”סלקט“ - סטודנטים למען קידום טכנולוגי - הוא שמו של פרויקט
נדיר מסוגו שנולד בטכניון לפני כשלוש שנים. שני סטודנטים
בפקולטה להנדסת חשמל, סער יוסקוביץ' ודן בלכנר, הרגישו שלא
די להם בשני עיסוקיהם התובעניים - לימודים בטכניון ועבודה
)במקביל( בחברת אינטל. הם הרגישו שחסר להם משהו.
ÆÌ˙Ò‰ ÔÓ ¨ÔÓÊ
גם. אבל גם משהו אחר - תרומה לחברה, עשייה שאינה בשביל
עצמנו. ובאופן טבעי, חשבנו על סיוע לתלמידים.
ÆÔÓÊ Íȯˆ ‰Ê ÏÈ·˘· ¨ÔÈÈ„Ú
זה נכון, ולכן חשבנו על מודל שידרוש מאיתנו - ומכל סטודנט
שיצטרף אלינו - מינימום זמן ”מבוזבז“ על לוגיסטיקה. לכן פסלנו
פרויקט שבא מלמטה. ילדים בפעילות של ”סלקט“.
למטה: מכתב של אחת הילדות
לסטודנטית החונכת
את הרעיון של עבודה בבתי הספר עצמם, כי הנסיעה
לוקחת המון זמן. במקום זה החלטנו להביא את הילדים
אלינו לטכניון.
סער ודן חשבו - ועשו. כך התגבש מודל ראשון מסוגו:
הבאתם של ילדים מכיתות ה‘-ו‘ לשעתיים בטכניון,
שבהן הם יטעמו קצת מתמטיקה וקצת מדעים, וישפרו
את נקודת המוצא שלהם לקראת חטיבת הביניים.
”מדובר בילדים שחווים פערים לימודיים במעבר מבית
הספר היסודי לחטיבת הביניים, ונאלצים להתמודד גם
עם ההשתלבות בסביבה חדשה. הבנו שאם הם יגיעו
לחטיבת הביניים עם ’פור‘ לימודי מסוים, הלחץ שלהם
יירד והם יתפנו גם להיבט של השתלבות חברתית.”
סער ודן הם חיפאים. סער, בוגר בית הספר אליאנס
בחיפה, החל ללמוד בטכניון )חשמל-פיסיקה( אחרי
טיול קצר בעולם. לאחר סיום הלימודים )כמצטיין
נשיא( הוא המשיך לעבוד ב“אינטל“. דן, בוגר עירוני ה‘
ושחיין מקצועי בעברו )מכבי חיפה(, ויתר על האפשרות
להיות ספורטאי מצטיין והתגייס לצה“ל. לקראת סוף
השירות שלו הוא נאלץ לשפר בגרויות - ”כי בתיכון
התרכזתי בשחייה במקום בלימודים“ - ואחרי השחרור
החל ללמוד בטכניון.
„·Ï ÚÒÂ ˜Ë≠Èȉ‰ ¯Ë˜
השניים אומרים שאחד הארועים שהשפיעו על
פעילותם הוא נאומו של ד“ר יוסי ורדי ב“כנס היזמות
הישראלי“ שנערך בטכניון, ובו הזהיר ד“ר ורדי כי ”קטר
ההיי-טק נוסע לבד, והרכבת במקום אחר.“ הדברים
הבהירו להם את גודל הפער החברתי והכלכלי בישראל,
ואת התקווה היחידה לצמצומו של פער זה: חינוך.
פרויקט ”סלקט“ החל בפיילוט צנוע שנערך בשנת 8002
בבית ספר ”נירים“ בחיפה. שם התגבש הפורמט של
הפרויקט - ילדים בעלי פוטנציאל לימודי גבוה מגיעים
מבית הספר לטכניון פעם בשבוע, למשך שעתיים -
שעת העשרה במתמטיקה בחניכה אישית ואחריה
שעה של חוויה מדעית לכל הקבוצה. החזון הרשמי:
”העמקת הידע והזיקה למקצועות המדע והטכנולוגיה
בקרב תלמידים מאוכלוסיות חלשות, צמצום הפער
החברתי והגדלת אחוזי החדירה של סקטור זה למגזר
תעשיות המדע“. במילים פשוטות יותר, ”הכוונה שלנו
היתה לעורר את הסקרנות של הילדים, לתת להם חוויה
מגניבה, לגרום להם ליהנות מהמדע.“ תגובות המורים
והתלמידים הבהירו לשניים שהם בדרך הנכונה. שיעורי
המדע הנערכים במסגרת הפרויקט, ביניהם ”לימון
מחשמל“ ו”האם קיימת בועת קובייה?“, מרתקים את
התלמידים ומקרבים אותם לעולם המדע ולטכניון.
ø˘È¯ÙÏ ÔÂÓÈÓ‰ ÔȇÓÂ
המוטו שלנו היה פשוט: ”משלמים רק לנהגי ההסעות“.
היה לנו חשוב שזה יתחיל וימשיך כפרויקט התנדבותי
תרומה ללא תמורה פרויקט ”סלקט”
‰Ïȉ˜·
26
48...,27,28,29,30,31,32,33,34,35,36 16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,...1