20
        
        
          
            וחלל
          
        
        
          אווירונוטיקה
        
        
          מטוס נולד
        
        
          חודש מרץ נערך בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה
        
        
          " - ארוע לכבוד קבלת הרישוי
        
        
          G
        
        
          280
        
        
          day
        
        
          וחלל "
        
        
          למטוס המנהלים החדש מתוצרת התעשייה האווירית
        
        
          (תע"א).
        
        
          הוא מטוס המנהלים המוביל בקטגוריית בינוני-
        
        
          G
        
        
          280
        
        
          ) והיחיד בקטגוריה הזו שיכול
        
        
          Super Midsize
        
        
          גדול (
        
        
          לטוס ללא הפסקה מלונדון לניו יורק הודות לטווח
        
        
          טיסה של 006,3 מייל ימי. ההשקעה הכוללת בפרויקט
        
        
          נאמדת במאות מליוני דולרים, ובתע"א מעריכים כי מדי
        
        
          שנה תמכור החברה עשרות מטוסים, שמחירו של כל
        
        
          מועברים
        
        
          G
        
        
          אחד מהם כ-42 מיליון דולר. מטוסי 082
        
        
          Gulfstream
        
        
          לאחר ייצורם לחברת גאלפסטרים (
        
        
          ), המשווקת אותם לאחר
        
        
          Aerospace Corporation
        
        
          שצבעה אותם והשלימה את עיצוב הפנים.
        
        
          נציגי מרכז הנדסה בתע"א, רובם בוגרי הפקולטה
        
        
          להנדסת אווירונוטיקה וחלל, סיפרו על התהליך
        
        
          המורכב של תיכּון, פיתוח וטיסות ניסוי שהובילו לקבלת
        
        
          הרישוי ברשויות התעופה של ישראל, אירופה וארה"ב.
        
        
          הטייס צחי מורגנשטרן סיפר על הניסויים, שכללו
        
        
          כ-007 טיסות ניסוי וניסויים קרקעיים שבחנו בין השאר
        
        
          ארועים בלתי צפויים כגון הזדקרויות אווירודינמיות,
        
        
          ראות
        
        
          ְ
        
        
          התנגשות בציפור, הצטברות קרח על הכנף, והמ
        
        
          ונחיתות מורכבות - למשל על משטח המוצף במים.
        
        
          "מדובר בתהליך מורכב מאוד," אמר רמי סקלדמן,
        
        
          שניהל את התוכנית בשלב הפיתוח. סקלדמן, ראש
        
        
          מינהל פיתוח ותיכון מתקדם במרכז הנדסה של תע"א,
        
        
          הוא בוגר הפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל משנת
        
        
          2991. "הפרויקט הותנע בינואר 6002, והמטוס קיבל
        
        
          רישוי ב-03 באוגוסט 2102. זה תהליך מהיר מאוד
        
        
          בכל קנה מידה - פחות מארבע שנים עד טיסת בכורה,
        
        
          וכשנתיים וחצי נוספות להשלמת הניסויים וקבלת
        
        
          הרישוי. בסופו של דבר יש כאן מוצר שמכיל עשרות
        
        
          אלפי חלקים, וחייב לעמוד באינספור תקנות של רשויות
        
        
          שונות. המטוס הזה מיישם טכנולוגיות חדשניות מאוד
        
        
          בתחום האוויוניקה ובקרת הטיסה, וכן שימוש בחומרים
        
        
          ".)
        
        
          fly by wire
        
        
          מרוכבים ומערכת טוס-על-חוט (
        
        
          "חשוב לציין שישראל היא אחת מחמש מדינות בכל
        
        
          העולם המייצרות מטוסים אזרחיים סילוניים," אמר
        
        
          סמנכ"ל תע"א ומנהל חטיבת ההנדסה והפיתוח, גדי
        
        
          כהן, שהינו בוגר הפקולטה משנת 8791. "ישראל
        
        
          היא המדינה הקטנה ביותר שעושה זאת - האחרות הן
        
        
          ארה"ב (בואינג/גאלפסטרים/ססנה), צרפת (דאסו),
        
        
          קנדה (בומבדייר), ברזיל (אמבראייר) והאיחוד האירופי
        
        
          מפרנס עשרות אלפי
        
        
          G
        
        
          (איירבס). פרויקט 082
        
        
          משפחות - בתע"א עצמה וכן קבלני משנה."
        
        
          בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל צוינה קבלת הרישוי
        
        
          G
        
        
          280
        
        
          למטוס המנהלים
        
        
          
            ב
          
        
        
          באדיבות יח"צ התעשייה האווירית