שיעור חופשי / תמוז תשעח / יוני 2018 / גליון 125

// כבאות זו המגמה לפני כשלוש שנים נכנס לבית הספר התיכון ויצ"ו נחלת יהודה בראשון לציון מסלול לימודי חדש - לימודי כבאות, כחלק מהמגמה למדע הסביבה. זהו מסלול התואם למסלול לימודי המשטרה הקיים בשלושה כפרי נוער בישראל, שנולד בעקבות הצלחתם. השנה, מסיימים את תלמידי מחזור א'. 26 המסלול תלמידים, מהם 69 במסלול לומדים כיום בנים, בכיתות י' עד י"ב. בראשו 31- בנות ו 38 עומד קצין כיבוי דורון שבי - שדרגתו רב רשף והוא מגיע מאגף ההדרכה ברשות הארצית שנה 21- לכבאות והצלה. שבי עבד במשך כ ככבאי, מפקד צוות, מפקד משמרת וראש מדור מבצעים והדרכה בתחנות בני ברק/בקעת אונו והרצליה. לפני כשלוש שנים, עם פתיחת המסלול, הוא מונה לפיקוד עליו, כחלק מאגף ההדרכה בנציבות כבאות והצלה. המסלול מחולק לשני תחומים: תחום מדעי הסביבה, אותו מרכזת רכזת לימודי המדעים בתיכון, אלה אפשטיין; ותחום כבאות והצלה, שעליו אחראי שבי. תוכנית הלימודים בתחום הכבאות כוללת את הנושאים העיוניים והמעשיים בתחומי הכבאות: מדע האש, הגנת הנשימה, חילוץ והצלה, עזרה ראשונה, חומרים מסוכנים, חקירת דליקות ועוד. התלמידים יוצאים לסיורים בתחנות כיבוי, מתנסים באימונים בתוך תחנת הכיבוי ובתחומי הכפר, ואף לובשים מדי כבאות בעת הלימודים ובזמן סיורים וביקורים בתחנות. בנוסף, הם עורכים מסעות ופעילויות מאתגרים וחוויתיים. בסיום השנה השנייה של המסלול, בין כיתה י"א לכיתה י"ב, יוצאת משלחת של תלמידים להתאמן במסגרת השתלמות באקדמיות כבאות בגרמניה. במסגרת החלק העיוני של התוכנית, שעליו אחראית אפשטיין, ניגשים התלמידים יחידות בתחום מדעי 5 לבחינת בגרות של הסביבה. "במסגרת המסלול, התלמידים לומדים ומבצעים מטלות בתחומים המשיקים להגנת הסביבה", מסבירה אפשטיין. "אחת ממטלות אלה היא האקוטופ - עבודת חקר סביבתי, הכוללת התייחסות להיבטים סביבתיים. במסגרת האקוטופ נדרש התלמיד לבחור נושא לעבודה, להגדיר שאלות מחקר, לתכנן את המחקר, לבצע אותו ולסכמו בעבודה כתובה. העבודה נבדקת על ידי בוחן חיצוני, והתלמיד נבחן עליה בפניו בעל פה. "עוד לומדים התלמידים נושאים כמו זיהוי ולמידה עיונית על חומרי בעירה ומרכיביהם הפיזיים והכימיים, יצירת מנגנוני הגנה סביבתיים למניעת בעירה ושרפות וחומרים מונעי בעירה. המסלול כולל גם סיורים לכרמל ולמקומות נוספים במטרה ללמוד באופן בלתי אמצעי על היערות ומדוע חשוב לשמור עליהם מפני שרפות, בהיבט של הגנת הסביבה. מסלול הכבאות משולב באופן מלא עם לימודי הגנת הסביבה, ובכך מקנה לתלמידים יתרונות גדולים לעומת לימוד מדעי הסביבה באופן נפרד". חגי בן אברהם, מנהל בית הספר, מייחס חשיבות רבה למסלול המיוחד של לימודי כבאות, מכמה וכמה היבטים: "בית הספר ויצ"ו נחלת יהודה הוא פנימייה לימודית, שבה חיים ומתגוררים התלמידים", הוא אומר. "באופן מעשי, המסלול מקנה לילדים כלים רבי חשיבות - שילוב בקהילה. בתפקיד תורם וחשוב מאוד. החל בכיתה י', עם תחילת לימודיהם במסלול, הם משתלבים ברמות ראשוניות ובאופן התנדבותי בתחנת כיבוי או במסגרות שיש להן נגיעה מעשית לעניין. אבל הם לא מתנדבים רק שם, אלא זה גם מעודד אותם להתנדב לפעילויות נוספות, כמו עזרה לילדים ולקשישים. "הם נחשפים לתכנים מעניינים ומרתקים, מבחינה עיונית וגם מבחינה מעשית: התמודדות עם מצבי לחץ, לעתים מורכבים מאוד; עידוד שוויון בין נשים לגברים (עובדה היא שמרבית התלמידים הן למעשה תלמידות); אזרחות פעילה ומשתפת; עמידה מול סכנות באופן שמסייע לקהילה לשמור על עצמה וגם על עצמם; ואפשרות להפוך אחר כך לבעלי מקצוע בתחום, ובעצם זה רכישת מקצוע הכבאי באופן יסודי ומקצועי המלווה במטלות לימודיות חשובות ורציניות, שלא נלמדו בעבר באופן הזה. למעשה, אנחנו מכשירים כאן מאגר איכותי של כבאי העתיד". בנפרד מהמסלול ללימודי כבאות, פועלת בישראל תוכנית המחויבות האישית "צופי תלמידי תיכון 700- האש", בה משתתפים כ מכל רחבי הארץ. המתנדבים זוכים 18-15 בני להכשרה מיוחדת, שמעניקה להם את התואר "כבאי הצלה - צופה אש". הם מקבלים מדים, ועליהם להתנדב במסגרת התחנה המקומית או האזורית שבמקום מגוריהם אחת לשבוע במשך .20:00 עד 16:00- ארבע שעות, מ הכשרת צופה האש מתחילה בקורס כיבוי בסיסי, בו נלמדים תכנים תאורטיים ומעשיים תוך הקפדה על נהלי הבטיחות. ההכשרה מתבצעת במסגרת המשמרות ונחלקת לחלק שעות. 50- עיוני ומעשי. משך הקורס כ התלמידים לומדים מהי אש, ממה היא מורכבת ומהן דרכי הכיבוי המתאימות לכל סוג שרפה, ולאחר מכן יוצאים לאימון מעשי הכולל פריסת זרנוקי כיבוי ותרגולות שונות של כיבוי שרפות. כשמתקבלת הודעה על אירוע, הכבאים וצופי אש יוצאים יחד למקום ההתרחשות ברכבי הכיבוי. צופי האש משתתפים בכל סוגי האירועים בהם מטפלים כוחות הכיבוי וההצלה, כמו שרפות במבנים, שרפות כלי רכב, חילוץ מתאונות דרכים, שרפות בשטחים פתוחים ועוד. כחלק מעבודתם במקום האירוע, צופי האש מפעילים מזנקי מים, מציבים סולמות ופורשים זרנוקים. משימות צופי האש זהות ברובן למשימות הכבאים, אך במגבלות המתחייבות מגילם הצעיר. כך למשל, נאסר עליהם לחדור בזמן אירוע לתוך מבנה בוער ולבוא במגע עם אש חיה. בשל הסכנות הנלוות, צופי האש נעזרים בציוד מגן שעיקרו קסדות, נעליים ומעילים ייעודיים ללוחמי כבאות והצלה. ראובן שבת לומדים לכבות שרפות במסלול הכבאות בתיכון ויצ"ו נחלת יהודה, לומדים המשתתפים את מקצוע הכבאות - בשילוב היכרות מעמיקה עם תחום הגנת הסביבה תלמידי מסלול הכבאות בויצ"ו נחלת יהודה. לימודים עיוניים ומעשיים צילומים: דוברות נציבות הכבאות ומסלול הכבאות בבית הספר ויצו נחלת יהודה ההרשמה באמצעות אתר האינטרנט בלבד: www.itu.org.il עמותת המורים לקידום ההוראה והחינוך ע.ר. מיסודה של הסתדרות המורים צבעים לחיים פעולות עיון ותרבות בבתי מלון ● מפגשים בגוון אחר ● סדנאות ארגז כלים ● סיורים לימודיים ● ההרשמה בעיצומה בואו להנות מחוויות, העשרה ופעילויות מרתקות קיץ יולי-אוגוסט 2018 וספטמבר 9 שיעור חופשי > 2018 יוני 2018 יוני < שיעור חופשי 8

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==