נובל
פרס
π
¨
פרופסור דוד ברנדון
שהנחה את שכטמן בדוקטורט
המנחה
היא תצפית
±π∏≤
באפריל
∏≠
התצפית של דני ב
מפני שהוא הראשון שראה את הסימטריה
¨
היסטורית
בשביל תצפית כזאת נדרשה
Æß
אסורה
ß
המחומשת ה
מכיוון שאי
Æ
הטיה של אלומת האלקטרונים במיקרוסקופ
הוא היטה
¨
מבחינה טכנית
¨
אפשר להטות את האלומה
וכך היה לאדם הראשון שראה סימטריה
¨
את הדגם
¢Æ
מחומשת בגביש
פרופסור ברנדון המשיך לעקוב אחר תלמידו במרוצת
Æ
ושמר על קשר הדוק איתו ועם ציפי אשתו
¨
השנים
אחרי שהשלים
Æ
באנגליה
±π≥μ
דוד ברנדון נולד בשנת
את לימודי התואר הראשון הוא המשיך לדוקטורט
בתחום
¨
ק נאטינג
ß
בהנחייתו של ג
¨ß
בקיימברידג
הוא קיבל תואר
±πμπ≠
ב
Æ
מיקרוסקופיית אלקטרונים
בתחום מיקרוסקופיית אלקטרונים של
¨
ר במטלורגיה
¢
ד
¨
באותו שלב רציתי לעלות לישראל
¢ Æ
שכבות חומר דקות
שבמסגרתה
¨
ונשיא הטכניון הציע לי משרה בטכניון
לצערי הטכניון לא
Æ
אביא לכאן מיקרוסקופ אלקטרונים
¢Æ
כחבר סגל
ß
ולפיכך נשארתי בקיימברידג
¨
השיג תקציב
שם חקר נזקי קרינה
¨
נבה
ß
עבר ברנדון לז
±π∂≥≠
ב
ובשנים הבאות המשיך לבדוק אפשרויות
¨
רדיואקטיבית
Æ
ג והאוניברסיטה העברית
¢
ביניהן קמ
¨
תעסוקה בישראל
±π∂∂≠
ב
והפעם
¨
בסופו של דבר הוא בחר בטכניון
Æ
הוא קיבל תקציב לרכישת מיקרוסקופ אלקטרונים
¨
שהיה בפקולטה להנדסת מכונות
¨
פרופסור סול בודנר
Æ
הציע לו להקים מחלקה להנדסת חומרים
ובימי מלחמת ששת הימים
¨±π∂∑≠
המיקרוסקופ הגיע ב
¢
מטוסי האויב הפציצו אז את אזור
הקמנו מיגון עבורו
למרבה השמחה
Æ
וחששנו שגם הטכניון ייפגע
¨
המפרץ
¢Æ
זה לא קרה
וברנדון עמל
¨
הרכבת המיקרוסקופ היתה אתגר מורכב
¨
עליו יחד עם המשתלמים הראשונים שלו בטכניון
רציתי ששכטמן יעבוד על סגסוגות
¢ Æ
ביניהם דני שכטמן
¨
על לטורבינות
סגסוגות
המיועדות לתעשיית התעופה
¨
לצערי לא קיבלנו מימון
Æ
וסגסוגות טיטניום לגוף המטוס
¢Æ
ובכל זאת דני עבד על סגסוגות טיטניום
דוקטורט במעבדות חיל האוויר
שכטמן יצא לפוסט
וכשחזר הצטרף כאיש סגל למחלקה
¨
האמריקאי
Æ
להנדסת חומרים והפך לעמיתו של פרופסור ברנדון
ברנדון מאמין ששכטמן עשה את הדבר הנכון כאשר
ון כאהן לכתיבת
ß
אילן בלך וג
¨
את דניס גרטיאס
¨¢
גייס
¢
על כך
© ±π∏¥≠
המאמר ההיסטורי שהתפרסם ב
המאמר הזה היה תוצאה של שיתוף
¢ Æ®
בעמודים הבאים
שראה את מה שאיש
¨
פעולה נכון ואפקטיבי בין שכטמן
Æ
בלך וגרטיאס
¨
לבין כאהן
¨
לא ראה לפניו
¨
האנשים האלה הם חוליות חשובות בדרך ארוכה
¢
¨
בשרשרת מדענים שבחנו היבטים שונים בגבישים
¨
רנגנטאן
Æ
בריצוף לא מחזורי ובסימטריות סיבוביות
גם הוא דמות
¨ß
שהיה דוקטורנט שלי בקמברידג
חשוב לציין גם את אלן מקיי
Æ
חשובה בשרשרת הזאת
שלו
ß
תרגום
ß
שעסק בריצוף פנרוז וב
¨
הבריטי
®
Mackay
©
Æ
לשלושה ממדים
¨±π∏±
באפריל
¥≠
מקיי פרסם מאמר חשוב בנושא ב
¢
ובעצם רוב הקהילה המדעית
אבל איש מאיתנו
כי הוא פורסם בברית
¨
לא ידע על המאמר
במערב
¢Æ
Soviet Crystallography
המועצות בכתב העת
≠ ¢
פתית השלג המחומש
¢
העוסק ב
¨
המאמר של מקיי
¨¢
פתית השלג המשושה
¢ ¨
מחווה לספרו של יוהן קפלר
את התעלומה
¨
בין השאר
¨
הוא ניסיון להסביר
≠ ±∂±±≠
מ
מחזורי של
סוגיית הריצוף הלא
של אריחי פנרוז
¢
סריג
קוואזי
¢
מקיי השתמש במונח
Æ
המרחב
והציג מודל תלת ממדי של גביש בעל
®
quasi-lattice
©
Æ®
ולא אינסופית
©
או מוגבלת
¨
סימטריה מחומשת מקומית
אמת ומדע
אבל המינוח הזה
¨ß
אמיתות מדעיות
ß
נהוג לדבר על
¢
≠ ß
הארה
ß
נכון שיש בחיי המדען רגעים של
Æ
מבלבל
כלומר תובנה המבהירה עוד משהו באשר לעולם
במקרים
Æ
ובעצם מקרבת בין המדע למציאות
¨
החומרי
אלה תובנות שעולות בנו אחרי שהן רבצו זמן מה
¨
רבים
Æ
מודע שלנו
בתת
ª
האלה הן אבני הדרך של הקידמה המדעית
ß
הארות
ß
ה
¢
אבל אם אנחנו מצפים למודל כלשהו שיהווה אמת
כי אין
אנחנו משלים את עצמנו
¨
מדעית אבסולוטית
מחזוריים
תגלית הגבישים הקוואזי
Æ
מודל מדעי מושלם
הגביש שקדם
מושלמותו של מודל
הוכיחה את אי
חשיבותה אינה בכך שהיא
Æ
לה ושלל את אפשרותה
אלא בהיותה צעד נוסף בצמצום הפער בין
¨ß
האמת
ß
¢Æ
המדע למציאות החומרית שהוא מנסה להסביר
¢
50...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 2,3,4,5,6,7,8,1