˙¢„Á
4
ספרו החדש של פרופסור גיורא שביב מהפקולטה לפיסיקה מתאר
את לידתה של תיאוריה: התיאוריה של מבנה הכוכבים. הספר עוסק
בהתפתחותה של תיאוריה זו כמו גם בסוגיות רבות שעדיין לא נפתרו,
ביניהן היווצרותן של ההתפוצצויות הקוסמיות הגדולות ביותר ביקום,
המכונות ”סופר נובות“.
Ôȯ„ „‚ ÔÈÂÂϘ
כמאה וחמישים שנה נדרשו לפיסיקה, לאסטרונומיה ולאסטרופיסיקה
כדי להגיע להבנה הקיימת בעניין זה, וכארבע שנים נדרשו לפרופסור
שביב כדי לבצע את ה“תחקיר“ לכתיבת הספר. הספר נפתח בוויכוח
שהתרחש בין דרווין לקלווין בנוגע לגילם של כדור הארץ והשמש.
קלווין, מגדולי המדענים בכל הזמנים והאיש שניסח את החוק השני
של התרמודינמיקה, גייס למערכה את כל מי שאפשר, ונאבק בכל כוחו
בגיאולוגים שצידדו בדרווין.
הספר מסתיים בוויכוח על תוצאות הניסויים למדידת הריאקציות
הגרעיניות במרכז השמש. ניסויים אלו הובילו לתגליות מדעיות
מרעישות בתיאוריה של מבנה החומר, להוכחת התיאוריה העכשווית
של מבנה הכוכבים, ולמדידת הטמפרטורה במרכז השמש בדיוק
מדהים, וזיכו מדענים רבים בפרסי נובל.
פרופסור שביב מסביר בפשטות ובדיוק, תוך שימוש בצילומים
מרהיבים ובדיאגראמות צבעוניות, את העקרונות הפיזיקליים שעמדו
במרכזן של המחלוקות, כמו גם את היצרים שפלשו לדיון המדעי
במקרים רבים. זהו תיאור קולח ומרתק של ההוויה המדעית של
קידמה תוך כדי ויכוח, ניסויים והפתעות.
מבנה הכ ו כב ים :
תו לד ותיה של תיאו ר יה
בחודש נובמבר נפתח בטכניון קורס הסבה להוראה.
במסגרת הקורס, הנערך במימון משרדי האוצר, החינוך
והתמ“ת, יוכשרו כמאה אקדמאים להוראת המדעים
והמתמטיקה בבתי ספר תיכוניים.
נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, אמר בטקס פתיחת
הקורס כי המשבר בחינוך הוא איום אסטרטגי על מדינת
ישראל. ”אתם פותחים היום את אחד המפעלים החשובים
שנעשו במדינת ישראל בשנים האחרונות,“ אמר פרופסור
לביא למשתתפי הקורס. ”תוספת איכותית של מורים היא
אחת המשימות החשובות אשר ניצבות בפני המדינה. אני
רואה בהיענותכם שליחות אמיתית, ואין זו קלישאה.“
¯‚˙‡Â ˘˘Á Ï˘ ˙·Â¯Ú˙
ראש המחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים בטכניון,
פרופסור אבי ברמן, עמד על חשיבותו של קורס ההסבה
לנוכח המחסור החמור במורים. אילנה תג‘ר-כהן, ממשתתפי
הקורס, היא בעלת תואר שני במדעים. היא מעוניינת להיות
מורה לביולוגיה בחטיבה העליונה בבתי הספר. ”אשמח
להגיע גם לאוכלוסיות מיוחדות, אולי לתלמידים בפריפריה.
על התכנית שמעתי ברדיו, בדרכי לעבודתי בכלא צלמון,
והחלטתי להצטרף אליה. בהצטרפותי למערכת החינוך יש
תערובת של חשש ואתגר.“
מ ש י מ ה ל א ו מ י ת
כמאה אקדמא י ם י ע ב ר ו הסבה לה ו ראה
במחלקה לה ו ראת המד ע י ם ו הטכ נ ו ל ו ג י ה
ב ר ו ך ר פפ ו ר ט , מ ג ד ו ל י
הת ו ר מ י ם ל ט כ נ י ו ן , ה ל ך ל ע ו ל מ ו
48...,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 2,3,1