Table of Contents Table of Contents
Next Page  18 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 18 / 64 Previous Page
Page Background

18

2010

ינואר

עט השדה

פרופ' תמי רונן רוזנבאום

המחקר מצא

שמתבגרים שהפחיתו

את התנהגותם האלימה

במידה הרבה ביותר

היו אלו שהגבירו את

שליטתם העצמית

במידה הרבה ביותר

כדי לשנות את התנהגותו הילד צריך להבין שיש

ביכולתו לשנות מחשבות אוטומטיות ולהחליפן

במחשבות מתווכות, רצויות יותר. מחשבה

מתווכת מתוכננת תיצור רגש חיובי יותר. במקום

המחשבה "אין סיכוי", היוצרת תסכול, יכול

הילד לומר לעצמו "זה קשה, אבל אשתדל",

מחשבה היוצרת אתגר. המודולה השלישית

היא התמקדות בגירויים פנימיים. הילד לומד

להתרכז, לפתח מודעות ולזהות את הגירויים

הפנימיים הקשורים לבעיות שהוא סובל

מהן. התמקדות זו מאפשרת לו, מעבר

להבנה טובה יותר של התנהגותו,

לזהות רמזים מוקדמים להתרחשות

הבעיה, וכך גם להתמודד אתה

טוב יותר. המודולה הרביעית

היא פיתוח שליטה עצמית דרך

תרגול מיומנויות, כגון דיבור עצמי

והוראות עצמיות, הגדרה מחדש,

דחיית סיפוקים, הרפיה וכדומה.

מודל זה בנוי כקורס שבמהלכו

מפגשים

12

לומדים ילדים במשך

קבוצתיים את המיומנויות הנדרשות,

והם מתרגלים מיומנויות אלו הן במסגרת

הקבוצה והן בבית, בסביבה הטבעית.

מודל עוצמה נבחן בסדרה של מחקרים שבהם

הופעלה תכנית זו של פסיכולוגיה חיובית בקרב

ילדים ומתבגרים ונבדקה יעילותה. מחקר אשר

בחן השפעה של תכנית לימודים בבית ספר

יסודי על הפחתת בעיות התנהגות והגברת

שליטה עצמית ותחושת רווחה מצא שבאמצעות

לימוד שיטתי כיתתי אפשר לשנות את רווחתו

101-

תלמידי כיתות ב' ו

62 .

הנפשית של הילד

תלמידי כיתות ו' השתתפו בתכנית חינוכית

שבמהלכה למדו בכיתה מיומנויות של שליטה

עצמית. בעקבות ההשתתפות בשיעור פחתו

בעיות ההתנהגות והשתפרו מיומנויות השליטה

העצמית בקבוצת הניסוי לעומת קבוצת הביקורת

.)

Ronen

, 1994(

תכנית לימודים זו תורגמה למודל טיפולי, והוא

הופעל במשך כמה שנים באוניברסיטת תל-

אביב, בתמיכת אשלים וקרן פראט. ילדים בגיל

בית ספר יסודי הופנו לקבוצות באוניברסיטה,

ובמסגרתן למדו חשיבה חיובית, ביטאו רגשות

חיוביים ופיתחו שליטה עצמית. מחקר מקדים זה

הראה שבקרב ילדים שהשתתפו בקבוצות אלה

.)

Ronen

, 2005(

רמת האלימות פחתה

ממצאי מחקר זה שימשו בסיס להפעלת תכנית

רחבהלהפחתתאלימותבקרבמתבגריםבחטיבות

הביניים. מחקר מבוקר, שהשווה מתבגרים

שהשתתפו בקבוצות עוצמה למתבגרים שלא

השתתפו בקבוצות כאלה, מצא שאלו שהשתתפו

שיפרו את מצבם החברתי ואת דימוים העצמי,

הפחיתו את אלימותם והגבירו את שליטתם

העצמית. יתרה מזאת, המחקר מצא שמתבגרים

שהפחיתו את התנהגותם האלימה במידה הרבה

ביותר היו אלו שהגבירו את שליטתם העצמית

Ronen & Rosenbaum

במידה הרבה ביותר (,

.)

in press

כל המחקרים הצביעו על תרומתן של מיומנויות

שליטה עצמית ותמיכה חברתית להגברת הרווחה

הנפשית ולהפחתת האלימות בקרב מתבגרים.

נוסף על הממצאים המבוקרים אשר הצביעו על

הצלחה, התקבלו משובים רבים מילדים, מהורים

וממורים. דוגמה אחת מני רבות נוגעת לילדה בת

אשר בחרה להשתתף באחד הכנסים שהציגו

11

את ממצאי התכניות. הילדה הופנתה אל הקבוצה

של עוצמה בשל אלימות. זו הייתה ילדה מבודדת

מאוד, והיא סיפרה לקהל שלפני השתתפותה

בקבוצה נהגה להסתובב בבית הספר עם אולר

בגרביים, כדי שתוכל להגן על עצמה במקרה

הצורך. היא סיפרה שלא היה לה עם מי להיות

בהפסקות ותמיד הייתה לבד. לדבריה, בעקבות

השתתפותה בקבוצה למדה בעיקר איך לשנות

את מחשבותיה העוינות כלפי העולם. היא תיארה

את עצמה כך: "למדתי להשתמש בתמרורים

שהראו לנו בקבוצה, ובכל פעם שרציתי להכות,

הייתי מעמידה לפניי תמרור עצור. זה ממש עזר,

כי הצלחתי להפסיק להכות". עוד סיפרה שהיא

כבר לא לבד ויש לה כמה חברים. לא רבים כפי

שהיא רוצה, אך יש לה חברים להסתובב אִתם

בהפסקה, ואפילו "ההורים שלהם כבר מרשים

להם לבוא אליה הביתה לשחק".

השלכות יישומיות

מחקרים הצביעו על חשיבותה של הרווחה

הנפשית לתפקודו של הילד. כמו כן הצביעו

על כך שאפשר להגביר את הרווחה הנפשית

באמצעות הקניית מיומנויות.

ילדים מוזנחים, בסיכון ובסכנה, נחשפים לנסיבות

חיים קשות. יש להניח שנסיבות אלו יפגעו

בתפקודם. אחת הדרכים לעזור לילדים להתמודד

טוב יותר, למרות מצבי הדחק שהם נתונים בהם,

היא להקנות להם משאבים להתמודדות. שליטה

עצמית ותמיכה סביבתית הן משאבים שהפרט

יכול לרכוש באמצעות תרגול שיטתי. כלומר,

אפשר להפעיל קבוצות ולהקנות מיומנויות ובכך

להגביר את רמת האושר ולשפר תפקוד בקרב

ילדים.

רשימה ביבליוגרפית

מלאה למאמר זה ניתן

למצוא באתר אשלים

www

.

ashalim

.

org

.

il