שיעור חופשי / תמוז תשעח / יוני 2018 / גליון 125

" לאחרונה נחשפתי לנושאי חדרי הבריחה, אלו שאינם קשורים למערכת החינוך. שמעתי על החוויות הייחודיות מחברים ותלמידים ואף התנסיתי בעצמי. הניצוץ שיש בעיניים של כל מי שמסיים חדר בריחה גרם לי לחשוב מה מעיר את הניצוץ הזה - והאם אפשר לשחזר אותו בחוויה לימודית? למי שעדיין לא מכיר את הקונספט, חדרי בריחה הם משחקי הרפתקאות שבהם המשתתפים צריכים לפתור סדרה של חידות בעזרת רמזים/ צפנים שנמצאים בחלל חדר הבריחה, ובמגבלת זמן, כדי לברוח מהחדר. כמורה למדעים בחטיבת הביניים, אני מנסה למצוא דרך את לשלב את הוראת הידע הדיסציפלינרי והמיומנויות הרלוונטיות לחוויית למידה אחרת עבור התלמיד. חווית למידה בה התלמיד מעורב יותר, בוחר, מקבל החלטות ויוצר משהו יש מאין. מוטיבציה ללמידה והנעה פנימית הן בעיני המפתח ללמידה אמיתית ומשמעותית, שתלמיד לוקח איתו הלאה. ברוב המקרים לא מדובר רק בידע, אלא בחוויה של צמיחה פנימית במקום שלא תמיד אפשר לזהות באותו רגע. כזו למידה אני מאחלת לעצמי, לילדי ולתלמידי. בעקבות השתלמויות שעברתי ומפגשים בקהילות מורים החלטתי שבמסגרת חגיגות לישראל אבנה חדר בריחה וירטואלי 70- ה - פלטפורמה חינמית לבניית אתרים Wix- ב - בנושא הישגי המדינה, ממציאים והמצאות. למשימה רתמתי שתי כיתות ח' אותן אני מלמדת השנה. הצגתי בפניהן את הרעיון, הראיתי להן חדר בריחה בנושא אחר ויצאנו לדרך. כל קבוצת תלמידים קטנה למדה על המצאות ישראליות וחוקרים ישראלים על פי עניינם האישי. מגוון הנושאים הרב שימח אותי - בתחומי הצבא, תחומי המדע, בתחומים מגוונים של התעשייה, זוכי פרסי נובל ועוד. לאחר איסוף מידע מעניין שיתפו התלמידים את המליאה בנושאים שחקרו ויחד החליטו במה להתמקד מתוך נושא החקר, שלפעמים היה נרחב. חדר הבריחה שנבנה שולב בתוכנית העבודה הבית-ספרית, ותלמידי בית הספר התנסו בחידות ופתרו אותן במסגרת כיתתית. ניתן לראות את חדר הבריחה בקישור הבא: simybenhamo.wixsite.com/70shana- mekutsar אפשר לפתח אצל ילדים יצירתיות: 1 ואצל מבוגרים. שאלות פתוחות ללא תש ו ב ה , חש י ב ה המשל בת דיסציפלינות שונות ומיומנויות מעולמות תוכן שונות מקדמות יצירתיות. במסגרת בית הספר חופש בחירה: 2 הכל כך מאורגנת ומתוכננת מראש, חופש הבחירה של התלמידים בתכנים הלימודיים מצומצם מאוד. הבחירה של התלמידים בנושא המעניין אותם גרמה להם להעמיק בחקר הרבה מעבר לנדרש ליצירת החידה. השלם גדול מסכום חלקיו: 3 כמורים אנחנו מדברים הרבה על שיתוף פעולה. כאן היתה הזדמנות לתלמידים ליישם זאת הלכה למעשה. ללא שיתוף פעולה בתוך הצוותים ובין הצוותים לקבלת משוב הם לא הצליחו לחבר חידות נהירות ופתירות. בעולם התחרותי של שוק העבודה, הם השכילו להבין שהשלם גדול מסכום חלקיו. אני יצירת מסגרת ברורה: 4 מאמינה גדולה ביצירתיות ובחשיבה אחרת, אבל השגת תוצר סופי שהוא תוצר של למידה משמעותית יכולה להיעשות רק בתוך מסגרת ברורה מאוד. הדגשים היו על קבוצות עבודה, על תהליך ברור שבו כל אחד ידע מה השלב הבא ועל עמידה בלוח זמנים. אם הרחקתי קהילות מורים: 5 לראות, הרי זה משום שעמדתי על כתפיהם של ענקים (כפי שאמר ניוטון). פיתוח חדר הבריחה לרעיון שלם ובר- ביצוע התאפשר על ידי למידה והתפתחות מקצועית שלי בקהילות מורים בנושא תקשוב, במסגרת השתלמות בית-ספרית בנושא יצירתיות בהנחיית ד"ר אלעד שגב, וכן בעזרת שיתוף פעולה עם הצוות שלי. // למידה חדשה מורה נבוכים , מורה למדעים, קיבלה השראה מחדרי סימי בן חמו הבריחה - ויחד עם תלמידיה, בנתה חדר בריחה לישראל 70- וירטואלי לרגל חגיגות ה סימי בן חמו סמינרים מרוכזים בבית מלון שילוב מנצח של לימודים והנאה עם מיטב מוסדות שיתופי פעולה ההשכלה המובילים בישראל קורסים חדשים ומגוונים חדש ובלעדי! בקרוב בביתכם בית הספר המרכזי להשתלמות מורים www.itu.org.il נית ן להרשם באתר הסתדרות המורים ובשלוחות בית הספר 08-6278251 : באר שבע והדרום | 04-8660168 : חיפה נהריה והצפון | 02-6236066 : ירושלים | 03-6922922 : אשדוד, מודיעין, נתניה, ראשון לציון, תל אביב 2018 יוני < שיעור חופשי 40

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==