±≤
¯„Á
¯˘ÂÎ
ÁÂÓÏ
˙ÂÈÂÓÂÈÓ†¯ÂÙÈ˘Ï†‰ÎÂ˙
ÍÓÒ†ÏÚ†‰Á˙ÂÙ˘†¨Ïү„Ή
¨¯Ù‚†È„†¯ÂÒÙÂ¯Ù†Ï˘†¯˜ÁÓ
‰˙ÏÚ†‰Áψ‰·†‰˙ÒÂ
·¢‰¯‡·†ÌÈÙ„Ó‰†ÏÚ
"אינטליג'ים" - תוכנה לשיפור מיומנויות הכדורסל,
המבוססת על מחקר של פרופסור דני גופר
מהפקולטה להנדסת תעשייה וניהול - עלתה
באחרונה על המדפים בארה"ב. שוק היעד העיקרי
של התוכנה, הנמכרת במחיר שבין 001-002 דולר
ליחידים ו-000,51 דולר ומעלה בגירסאות לקבוצות,
, ליגת
NBA
הוא השוק האמריקאי - ליגת ה-
המכללות, נבחרות של בתי ספר ועוד. בפיתוח
התוכנה השתתף הכדורסלן הישראלי נדב הנפלד.
, המייצרת את התוכנה, מסבירים כי
ACE
בחברת
התוכנה היא מעין "חדר כושר למוח." החברה מיפתה
את יכולותיהם הקוגניטיביות של השחקנים בזמן
המשחק )קבלת החלטות, תיאום עין-יד, קשב,
תפיסה והתמצאות במרחב(, ועל בסיס הממצאים
פיתחה את התוכנה האמורה, המבוססת על
סביבת-אימון דמוית משחק-מחשב.
התוכנה נבחנה בכמה מדדים יישומיים, ובבדיקה
זו הוכח כי השימוש בתוכנה משפר את יכולותיו
של השחקן בעשרות אחוזים )בממדים השונים(;
אימון באמצעות התוכנה שקול - במונחים של
שיפור מיומנויות המשחק - להשתתפות בעשרות
משחקי כדורסל ממשיים.
ÌÈÒÈȈÏÚ†ËÂÏÈÈÙ
הגירסה הראשונית של התוכנה, שפותחה בשנות
השמונים על ידי קבוצת מחקר בראשותו של
פרופסור גופר, נועדה לתחום אחר לגמרי - שיפור
יכולותיהם הקוגניטיביות של טייסים. בעקבות
השימוש באותה גירסה הושג שיפור של %03 בביצועי
הטיסה של פרחי טיס )יחסית לביצועיה של קבוצת
ביקורת( בהיבטים כגון חלוקת קשב, תיפקוד במצבי
לחץ ויכולת לחזות מצבים קשים ולצאת מהם.
למרות זאת הפסיק חיל האוויר את השימוש בתוכנה.
חברת הזנק )סטארט-אפ(
- ACE
דני דנקנר, מנכ"ל
מנתניה, המונה ארבעה עובדים - שמע על התוכנה
מפיהם של ד"ר גיל הופרט-גרף וד"ר יעקב גרינשפן,
תלמידיו של פרופסור גופר, ונדלק. בשנת 2002
החלה החברה בפיתוח התוכנה ובהתאמתה לשוק
הכדורסל.
‰‡È¯ÓÓ†ÒÈÙÓÓ
נבחרת ממפיס, המשתתפת בליגת המכללות
האמריקאית, התנדבה לשמש "שפן נסיונות". המאמן,
ג'ון קליפרי, לא מצטער על כך לרגע: בעקבות
השימוש בתוכנה שיפרה הקבוצה את ממוצע
הנקודות במשחק - במשך 21 משחקים - מ-5.46
ל-3.47. בנוסף התברר כי התוכנה שיפרה גם ממדים
הקשורים בהגנה. היחס בין נצחונות להפסדים
השתפר גם הוא משמעותית - מ-75.0 ל-86.0.
קבוצות נוספות, ביניהן
ACE
בעקבות ההצלחה פנו ל-
נברסקה וג'ורג'יה-טק. קבוצת הגברים של
אוניברסיטת פלורידה, שדורגה לפני שנתיים במקום
ה-52 בין המכללות, זכתה בעונה החולפת באליפות
ארצות הברית לאחר עונה של אימון בתוכנה. שלוש
קבוצות נוספות - קנזס, ממפיס ואיווה - דורגו
בשלושת המקומות הראשונים במשחק ההגנה.
אד שילינג, עוזר המאמן של ממפיס, אמר כי "אם
אנשים היו אומרים לך לפני עשרים שנה שלכל
קבוצה יהיה חדר כושר ומאמן כושר וכל זה, היית
אומר 'אשרי המאמין...'; אולי בעוד עשר שנים,
התוכנה הזאת תהיה סטנדרט."
˙È·ÈËÈ‚˜†˙ÂÓ‡Â˙
פרופסור גופר עוסק כבר למעלה משלושה עשורים
בתחום הקוגניטיבי. "העניין העיקרי שלי הוא
בהרחבת גבולות היכולת האנושית בהקשרים של
קשב, עיבוד מידע ויכולות תגובה," הוא אומר. "אלה
היכולות הקריטיות לקבלת החלטות ולביצוע
משימות בסיטואציות מסובכות ובזמן אמת. לכן
אין זה פלא ששני מוקדים חשובים של המחקר
שלי הם כדורסל מקצועני והטסת מטוסי קרב.
"אחד האתגרים הגדולים בתירגול קוגנטיבי הוא
התאמת האימון ליכולות ולכישורים הנדרשים
בעולם האמיתי. החידוש שלנו הוא המעבר מעיסוק
ביכולות הגופניות הנדרשות בכדורסל להדגשת
יכולות קוגניטיביות. ההנחה שלנו היא שאם התירגול
הקוגנטיבי יהיה נכון ו'מחובר' היטב לדרישות
הקוגניטיביות הנדרשות בפעולה הממשית - טיסה,
משחק וכו' - האימון יהיה אפקטיבי ויביא לשיפור
משמעותי ביכולת הביצוע בעולם הממשי."
˙ÂÈÂÓÂÈÓ‰†Ë˜È¯Ù
באחרונה הצטרף לפקולטה חבר סגל חדש, ד"ר
אלדד יחיעם, העוסק בהבדלים בין-אישיים
בסגנונות קבלת החלטות. ד"ר יחיעם ופרופסור
גופר זכו באחרונה במענק מחקרי מטעם רשות
המחקר של האיחוד האירופי. שני חוקרים אלו
חברו למספר קבוצות מחקר אירופאיות לשותפות
)מיומנויות(.
SKILLS
בפרויקט הנקרא
מטרת פרויקט המיומנויות היא ליצור ספרייה
דיגיטלית של מיומנויות בתחומים שונים לצורך
בניית שיטות אימון.
הפרויקט מאפשר להרחיב את תחומי היישום של
שיטת האימון שהמציא פרופסור גופר למגוון
סביבות עבודה עתידניות. לדוגמה, אחד הכישורים
שנבחרו כוללים עבודה של אסטרונאוטים הנדרשים
לצאת מתחנות חלל לביצוע תיקונים. במסגרת
הפרויקט מתוכנן להיבנות סימולטור של מציאות
מדומה של סביבת האסטרונאוט, לצורך אימון
אסטרונאוטים. סימולטורים אחרים שייבנו הם
בתחומי עבודה רפואית )למשל, ניתוח פלסטי
באמצעות רובוטים( וספורט.
49...,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,...1