שיעור חופשי / תמוז תשעח / יוני 2018 / גליון 125

"ציטוט שם ותפקיד הדובר: מרתק ומענייו בן כמה שורות. ציטוט מרתק ומענייו בן כמה שורות. ציטוט מרתק ומענייו בן כמה שורות. ציטוט מרתק ומענייו בן כמה שורות. ציטוט מרתק ומענייו בן כמה שורות. " צילומים: צביקה טישלר / ידיעות אחרונות אקטואליה ת חרות "המורה של המדינה" מציינת השנה עשור ומתקבעת כמסורת של ממש. כפי שהדברים נראים היום ובעקבות הצלחתו של המיזם והתהודה הציבורית שהוא זוכה לה, ניתן להניח שצפויות לו עוד שנים רבות ובמהלכן יזומנו לנו פגישות עם הטובים שבמורים והמחנכים בישראל. כמו בשנים עברו, גם השנה התבקשו תלמידים, הורים, עמיתים ומנהלים להמליץ על המורים הטובים והאהובים ביותר, אלה שנחרטו בזיכרון, אלה שחוללו שינוי בחיי ילד או ילדה, אלה שמקפידים "להגדיל ראש" ומגיעים לבית הספר כדי ללמד ולחנך, לתמוך ולשמש מודל לחיקוי - והכל מתוך אמונה בפוטנציאל הקיים בכל אדם. כמדי שנה נשלחו למטה התחרות אלפי המלצות, ובסופו של תהליך הערכה ומיון הגיעו המועמדים המצטיינים. בשלב 15 לשלב הסופי הבא ראיינה אותם ועדה שמנתה אנשי ציבור מובילים ובחרה את ששת המורים של המדינה. רצינו לערוך לכם היכרות עם כמה מהמועמדים הסופיים – כל מקרה יחיד במינו - שמפיחים תקווה מחודשת ואמונה בכוחו של החינוך. יש בין המורים הללו כאלה שההוראה והחינוך בחרו בהם בגיל צעיר, כמו שירי לוי מבית הספר היא התנדבה 16 "אורט אפרידר" באשקלון. בגיל במסגרת המחויבות האישית שלה במוסד "קרן אור" לילדים מוגבלים בירושלים, וידעה כבר אז שתעסוק בתחום החינוך המיוחד. העקרונות שמנחים את עבודתה הם קודם כל להתייחס אל תלמידיה כאל "ילדים רגילים המסוגלים להגיע רחוק כמו כל אחד אחר, לגרום להם להאמין בעצמם ושאפשר לחלום בגדול. כשאני לא מוותרת להם, על אף הקשיים שבדרך, הם לומדים לא לוותר לעצמם וביחד מתגברים על כל מכשול", היא משתפת, וקובעת שברור שהפן הלימודי חשוב בעיניה, אך לא פחות חשוב הוא שילובם של תלמידיה בקהילה כשווים. עיקרון חשוב נוסף בעיניה הוא ההתנדבות, בעיקר למען הקהילה. השנה תלמידיה מתנדבים בגן לחינוך מיוחד ויצרו עם הילדים קשר אמיתי. הם משמחים ילדים מאושפזים בבית החולים המקומי, מבקרים ניצול שואה בביתו, מטפחים גינה קהילתית בבית הספר, הכינו משלוחים לנזקקים ועוד. "כל אלה אינם בתוכנית הלימודים, אך הם בתוכנית של החיים… הילדים לומדים מהי נתינה ומקבלים מכך הרבה יותר", היא אומרת. לוי, המלמדת בחטיבה ובתיכון אורט אפרידר באשקלון, מחנכת כיתת הפרעות התנהגויות שנים במערכת. היא מצליחה 15 וכבר סוגרת לשמור על עקרונותיה למרות השחיקה היומיות. היא מאמינה בדוגמה אישית, אהבה אינסופית לתלמידיה, הכלה וכבוד. "אני מאמינה בילדים הללו בכל לבי, וזה מה שהם צריכים: שמישהו אחד יאמין בהם באמת, ואז מבחינתם השמים הם הגבול", מסכמת לוי. גם אייל שלמה, מורה למתמטיקה ב"תיכון עמל" בבאר שבע, מתחיל באותה רוח את ה"אני מאמין" החינוכי שלו. לדבריו, "אני מאמין שאמונה בתלמיד ובהצלחתו היא ראשית לכל תהליך הוראה: מתן הזדמנויות רבות להתנסות ולהשתפר, עידוד ותמיכה בלתי פוסקים והעברת מסר שטעויות הן חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה, ושצריך לראות בהן ברכה". ומה עם המתמטיקה? איך הופכים אותה ממקצוע מאיים לאהוב? "מתמטיקה היא מקצוע שממיין ואף מגדיר עבור תלמידים את מידת המסוגלות שלהם בתחומים אחרים בחיים... לפיכך, תפקידו הראשון של המורה למתמטיקה הוא הפחתת החרדה מהמקצוע והוראה בצורה מהנה וחוויתית, באמצעות שילוב של משחקי קלפים ומשחקי קופסה שמחליפים תרגול ארוך ומייגע, משחקי מחשב ושימוש באפליקציות צבעוניות ומהנות בכיתה ומחוצה לה". על יד המיטה של המחנכת לבנת ארניאס מבית הספר "יוזמ"ה קציר" במודיעין יש שלט קטן שבו כתוב "זה הזמן שלך לזרוח, ולדעת ולגעת בהכל". "אני מאמינה שזה הזמן שלי לזרוח", אומרת ארניאס. היא מלמדת בחינוך המיוחד, והעקרונות המנחים אותה הם כבוד לתלמידיה והיכרות משמעותית איתם ועם החוזקות והתחביבים שלהם, גם מחוץ לבית הספר - מתוך יצירת אמון וכבוד. היא מאמינה שכדי להביא לשינוי יש צורך בעבודה מערכתית, ובשנים האחרונות ריכזה בבית הספר תחומי ידע שונים. בשנתיים האחרונות היא אחראית על המינוף הפדגוגי הבית-ספרי, והיא מכוונת בעבודתה להשפיע ולהטמיע את התפישה החינוכית שלה גם מחוץ לכיתת החינוך שלה, אותה היא מכנה "חלקת האלוהים הקטנה שלי". הדס סעאת דיאמונד היא מחנכת ומורה לחינוך מיוחד שמלמדת בין היתר שפה, חשבון, כישורי חיים, וחינוך חברתי ומיני, ובתחום אחריותה שני אשכולות: ברעננה ובמגזר הערבי. היא שותפה בוועדת האתיקה ובונה תוכניות לימוד. זה שמונה שנים שהיא במערכת, אך המפגש הראשון והמשמעותי שלה עם החינוך המיוחד היה כשהתנדבה לשנת שירות. שם, בבית נועם שבקריית אונו, מקום לאנשים עם מוגבלויות שכליות ופיזיות, הרגישה שזה מה שהיא רוצה לעשות. העיקרון המנחה אותה בעבודתה הוא האמונה שכל תלמיד מסוגל ללמוד ולהתקדם - וכל אחד בקצב שלו. לדבריה, גם אם ההתקדמות היא איטית מאוד, חשוב לה לתת לכל אחד מתלמידיה תחושה שהיא מאמינה בהם, שהם מסוגלים, ופשוט לאהוב אותם. ואם באהבה והגשמת חלומות מדובר, שווה לספר על העזרה שהגישה המחנכת שירי לוי לשניים מתלמידיה בחינוך המיוחד שחלמו לשיר עם הזמר עמיר בניון. היא פנתה אליו, סיפרה לו עליהם והוא נענה מיד. "התלמידים שלי למדו שלחלום זו לא בושה, וכי בעבודה מאומצת אפשר גם להגשים. בקרוב הם יצלמו את הקליפ עם בניון ואז יפורסם השיר המרגש, שלא בכדי מספר על הגשמת חלומות ותקווה". המועמדים 15- רגע לפני תוצאות האמת, ארבעה מ מספרים כיצד ידעו שההוראה היא הייעוד שלהם - ואיזה חזון הם מגשימים מדי יום בכיתה, עם התלמידים תחרות המורה של המדינה חוגגת עשור 10 שנים יעל אפרתי אייל שלמה באר שבע שירי לוי אשקלון הדס סעאת דיאמונד רעננה והמגזר הערבי לבנת ארניאס מודיעין כך בוחרים את המורים של המדינה מיזם "המורה של המדינה" הוקם ביוזמת הסתדרות המורים ובשיתוף מפעל הפיס, ובנק מסד. תהליך סינון המועמדים נערך בסיוע מכון ynet- ידיעות אחרונות מורים לשלב הראיונות פנים אל פנים. מהם נבחרו 50 קינן שפי, ובסיומו הגיעו המועמדים שעלו לשלב הגמר. חברי הוועדה הציבורית שבחרה את הזוכים הם 15 הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, יו"ר מפעל הפיס עוזי דיין, העיתונאי איתן הבר, יועצת ההלכה רחלי פרנקל (אמו של נפתלי פרנקל ז"ל), הפעילה החברתית קרנית גולדווסר, הרב יוחנן פריד, מנכ"ל הוצאת "ידיעות ספרים" דובי איוכנוולד, העיתונאי ד"ר יועז הנדל, מייסדת המכללה החרדית בירושלים עדינה בר-שלום, נשיא מכללת "אחוה" לשעבר פרופ' עליאן אלקרנאוי, מנהל אגף החינוך בירוחם חילי טרופר, מנכ"לית המרכז לטכנולוגיה חינוכית גילה בן-הר, יו"ר האגף לפיתוח מקצועי והמזכירות הפדגוגית בהסתדרות המורים שרה ישראלי, סמנכ"ל בנק מסד גבי טייטל, מנכ"ל תלמ"א אלון פוטרמן ומנכל"ית קרן שטיינהרט טובה דורפמן. המועמדים הסופיים יקבלו תעודת הוקרה ומחשב נייד מתנת בנק מסד, וששת 15 כל המורים של המדינה יזכו, בנוסף, בהשתלמות חינוכית יוקרתית בארה"ב, במימון קרנות משפחת שטיינהרט ושוסטרמן. יעל אפרתי שניים מתלמידיה של שירי לוי חלמו לשיר עם הזמר עמיר בניון. היא פנתה אליו, סיפרה לו עליהם והוא נענה מיד. "התלמידים שלי למדו שלחלום זו לא בושה, וכי בעבודה מאומצת אפשר גם להגשים", אומרת לוי 5 שיעור חופשי > 2018 יוני 2018 יוני < שיעור חופשי 4

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==