Table of Contents Table of Contents
Next Page  23 / 54 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 23 / 54 Previous Page
Page Background

23

אי-קונקרטיות

2.8

ייחודיותו של הליווי בולטת בכך שאינו קונקרטי ולכן אינו שייך

למשהו מוגדר, שמביא עימו תהליך ביקורתי ושיפוטי:

אני יכולה לומר שאני משוחררת מזה. אין לי את העומס

המקצועני... אין לי את הגינונים והסטינג המחייב הזה. אני עושה

מה שאני רוצה... אני יכולה להמציא משהו באותו רגע. מה שמוביל

אותי זה האישיות שלי והיצירתיות שלי, שהיא זו שהובילה אותי

(מלווה).

לליווי הרוחני

זה שיש מישהו שהוא לא מורה ולא מדריך ולא בהכנה לצה”ל...

הוא לא משהו קונקרטי שקשור במערכת ששופטת, זה מדהים...

אז הוא [הנער] אומר לי - ‘למה אתה מורה’? ואני אומר לו -

‘לכלום’. והוא אומר- ‘מה’?!... לאט מתחיל לחלחל להם שאני שם

(מלווה).

בשבילם ואין לי ‘משהו’ שאני אמור לעשות

. כלי הליווי הרוחני

3

ברמה המעשית, עבודת הליווי הרוחני במחקר השתמשה

בכלים שונים, אולם הבסיס למפגש הוא הנוכחות ואיכות הקשב

שמביא עימו המלווה הרוחני.

בפתיחת הפגישה, הליווי מאופיין בשאלות פתוחות, המאפשרות

למקבל הליווי להוביל למקומות המשמעותיים עבורו, תרגילי

נשימה והתכווננות, שמטרתן ראשית ליצור הפרדה מהמרוץ

היום-יומי ולאפשר שקט, מבט והקשבה אחרת. תרגילים אלו,

בשילוב דמיון מודרך והרפיה, מאפשרים חיבור ל’עצמי’, דרך

החיבור לגוף ולתחושות פיזיות, כולל תחושות כאב.

בהמשך יש שימוש בכלים מעודדי תקשורת, כגון מגע ידיים או

הליכה בצוותא, נגינה והאזנה למוזיקה. יצירת טקסים אישיים,

לעתים, תוך חיבור משמעותי לטקסים מסורתיים המשולבים

בלוח השנה העברי, בחגים ובשבתות. כמו כן, נמצא שימוש

רב בכלים טקסטואליים כספרות עיון ושירה, וספרות דתית,

שאפשרו שיקוף של רגשות ומחשבות וקבלת נקודת מבט

מנחמת. אך גם נעשה שימוש באלמנטים מהטבע כצמחים

ופרחים, המאפשרים מפגש עם היופי של הטבע והזדמנות

להשלכה של העולם הפנימי האישי. השלכה וביטוי עצמי נעשו

גם באמצעות קלפים טיפוליים לסוגיהם. ביטוי התקווה והרצון

באמצעות תפילה הוא אחד הכלים הבולטים בליווי הרוחני,

הן שימוש בתפילות פורמליות, המוטענות בתכנים אישיים והן

תפילות אישיות, הנאמרות או נכתבות על ידי מקבל הליווי. זאת,

על מנת לאפשר ביטוי לרצון, לכמיהה ולתפילה הפנימית. כל

הביטויים הללו הם לרוב ביטויים מילוליים, אך כללו גם ביטויים

שאינם מילוליים, כגון שחרור רגשי של צחוק או בכי.

פעילויות אלו מהוות מצע לביטוי עצמי, לשחרור רגשי, להשראה,

לשיקוף ולתהליכי חיפוש אחר משאבים פנימיים, נפשיים

ורוחניים, אשר מקדמים רווחה רב-ממדית של מקבלי הליווי.

שאלות פתוחות

“כבר בהתחלה כשאתה שואל שאלה פתוחה ‘מה שלומך ואיך

עבר השבוע’ אז הוא זה שמוביל את השיחה. בזה ששאלת שאלה

פתוחה, הוא לוקח אותך למקום שהוא מדבר עליו” (מלווה).

נשימה וכוונה

“בתחילת כל מפגש עשינו תרגילי נשימה והתכוונות. להתנתק

מהחוץ, להתמקד בהוויה שלנו ולהתחבר לקבוצה” (עו”ס

צמי”ד).

היבטים גופניים

“זה יכול להיות במשהו מאוד פיזי, זאת אומרת דברים יותר

גופניים, להרגיש את עצמך... להיות מחובר לכאב, לאיפה הכאב

עכשיו בגוף, להיות עם הגוף” (מפקח).

דמיון מודרך והרפיה

“ברוב המפגשים הייתה עושה התכוונות וזה... מרגיעה אותי... היא