Background Image
Next Page  10 32 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 10 32 Previous Page
Page Background

23.04.15 |

ד' אייר תשע"ה

| 157

גליון

שביעי

| 10

כצפוי, ככל שהאדיקות הדתית גבוהה יותר הנטייה

ללמוד במו דות נפרדימ - עולה".

בקרב תלמידימ יוצאי אתיופיה הלומדימ בממ"ד,

רוב ה יכויימ שילמדו בכיתות מעורבות. "%01 אחוזימ

מ כ התלמידימ בחינוכ הממלכתי-דתי הינמ תלמידי

יוצאי אתיופיה. מהבדיקה עולה כי יוצאי אתיופיה נו

טימ פחות מאחרימ ללמוד במו דות נפרדימ".

עוד עולה בבדיקה כי במקומות בהמ מצויימ גמ

מו דות חינוכ של ש" , אזי בתי ה פר הממלכתיימ

דתיימ נוטימ להיות מעורבימ. "ככל ששיעור הת

למידימ הלומדימ בבתי- פר של 'מעיינ החינוכ

התורני' מ כ התלמידימ ברשות המקומית גדל,

ה יכויימ של בתי ה פר הממלכתיימ-דתיימ ברשות

להיות נפרדימ יורד".

יש לציינ כי בשנת 2102 פר מה לראשונה 'מו

עצת החינוכ הממלכתי-דתי' מ מכ מדיניות רשמי

בעניינ ההפרדה המגדרית. בנימ ובנות מכיתה ד'

ומעלה, בבתי פר בהמ לומדימ שני המינימ, יופ

רדו החל משנת הלימודימ תשע"ה בעוד שהכיתות

הנמוכות יותר יהיו מעורבות. ניתנ לשנות מצב זה

בה כמת שני שלישימ ומעלה מכלל הורי התלמידימ

בבית ה פר. "להחלטה של מועצת החמ"ד", קובעימ

מחברי הדו"ח, "יש השפעה פוטנציאלית לא מבו

טלת על התמהיל המגדרי של הכיתות בבתי ה פר

הממלכתיימ-דתיימ". •

בינ השנימ 1002 - 0102 ירד אחוז התלמידימ

הדתיימ הלומדימ בכיתות מעורבות בבתי ה פר

הממלכתיימ דתיימ מ- %05 ל-%73. הירידה התרחשה

בעיקר בבתי פר שתלמידיהמ מגיעימ מרקע חברתי

כלכלי חזק, ככ קובע דו"ח חדש של חטיבת המחקר

של 'בנק ישראל' שנכתב ע"י צבי שיר. בדו"ח צוינ

כי ישנמ מחקרימ שונימ התומכימ בלימוד בנפרד אכ

אפשר למצוא מנגד חוקרימ רבימ הטוענימ כי אינ ית

רונות מיוחדימ להפרדה מגדרית. בכל מקרה, מציינימ

כותבי הדו"ח כנ נמצא קשר בינ שיפור משמעותי במ

שמעת העצמית ובלקיחת אחריות בכיתות של בנימ

הלומדימ בנפרד בבתי פר מעורבימ.

על פי ממצאי הדו"ח חלה ירידה בשיעור התלמי

דימ הלומדימ בכיתות מעורבות בממ"ד. עוד נטענ

כי בקרב בתי פר נפרדימ לומדימ פחות מקצועות

חול ויותר לימודי יהדות. "מנהלי בתי ה פר הנפר

דימ מצאו לנכונ להדגיש במהלכ שנת הלימודימ פחות

מעמיתיהמ בבתי ה פר המעורבימ את תחומי הלימוד

דמוקרטיה, מתמטיקה, מדעימ ונושאימ חברתיימ. בתי

פר נפרדימ מקצימ פחות שעות שבועיות ללימודי

חול ויותר שעות ללימודי יהדות", נכתב בדו"ח.

כמו כנ, תהליכ המעבר לכיתות נפרדות התקיימ

בעיקר בקרב משפחות אמידות וחזקות מבחינה כל

כלית. כמו כנ נמצא קשר בינ גודל המשפחה לרצונ

ללמוד בנפרד. "תוצאות האמידות מלמדות כי לבנות

יכוי גבוה יותר מלבנימ ללמוד במו ד חד- מגדרי,

וכי השכלה גבוהה יותר של האמ או גודל משפחה

גדול יותר מתואמימ באופנ חיובי עמ הה תברות

ללמוד במו ד נפרד. בנוגע להשכלת אמ, ממצא זה

מתואמ עמ שכיחות גבוהה יח ית של הפרדה מגד

רית בקרב אוכלו יות מרקע חברתי-כלכלי חזק. אשר

למ פר האחימ, הגמ שהוא מתואמ עמ רמה חברתית

כלכלית נמוכה, הוא קירוב טוב לרמת הדתיות של

המשפחה המגדילה את ה יכוי ללמוד במו ד נפרד.

בעשורים האחרונים:

עליה בבתי הספר הנפרדים

כך עולה מבדיקת חטיבת המחקר של 'בנק ישראל'. הסיכוי ללמוד

בנפרד גבוה בעיקר בקרב בנות דתיות ונמוך יותר ליוצאי אתיופיה

מגמת ההפרדה בעליה. ראש החמ"ד אברהם ליפשיץ ותלמידות

מערכת שביעי

ככל ששיעור התלמידים הלומדים בבתי-

ספר של 'מעיין החינוך התורני' מסך

התלמידים ברשות המקומית גדל,

הסיכויים של בתי הספר הממלכתיים-

דתיים ברשות להיות נפרדים יורד

צילום: גרשון אלינסון , פלאש 09

ח י נ ו ך