Table of Contents Table of Contents
Next Page  24 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 24 / 64 Previous Page
Page Background

24

2010

ינואר

עט השדה

זהבה יהב

מרים פייס

רקע

בישראל של האלף השלישי, כל ילד שני מתוך עשרה הוא "ילד בסיכון", כלומר - חי בעוני ובהזנחה, לעִתים

באלימות, לרוב ללא מסגרת חברתית. ילדים אלה הוגדרו כך על פי מדדים של מוסדות חברתיים, ולא מן

הנמנע שיש עוד ילדים שאינם מדווחים והם נתונים בסיכון כלשהו בהשוואה לילדים ממדינות מפותחות,

ילדי ישראל נחשבים ל"ילדים עניים ביותר", ומצבם דומה לזה של ילדים הגדלים במדינות העולם השלישי.

מהם

9%-

מספרם הולך וגדל, ולרבים מהילדים יש דפוסי התנהגות מסכני בריאות ולרוב מסכני חיים. כ

.)2008(

אף שולחים ידם בפשע ובבריונות וכך הם מסכנים גם את עתידם. בן אריה, ציונית וברמן

מהילדים בגיל לידה עד

10%-

, בסיועו של ג'וינט ישראל, מצא שיותר מ

2004

מיפוי שנעשה בשנת

שש מתאימים להגדרה של תינוקות ופעוטות

בסיכון.ממצאים אלה היו הסיבה להפעלת "חוק

לפעוטות בסיכון - הזכות למעון יום" (הכנסת

התש"ט, תיקון תשס"א). החוק התקבל בכנסת

, אך זכה להקצאה תקציבית רק עם

2000

בשנת

פרסום ממצאי המיפוי הזה. החוק מגדיר פעוט

בסיכון כזה "אשר יש חשש ממשי להתפתחותו

התקינה". הפעוטות נתונים להזנחה ולהתעללות,

סובלים מבעיות התפתחותיות ו/או התנהגותיות

ומחסכים קוגניטיביים וחברתיים. עוד מאפיין

שנמצא במיפוי הצביע בדרך כלל על משפחות

עם קשיים בתפקוד ההורי; ברובן יש קושי ביצירת

קשר הדדי ומתמשך בין ההורה לתינוק, וזה

המקור לסיכון המאיים על יכולתו של התינוק

ליצור קשרים חברתיים חיוביים עם סביבתו

.)2004(

בעתיד. בן אריה, ציונית וקמחי

לעוני יש השפעה מכרעת על תהליך גדילתם

של ילדים בגיל הרך. השפעת העוני היא ישירה

ועקיפה כאחת, ותוצאותיו הרסניות ביותר, שכן בגיל

הזה נקבעים דפוסיהן הראשונים של התנהגות

חברתית ושל מערכות לימוד קוגניטיביות. הללו

כוללות עמדות עתידיות כלפי העולם, היינו -

אופטימיות לעומת פסימיות, אקטיביות לעומת

חוסר ישע, נטייה רגשית ליצירת קשר ופתיחות

.)1996( ,

לעומת התנתקות וניכור קליין

משפחה בסיכון יש ללוות ולהדריך - כיצד נוהגים

בתינוק וכיצד מתווכים עבורו את עולמו הסביבתי,

הרגשי והחברתי. ככל שההתערבות המתווכת

מוקדמת יותר, גוברים סיכוייה לצמצם את החסך

החברתי והתרבותי שבגינם הפעוט מתחיל את חייו

בפער התפתחותי המהווה סיכון ממשי לפוטנציאל

;2000 ,

ההתפתחותי שלו בתחומי חיים רבים (קליין

.)1980 ,

רז

תחנת טיפת חלב - מקום של סיכוי

למשפחות בסיכון

שותפות מיוחדת בין אימהות בסיכון לבין אחיות טיפת חלב