא המשך לזרם מחקרי שופע זה; היא מציגה בפני הקורא הישראלי בפעם הראשונה אסופת מאמרים המתחקים אחר רגשות המורים מנקודות מבט תיאורטיות שונות. למשל, עידית נופר בוחנת את ההיבטים הרגשיים של מנחים בתוכנית המיועדת לתלמידים בעלי הישגים נמוכים במיוחד, ומראה כיצד השפעתו הרגשית של המנחה מחזקת את הדימוי העצמי של התלמידים הללו. לעומתה, אסתי ארואס חושפת בבית 60-50 את החוויות הטראומטיות של בני הספר מנקודת מבט פסיכולוגית-קלינית. ח'אלד עראר מדגיש את מקומם של הרגשות בקרב מנהלות בתי ספר ערביות, האמורות על פי החברה בה הן חיות להדחיק רגשות ולהתמקד בניהול 'רציונלי'. סיפורים אלה ואחרים בספר מחזקים את החלטתי להתמקד בחשיפתו של הממד הרגשי הסמוי מהעין, ולהבליט את חשיבותו לתהליך החינוך הבית-ספרי". אתה מתייחס לרגשות כ"לב-ליבה של ההוראה". למה כוונתך? "כשאנו נכנסים לכיתה אנו רואים, לכאורה, מורה בצד אחד והרבה תלמידים בצד האחר. המורה יכול להישאר ליד הלוח או לנוע בין התלמידים, והתלמידים יכולים לשבת ליד השולחן, ולעיתים לקום ולנוע בין חבריהם לכיתה. אנו שומעים את המורה מדבר אל התלמידים, מסביר סוגיות שונות שנלמדות בשיעור, עונה לשאלות או מגביה את קולו בהתאם להתנהגותם. "אבל לצד זאת, יש ממד רגשי הסמוי מהעין; למורה יש רגשות שונים שהוא חש או מביע במהלך השיעור, והרגשות הללו נקלטים על ידי התלמידים, שמגיבים בצורה רגשית. הם יכולים לשמוח, לכעוס, להתלהב, לחשוש, להרגיש ניכור, להרגיש שייכות ועוד. המורה יכול לאהוב את הכיתה, להרגיש רע, להרגיש שזו כיתה 'טובה' או 'רעה' ועוד. "מכאן, שאי אפשר לדבר על מקצוע ההוראה בלי לדבר על המקום המרכזי של הרגשות בשיעור ובאינטראקציה בין מורים לתלמידים. כולנו זוכרים בעצמנו כיצד סברנו כי מורה מסוים 'אוהב' אותנו ואחר 'שונא', ולרגשות שלנו היו ללא ספק השפעות על מידת 'אהבתנו' את השיעור ועל מידת ההשקעה במקצוע שלימד המורה האמור". לפי תיאורי המורים, אילו רגשות היו החזקים ביותר במהלך ההוראה? "הספר מכיל התייחסות למגוון רחב של רגשות, אך בספרות הבינלאומית על רגשות בהוראה ידוע כי מורים מביעים בעיקר התלהבות לעומת כעס. בספר מופיעים רגשות של דאגה לתלמיד, פחד מהמנהל, אמפתיה לצורכי התלמיד ולקשייו, הקשבה, אכפתיות כלפי האחר בהקשר של מורים בכיתה, בשיעור, או בשעה הפרטנית. בקרב מנהלים מופיעים בנוסף בדידות, רוגע, חמלה והכלה, והם עוסקים לא מעט בבניית אמון בחדר המורים וביצירת אקלים של אכפתיות. "מאמרה של ניצה שחר, למשל, הדגיש בפנינו את ההבניה של תגובות רגשיות בתוכניות ההכשרה להוראה, באמצעות תגובתן הרגשית של פרחי הוראה לדיון כיתתי בנושאים פוליטיים. הן חשו גאווה ובושה במקביל, ורגשות אלה הניעו אותן לחפש אחר תשובות לדילמות השונות העולות ביחס לאירועים היסטוריים בחברה בה כל אחת מהן חיה". האם הרגשות הדומיננטיים ביותר שעלו היו שליליים או חיוביים? "לשמחתי עלה מנעד של רגשות, חיוביים ושליליים כאחד. כשבוחנים רגשות כמו כעס, חשש או בדידות, מבינים טוב יותר את היותו של מקצוע ההוראה בחזקת אמנות מורכבת וחסרת ודאות. יהודה ענתבי, סבא רבא שלי, שהיה מחנך ומנהל בית ספר, כתב ביומניו כי מקצועו של המורה לא נורמלי, והוא צדק. "כשמנתחים את רגשותיהם של מורים אנו מבינים עד כמה גדול החוב שאנו חייבים לציבור זה, שבחר להתמודד עם רגשות במקצוע בעל דרישות סותרות, תהליכי עבודה לא ברורים, בעיות משמעת של תלמידים וקשר רופף בין מעשיהם בכיתה לבין הצלחתם של התלמידים - שהרי השפעת בית הספר על הישגי התלמידים לכל היותר". 30%- ל 15% נעה בין איזה כלים יש למורה כיום כדי להתמודד עם הרגשות האלה, וכיצד אתה מציע להתמודד איתם ברמה המערכתית? "כמו לכל אדם, גם למורים כלים רבים לניהול רגשותיהם, והמאמרים בספר מראים זאת. הם לומדים תוך כדי עבודתם לבטא רגשות מסוימים בנסיבות מסוימות ולהדחיק אחרים. החשוב הוא שלא נסתיר מפני פרחי ההוראה את ה'אמת הרגשית' המורכבת בעבודת המורה, ונחשוף אותם לעוד שיעורים כדוגמת אלה המדווחים בחלקו האחרון של הספר. מעבר לכך, חשוב שמנהל בית הספר יאפשר למורים לבטא את רגשותיהם ללא חשש ויזמין לבית הספר מומחים בתחום זה, שיסייעו למורים לנהל את רגשותיהם - וכפועל יוצא יפחיתו את הסיכון לשחיקתם הנפשית בעבודה". רווית שרף אקטואליה מערכת החינוך עוסקת כל העת בדרכי הוראה טובות יותר, אבל נדמה שבדרך, שוכחים לדבר על שלל הרגשות שמעוררת עבודת המורים באופן יומיומי. אנתולוגיית מאמרים חדשה מבקשת לשים את הרגשות הללו במרכז "גם למורה יש רגשות" תמונת אילוסטרציה Andrewgenn | Dreamstime.com : איור 7 שיעור חופשי > 2018 יוני 2018 יוני < שיעור חופשי 6

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==