נובל
          
        
        
          פרס
        
        
          π
        
        
          ¨
        
        
          פרופסור דוד ברנדון
        
        
          שהנחה את שכטמן בדוקטורט
        
        
          
            המנחה
          
        
        
          היא תצפית
        
        
          ±π∏≤
        
        
          באפריל
        
        
          ∏≠
        
        
          התצפית של דני ב
        
        
          מפני שהוא הראשון שראה את הסימטריה
        
        
          ¨
        
        
          היסטורית
        
        
          בשביל תצפית כזאת נדרשה
        
        
          Æß
        
        
          אסורה
        
        
          ß
        
        
          המחומשת ה
        
        
          מכיוון שאי
        
        
          Æ
        
        
          הטיה של אלומת האלקטרונים במיקרוסקופ
        
        
          הוא היטה
        
        
          ¨
        
        
          מבחינה טכנית
        
        
          ¨
        
        
          אפשר להטות את האלומה
        
        
          וכך היה לאדם הראשון שראה סימטריה
        
        
          ¨
        
        
          את הדגם
        
        
          ¢Æ
        
        
          מחומשת בגביש
        
        
          פרופסור ברנדון המשיך לעקוב אחר תלמידו במרוצת
        
        
          Æ
        
        
          ושמר על קשר הדוק איתו ועם ציפי אשתו
        
        
          ¨
        
        
          השנים
        
        
          אחרי שהשלים
        
        
          Æ
        
        
          באנגליה
        
        
          ±π≥μ
        
        
          דוד ברנדון נולד בשנת
        
        
          את לימודי התואר הראשון הוא המשיך לדוקטורט
        
        
          בתחום
        
        
          ¨
        
        
          ק נאטינג
        
        
          ß
        
        
          בהנחייתו של ג
        
        
          ¨ß
        
        
          בקיימברידג
        
        
          הוא קיבל תואר
        
        
          ±πμπ≠
        
        
          ב
        
        
          Æ
        
        
          מיקרוסקופיית אלקטרונים
        
        
          בתחום מיקרוסקופיית אלקטרונים של
        
        
          ¨
        
        
          ר במטלורגיה
        
        
          ¢
        
        
          ד
        
        
          ¨
        
        
          באותו שלב רציתי לעלות לישראל
        
        
          ¢ Æ
        
        
          שכבות חומר דקות
        
        
          שבמסגרתה
        
        
          ¨
        
        
          ונשיא הטכניון הציע לי משרה בטכניון
        
        
          לצערי הטכניון לא
        
        
          Æ
        
        
          אביא לכאן מיקרוסקופ אלקטרונים
        
        
          ¢Æ
        
        
          כחבר סגל
        
        
          ß
        
        
          ולפיכך נשארתי בקיימברידג
        
        
          ¨
        
        
          השיג תקציב
        
        
          שם חקר נזקי קרינה
        
        
          ¨
        
        
          נבה
        
        
          ß
        
        
          עבר ברנדון לז
        
        
          ±π∂≥≠
        
        
          ב
        
        
          ובשנים הבאות המשיך לבדוק אפשרויות
        
        
          ¨
        
        
          רדיואקטיבית
        
        
          Æ
        
        
          ג והאוניברסיטה העברית
        
        
          ¢
        
        
          ביניהן קמ
        
        
          ¨
        
        
          תעסוקה בישראל
        
        
          ±π∂∂≠
        
        
          ב
        
        
          ≠
        
        
          והפעם
        
        
          ¨
        
        
          בסופו של דבר הוא בחר בטכניון
        
        
          Æ
        
        
          הוא קיבל תקציב לרכישת מיקרוסקופ אלקטרונים
        
        
          ≠
        
        
          ¨
        
        
          שהיה בפקולטה להנדסת מכונות
        
        
          ¨
        
        
          פרופסור סול בודנר
        
        
          Æ
        
        
          הציע לו להקים מחלקה להנדסת חומרים
        
        
          ובימי מלחמת ששת הימים
        
        
          ¨±π∂∑≠
        
        
          המיקרוסקופ הגיע ב
        
        
          ¢
        
        
          מטוסי האויב הפציצו אז את אזור
        
        
          ≠
        
        
          הקמנו מיגון עבורו
        
        
          למרבה השמחה
        
        
          Æ
        
        
          וחששנו שגם הטכניון ייפגע
        
        
          ¨
        
        
          המפרץ
        
        
          ¢Æ
        
        
          זה לא קרה
        
        
          וברנדון עמל
        
        
          ¨
        
        
          הרכבת המיקרוסקופ היתה אתגר מורכב
        
        
          ¨
        
        
          עליו יחד עם המשתלמים הראשונים שלו בטכניון
        
        
          רציתי ששכטמן יעבוד על סגסוגות
        
        
          ¢ Æ
        
        
          ביניהם דני שכטמן
        
        
          ¨
        
        
          על לטורבינות
        
        
          ≠
        
        
          סגסוגות
        
        
          ≠
        
        
          המיועדות לתעשיית התעופה
        
        
          ¨
        
        
          לצערי לא קיבלנו מימון
        
        
          Æ
        
        
          וסגסוגות טיטניום לגוף המטוס
        
        
          ¢Æ
        
        
          ובכל זאת דני עבד על סגסוגות טיטניום
        
        
          דוקטורט במעבדות חיל האוויר
        
        
          ≠
        
        
          שכטמן יצא לפוסט
        
        
          וכשחזר הצטרף כאיש סגל למחלקה
        
        
          ¨
        
        
          האמריקאי
        
        
          Æ
        
        
          להנדסת חומרים  והפך לעמיתו של פרופסור ברנדון
        
        
          ברנדון מאמין ששכטמן עשה את הדבר הנכון כאשר
        
        
          ון כאהן לכתיבת
        
        
          ß
        
        
          אילן בלך וג
        
        
          ¨
        
        
          את דניס גרטיאס
        
        
          ¨¢
        
        
          גייס
        
        
          ¢
        
        
          ≠
        
        
          על כך
        
        
          © ±π∏¥≠
        
        
          המאמר ההיסטורי שהתפרסם ב
        
        
          המאמר הזה היה תוצאה של שיתוף
        
        
          ¢ Æ®
        
        
          בעמודים הבאים
        
        
          שראה את מה שאיש
        
        
          ¨
        
        
          פעולה נכון ואפקטיבי בין שכטמן
        
        
          Æ
        
        
          בלך וגרטיאס
        
        
          ¨
        
        
          לבין כאהן
        
        
          ¨
        
        
          לא ראה לפניו
        
        
          ¨
        
        
          האנשים האלה הם חוליות חשובות בדרך ארוכה
        
        
          ¢
        
        
          ¨
        
        
          בשרשרת מדענים שבחנו היבטים שונים בגבישים
        
        
          ¨
        
        
          רנגנטאן
        
        
          Æ
        
        
          בריצוף לא מחזורי ובסימטריות סיבוביות
        
        
          גם הוא דמות
        
        
          ¨ß
        
        
          שהיה דוקטורנט שלי בקמברידג
        
        
          חשוב לציין גם את אלן מקיי
        
        
          Æ
        
        
          חשובה בשרשרת הזאת
        
        
          שלו
        
        
          ß
        
        
          תרגום
        
        
          ß
        
        
          שעסק בריצוף פנרוז וב
        
        
          ¨
        
        
          הבריטי
        
        
          ®
        
        
          Mackay
        
        
          ©
        
        
          Æ
        
        
          לשלושה ממדים
        
        
          ¨±π∏±
        
        
          באפריל
        
        
          ¥≠
        
        
          מקיי פרסם מאמר חשוב בנושא ב
        
        
          ¢
        
        
          ובעצם רוב הקהילה המדעית
        
        
          ≠
        
        
          אבל איש מאיתנו
        
        
          כי הוא פורסם בברית
        
        
          ¨
        
        
          לא ידע על המאמר
        
        
          ≠
        
        
          במערב
        
        
          ¢Æ
        
        
          Soviet Crystallography
        
        
          המועצות בכתב העת
        
        
          ≠ ¢
        
        
          פתית השלג המחומש
        
        
          ¢
        
        
          העוסק ב
        
        
          ¨
        
        
          המאמר של מקיי
        
        
          ¨¢
        
        
          פתית השלג המשושה
        
        
          ¢ ¨
        
        
          מחווה לספרו של יוהן קפלר
        
        
          את התעלומה
        
        
          ¨
        
        
          בין השאר
        
        
          ¨
        
        
          הוא ניסיון להסביר
        
        
          ≠ ±∂±±≠
        
        
          מ
        
        
          מחזורי של
        
        
          ≠
        
        
          סוגיית הריצוף הלא
        
        
          ∫
        
        
          של אריחי פנרוז
        
        
          ¢
        
        
          סריג
        
        
          ≠
        
        
          קוואזי
        
        
          ¢
        
        
          מקיי השתמש במונח
        
        
          Æ
        
        
          המרחב
        
        
          והציג מודל תלת ממדי של גביש בעל
        
        
          ®
        
        
          quasi-lattice
        
        
          ©
        
        
          Æ®
        
        
          ולא אינסופית
        
        
          ©
        
        
          או מוגבלת
        
        
          ¨
        
        
          סימטריה מחומשת מקומית
        
        
          אמת ומדע
        
        
          אבל המינוח הזה
        
        
          ¨ß
        
        
          אמיתות מדעיות
        
        
          ß
        
        
          נהוג לדבר על
        
        
          ¢
        
        
          ≠ ß
        
        
          הארה
        
        
          ß
        
        
          נכון שיש בחיי המדען רגעים של
        
        
          Æ
        
        
          מבלבל
        
        
          כלומר תובנה המבהירה עוד משהו באשר לעולם
        
        
          במקרים
        
        
          Æ
        
        
          ובעצם מקרבת בין המדע למציאות
        
        
          ¨
        
        
          החומרי
        
        
          אלה תובנות שעולות בנו אחרי שהן רבצו זמן מה
        
        
          ¨
        
        
          רבים
        
        
          Æ
        
        
          מודע שלנו
        
        
          ≠
        
        
          בתת
        
        
          ª
        
        
          האלה הן אבני הדרך של הקידמה המדעית
        
        
          ß
        
        
          הארות
        
        
          ß
        
        
          ה
        
        
          ¢
        
        
          אבל אם אנחנו מצפים למודל כלשהו שיהווה אמת
        
        
          כי אין
        
        
          ≠
        
        
          אנחנו משלים את עצמנו
        
        
          ¨
        
        
          מדעית אבסולוטית
        
        
          מחזוריים
        
        
          ≠
        
        
          תגלית הגבישים הקוואזי
        
        
          Æ
        
        
          מודל מדעי מושלם
        
        
          הגביש שקדם
        
        
          ≠
        
        
          מושלמותו של מודל
        
        
          ≠
        
        
          הוכיחה את אי
        
        
          חשיבותה אינה בכך שהיא
        
        
          Æ
        
        
          לה ושלל את אפשרותה
        
        
          אלא בהיותה צעד נוסף בצמצום הפער בין
        
        
          ¨ß
        
        
          האמת
        
        
          ß
        
        
          ¢Æ
        
        
          המדע למציאות החומרית שהוא מנסה להסביר
        
        
          
            ¢