שיעור חופשי / תמוז תשעח / יוני 2018 / גליון 125

ע כשיו, כשתחרות "המורה של המדינה" חוגגת עשור, אפשר כבר לדבר על מסורת של ממש. אם לשפוט על פי הסיפורים שנחשפים במהלכה מדי אנשי חינוך מופלאים, הרי 15 שנה, על לפחות שהתברכנו בעשרות רבות של מובילי דרך, אנשים חדורי שליחות שרואים בהוראה ובחינוך לא מקצוע, אלא דרך חיים. כמדי שנה נפתח הטקס בשרשרת ברכות ובסדרת סרטוני וידאו ששירטטו את דיוקנם המועמדים שעלו לשלב 15 האישי והמקצועי של הגמר. בשיאו של הערב, על רקע מוזיקה קצבית ופירוטכניקה צבעונית, הוכרזו ששת "המורים , מורה לאמנות חנה רביד של המדינה", והנה הם: בבית ספר יחדיו לחינוך מיוחד בתל אביב; , יועצת, מחנכת ומורה לספרות אורית דאר בתיכון אורט תעופה וחלל במעלה אדומים; , מחנך ומורה לחינוך גופני בתיכון איאד סלאמה , מורה למתמטיקה ברכה עמוסי מקיף בחורפיש; שירי מתיכון אמי"ת חברה ומשפט בכפר בתיה; , מחנכת ומורה לחינוך מיוחד בתיכון אורט לוי , מורה לכימיה ערן שמואל אפרידר באשקלון; ו בתיכון רוטנברג ברמת השרון. וכך, בדומה לקהל הרב שמלא את אכסדרת בניין סמולרש באוניברסיטת תל אביב - תמהיל המשקף את החברה הישראלית על גווניה וזרמיה - ששת המורים הנבחרים הם קפסולה מתומצתת של התמהיל הזה. הם הגיעו לתחרות מרחבי הארץ, מהעיר ומהכפר, יהודים וערבים, חילוניים ודתיים, המלמדים בבתי ספר יסודיים, בחטיבות הביניים ובתיכונים, בחינוך הממלכתי, הממלכתי-דתי והחינוך המיוחד - פסיפס מיוחד במינו ואיכותי לעילא, "בלי כחל ושרק ובלי מילים בומבסטיות", כפי שאמר בדברי ברכתו נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שכיבד את הטקס בנוכחותו, וקבע: "אתם חוד החנית של החברה הישראלית". הנשיא, שהתקבל כמדי שנה בתשואות רמות, הצליח גם הפעם לגעת בלבבות בנאום אישי מאוד. "כל אחד מאיתנו הוא תלמיד של מישהו ולכל אחד מאיתנו יש מורה מיוחד משלו - זה שסלל לנו את הדרך ברגעי קושי, שנתן יד, שטיפס איתנו אל ההר"... וגם לנשיא יש, כמובן, את המורה שלו, זאת שהאמינה בו. "היא לא חשבה כל כך רחוק", אמר בחיוך, אבל היא ראתה אותי אז". התלמידים שלכם יגדלו, אמר לקהל המורים באולם, ואולי לא יזכרו את כל חוקי הגאומטריה, אבל הם יזכרו אתכם. "אני מאמין בחינוך, מאמין שהכל מתחיל בחינוך ומאמין באנשי החינוך", קרא ריבלין וזכה במחיאות כפיים. הוא הוסיף ואמר כי "עלינו כמדינה מוטלת האחריות לצייד אתכם בכלים הטובים ביותר, ולא תמיד אנחנו משכילים לעשות זאת". הנשיא הצליח לרגש כשסיפר על בן כיתתו, הסופר עמוס עוז, שתיאר בספרו "סיפור על אהבה וחושך" את מורתו בכיתה ב', המשוררת זלדה. עוז כתב עליה בין היתר, כי "כל מה שדיברה המורה זלדה היה מושך לב וקצת בלתי צפוי". ריבלין הזכיר למורים כי כ"חוד החנית" מוטלת עליהם אחריות כבדה - לחנך לערכים אנושיים, לסובלנות ולהכלה, וליצור הזדמנויות למפגש ושיח בין מגזרים שונים, במטרה לבנות יחד עתיד משותף - "משימה קשה אבל לא בלתי אפשרית". מטבע הדברים בירכה את המורים בקהל ואת הזוכים בפרסים גם יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, שהטעימה כי הערך החשוב ביותר של תחרות "המורה של המדינה" הוא חשיפת אנשי החינוך וההוראה בפני הציבור הרחב. לדבריה, במהלך הסיורים הרבים שהיא מקיימת ברחבי הארץ היא מגלה שהסיפורים של המורים המצטיינים, כפי שהוצגו במהלך הטקס, אינם יוצאי דופן. "החברה הישראלית זקוקה למובילי דרך ועובדי ההוראה הם מובילי הדרך שלה", קבעה בן דויד, והוסיפה כי איכותה של מערכת החינוך תלויה קודם כל באיכות מוריה, וכי קידום מעמדם היא משימת על. לדבריה, השינויים שמבצע כל מורה בבית ספרו מצטברים לכדי מהפכה. ילדה שהצליחה בלימודים, ילד שגילה את הכוחות הטמונים בו – לכל אלה דרוש רק מבוגר אחד שרואה ומאמין בהם, "ואתם עובדי ההוראה עושים את המהפכה, אתם גאווה ישראלית". שר החינוך נפתלי בנט, שהפעם נעדר מהטקס, שלח לבאיו ברכה מצולמת במהלכה מנה את שמות כל המועמדים הסופיים בתחרות, וקבע: "אתם האנשים החשובים ביותר במדינת ישראל". מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב בירך את המורים והודה להם בין היתר על "תבונת המעשה, על היכולת לפלס נתיבות ללב התלמידים, על הידע ועל היכולת להתחדש ולכוון אותם לאחריות חברתית ולסולידריות". התוכנית האמנותית ששולבה בהצגת המועמדים הסופיים היתה סוחפת ולעיתים בלתי צפויה. כך, כשבמהלך דברי הפתיחה של מנחת הטקס מיקי חיימוביץ' נשמעה פתאם שירה רמה מאזור הקהל - חיימוביץ' כמו ניסתה להסות את השירה, שהתבררה כמהלך מתוכנן של מקהלת הסתדרות המורים ששרה את "באנו לכאן כדי לנצח". שירי מימון זכתה לתשואות וגל פרידמן נתן שני נמברים טובים - אחד כמורה עמוסת סטריאוטיפים, שעוררה צחוקים רבים באולם, והשני כאב-בית ש"חשף" את מאחורי הקלעים של שגרת בית הספר. והיה כמובן הקהל הרחב - בני משפחה, עמיתים, עובדי הוראה בהווה וגמלאים, מנהלים ומפקחים, ראשי הסתדרות המורים, וכמובן המון תלמידים שההתרגשות סחפה אותם לקריאות קצובות בשמם של המורים שלהם - כל אחד ואחת מהמועמדים היו בעיניהם "המורה מספר " והם חשפו בגאווה את דיוקנאותיהם של 1 איאד, רותם, אהובה, אייל, אורית… שהתנוססו על חולצותיהם הלבנות. המון זרי פרחים ראינו באולם הזה, עטופים בנייר צלופן מרשרש וחגיגי המועמדים 15 ומוכנים לקראת הזוכים - כל סיפורים על אנשים עם לב ותבונה 15 . הסופיים שבידיהם מופקדים ילדינו. יעל אפרתי אקטואליה אם חשוב לכם להשפיע, אם אתם מחפשים במה להתבטא או מרגישים שחיוני לשתף את עמיתיכם לעבודה בדברים שאתם עושים, "שיעור חופשי" הוא הבמה שלכם. hofshi@morim.org.il 03 -6922955 , פקס 03-6922945 ' , טל 62969 , תל אביב, מיקוד 8 רחוב בן סרוק | כתבו לנו כדי שנוכל לפרסם אתכם תוכן העניינים אקטואליה   יעל אפרתי | 2018 המורים של 3   יעל אפרתי | לישראל 70 חוגגים 6  | לומדים היסטוריה עם סמארטפון 11 יעל אפרתי כתבות ראיון עם להתערב בזמן הנכון - 14 ירון שוורץ, חוקר גבריות, מגדר תמירה גלילי  |  וחינוך גם בעתיד, מורים, מאז ולתמיד - 18 ההוראה תתבסס על הגורם האנושי - תמירה גלילי  | אבל קצת אחרת בתי הספר של בעקבות השמש - 22  | המדבר לא פוחדים מהחום והשממה לימור דומב מדורים ראובן שבת | זו המגמה 8 לימור דומב | מקומי 12 לימור דומב | יזמות 26 רווית שרף | ארגז כלים 28 לימור דומב | תרבות דיגיטלית 29 מורה נבוכים 40 אתנחתא | אידה צורית מגד בנעלי בית 31 רווית שרף יעל אפרתי | הזמנה לתערוכה 33 יעל אפרתי | מבלים בקיץ 34 לימור לניאדו תירוש | בשל תפוח 39 28 22 11 39 לא היה רגע דל - מנאומו של הנשיא 2018 בטקס מרגש בו הוכרזו הזוכים בתואר המורים של המדינה ריבלין שהזכיר לכולם את המורה המיוחד שהאמין בהם, ועד שיא הערב, בו עלו הזוכים לבמה האחריות הכבדה של חוד החנית "כל אחד מאיתנו הוא תלמיד של הנשיא ראובן ריבלין: מישהו ולכל אחד מאיתנו יש מורה מיוחד משלו - זה שסלל לנו את הדרך ברגעי קושי, שנתן יד, שטיפס איתנו אל ההר" "החברה הישראלית זקוקה המזכ"לית יפה בן דויד: למובילי דרך ועובדי ההוראה הם מובילי הדרך שלה" 2018 יוני 125 / גיליון תמוז תשע"ח ממורה למורה חמש תובנות לסיכום שנת הלימודים בקושי הספקתי לומר "התאמותלמיצבבשפה" והנה הגיע סוף השנה, ועכשיו אני גיבורה גדולה ויכולה לומר שהשנה חלפה- עברה ביעף. בהתבוננות לאחור, יש לי כמה תובנות מעניינות, והרי הן לפניכם. ראשית, אפנה למורים הנמצאים עדיין . החזרה מהשבתון: 1 בשנת שבתון, או אמורים לצאת אליו: אל דאגה ואל חשש, למרות העובדה שאתם בשבתון ורוב הזמן בודקים דילים לחו"ל במקום מבחנים, החזרה לבית הספר תהיה טבעית ביותר וכשתיכנסו לחדר המורים ביום ההיערכות, כבר תשכחו שאי פעם הייתם בשבתון. כשנכנסתי לראשונה לכיתתי החדשה, . ברכת הבוקר: 2 הילדים קיבלו את פני בקימה ובירכו אותי במקהלה: "בוקר טוב טוב למורה אורית, ושיהיה לנו יום מוצלח!". בהתחלה הייתי נבוכה, אבל העמדתי פנים כאילו מאז ומעולם כך היה. בו ברגע החלטתי שגם אבקש מתלמידי לקרוא לי "המורה אורית" ולא סתם אורית. אני ממליצה לכם לאמץ זאת, לא כדי ליצור חיץ מתנשא בינינו לבין התלמידים, אלא כדי לסייע בהגדרת הגבולות המטושטשים בימינו, תוך שימוש בנימת הכבוד שלו אנו ראויות. השנה זכינו לקבל ליווי של מנתחת התנהגות, . מחמאות: 3 שבנתה יחד עם צוות בית הספר ועל פי צרכיו תוכנית לשיפור ההתנהגות בו. קצרה היריעה מלתאר כאן את כל התהליך שעברנו, . מחמאות אבל אפרט עניין אחד חשוב: העצמת הטוב ומתן המחמאות הרבות תרמו לתפקוד הכיתה בשיעורים שלי וגם מול המורות המקצועיות. במיוחד התרגשתי כאשר הכיתה תפקדה להפליא, לא רק בשיעורים שלי. זאת היתה הוכחה להצלחת התוכנית, ולכך שתלמידינו זקוקים למילה טובה ולמחמאה. יש בתי ספר שיש להם צוות ניהול, צוות . צוות מוביל: 4 מוביל או כל שם אחר; ובעצם השם לא משנה, משנה העובדה שיש בבית הספר קבוצה שדואגת לרווחת המורים, והכוונה לא רק לוועד המורים, שגם הוא חשוב לאין ערוך. משנה לשנה אני לומדת להעריך את העובדה שהצוות הזה חייב להיות קודם כל קשוב ואכפתי למורים עצמם, לצרכים שלהם ולבעיות שלהם בתוך בית הספר; ולפעמים גם מחוץ לו. נכון שאנו אנשים בוגרים, משכילים ומקצועיים, ועדיין - מורה שחש שבית הספר מכיל אותו ועל כל מרכיביו יוכל להכיל יותר בקלות את תלמידיו. מצד אחד, תורנות זאת מאפשרת . תורנויות בהפסקה: 5 לנו לראות את תלמידינו מחוץ לכיתה, במצבם הטבעי, לעקוב אחרי ההשתלבות החברתית שלהם ולנהל איתם "סמול טוק", שיחות קטנות ובלתי רשמיות המגלות לנו פרטים על מצב תלמידינו מעבר להישגיהם הלימודיים. ומצד אחר, אני ממש מפנטזת שיהיה בבית הספר מישהו שזה יהיה עיסוקו העיקרי - שמירה בתורנויות (ואולי באותה הזדמנות גם יקבל כובע כללי של אחראי משמעת) ואני ואתם נוכל באמת לנוח בכל הפסקה. בברכת חופשה נעימה עד מאוד, המורה אורית ששת הזוכים בפרס "המורה של בשער: המזכ"לית יפה בן דויד למטה: המדינה" ונשיא המדינה ראובן ריבלין (מימין), ועדינה בר שלום עם אחת הזוכות (משמאל) תומר אפלבאום צילום השער: יוסי גמזו לטובה צילומים: ניר גולן איור: רווית שרף עורכת: חוה טרטנר עריכה: ניצה ברגמן הפקה: מקס שפירו עיצוב גרפי: יעל אפרתי, תמירה גלילי, משתתפים: רותי גליק, לימור דומב, בתיה טולדנו, גלית לוי, לימור לניאדו־תירוש, ראובן שבת חיים סולן לוחות ודפוס: עמותת המורים אחריות מערכתית: ג'ינה מרום, שלמה ישי, מערכת מייעצת: יערה קדוש כתבי היד © כל הזכויות שמורות המתקבלים במערכת עוברים עריכה וקיצורים. המערכת אינה מתחייבת להחזיר כתבי יד וצילומים המועמדים הסופיים המורים שהגיעו לשלבים האחרונים בתחרות עברו בראשית מאי ראיונות בבית 50 מהם העפילו לגמר והופיעו בפני חברי הוועדה הציבורית 15- הסתדרות המורים ו שבחרה מהם את ששת המורים של המדינה. כל אחד מהמועמדים הסופיים קיבל תעודת הוקרה ומחשב נייד, והנה שמותיהם של אלה שאמנם לא הוכתרו רשמית כמורה של המדינה - אך עדיין ברור לכל כי הם אנשי חינוך משכמם ומעלה: נועה טוביאנה שקיבלה פרס הוקרה מיוחד על פועלה בתחום ההוראה לילדים כבדי ראייה, גלית רוסו-כהן, שגיא כהן, שלמה אייל, הדס סעאת דיימונד, ארניאס לבנת, רותם בורוכוב, סיגלית ביראני ואהובה רוזנברג. יעל אפרתי המועמדים 15 מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, נשיא המדינה ראובן ריבלין ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, עם צילום: יוסי גמזו לטובה הסופיים בתחרות 3 שיעור חופשי > 2018 יוני 2018 יוני < שיעור חופשי 2

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==