Table of Contents Table of Contents
Next Page  30 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 30 / 64 Previous Page
Page Background

30

2010

ינואר

עט השדה

ד"ר נעם לפידות-לפלר

עביר בשארה

סיוע למשפחות שלהן ילדים עם צרכים

מיוחדיםבחברהבישראלבכלל ובחברה

הערבית בפרט

המושג "צרכים מיוחדים" מוגדר בחוק חינוך

. על פי החוק, ילד בעל

1988 -

מיוחד, התשמ"ח

צרכים מיוחדים הוא "אדם בגיל שלוש עד עשרים

ואחת, שמחמת התפתחות לקויה של כשרו הגופני,

השכלי, הנפשי או ההתנהגותי, מוגבלת יכולתו

להתנהגות מסתגלת והוא נזקק לחינוך מיוחד"

(חוק חינוך מיוחד, התשמ"ח). כלומר, ילדים עם

צרכים מיוחדים הם ילדים עם נכויות, לקויות או

מגבלות, או ילדים עם מחלות כרוניות הזקוקים

לטיפולים קבועים או למעקב רפואי קבוע. לילדים

אלה צרכים מגוונים בתחומי הבריאות, החינוך

והשיקום, ולנכותם השפעה על תפקודם היום-יומי,

על יכולתם ללמוד ועל תפקודם החברתי והנפשי,

ולעצם לקותם השפעה נרחבת על משפחותיהם.

נתונים מתוך השנתון הסטטיסטי של המועצה

ילדים,

176,000-

לשלום הילד מעידים כי כ

מכלל אוכלוסיית הילדים בישראל, הם

7.7%

בעלי מחלה כרונית או נכות המשפיעות על

תפקודם היום-יומי ונכותם או מחלתם נמשכות

יותר משנה. שיעור הילדים עם צרכים מיוחדים

בקרב הילדים

9.1% -

שלהם נכות אחת לפחות

בקרב הילדים הערבים

8.3% ,

הבדווים בנגב

בקרב הילדים היהודים. בסקר שנעשה

7.6%-

ו

על ידי מכון ברוקדייל והמוסד לביטוח לאומי,

"ילדים עם צרכים מיוחדים: הערכת צרכים

התנדבות בחברה הערבית בישראל

ככלי לשיפור איכות החיים:

נקודות למחשבה בעקבות פעילות בשטח

,

ד"ר נעם לפידות-לפלר

מרצה בחוג למדעי

ההתנהגות במכללה

האקדמית עמק-יזרעאל, עד

הייתה אחראית

2009

מרץ

לתכנית "עמית למשפחה",

באזור צפון, אשלים.

, בעלת תואר

עביר בשארה

שני בייעוץ חינוכי, היא ראש

צוות ואחראית לתכנית

"עמית למשפחה" תרשיחא,

במחלקה לשירותים חברתיים

במעלות-תרשיחא.

התכנית "עמית למשפחה", המסייעת באמצעות מתנדבים למשפחות שלהן ילדים עם צרכים

מיוחדים, פועלת לאורכה ולרוחבה של הארץ, ובכלל זה - בקרב משפחות במגזר הערבי. היישובים

הערבים המשתתפים בתכנית הראו דיפרנציאציה רבה בתפיסת משמעות התכנית, ביכולת לגייס

מתנדבים, וכן בכוחות המביאים לידי הטמעה, פיתוח וטיפוח מתנדבים הפועלים במשפחות. גם

בבחינת כל יישוב לעצמו נראו תהליכים מעוררי מחשבה הנוגעים למתנדבים ולמשפחות השותפים

בתכנית על ציר הזמן, ועלו שאלות על התנדבות והגדרתה בחברה הערבית בישראל. התמודדות עם

סוגיות אלו עשויה לתרום לפיתוח תכניות התערבות ולקידום התנהגויות חיוביות בתחום ההתנדבות.

מטרות אלו הן בעלות ערך מעשי וחינוכי רב - לעידוד ההתנדבות בחברה הערבית בישראל בפרט

ולהתפתחות החברה הישראלית בכלל.

וכיסויים על ידי השירותים", נמצא כי שירותי

הייעוץ והתמיכה במשפחה לוקים בחסר הגדול

ביותר בהשוואה לכלל השירותים האחרים - אף

כי הם צורך מהותי של המשפחות. חוסר זה גדול

יותר ביישובים הערביים ובאזורים שבהם המצב

החברתי-כלכלי קשה יותר. ממצאי מחקרים

שונים מראים כי בני המגזר הערבי עם מוגבלויות

סובלים ממחסור בשירותי אבחון וטיפול בשפה

הערבית, בייעוץ חינוכי, בשירותים פרא-רפואיים,

בשירותים פסיכו-סוציאליים, בשירותי תעסוקה

ועוד.

מחקרים מראים כי מערכות תמיכה בלתי-

פורמליות הן משאב חשוב והן מסייעות במידה

רבה למשפחות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים

). "אשלים", בשותפות עם משרד

2004 ,

(גולן וברזון

הרווחה ושותפים נוספים, פיתחה את התכנית

"עמית למשפחה", התכנית שבבסיס השותפות

המקצועיתשל כותבות מאמר זה, כאמצעי לתמיכה

ולסיוע למשפחות שלהן ילד עם צרכים מיוחדים

באמצעות בניית מערך התנדבות קהילתי. מערך

זה מפחית את הסיכון הנשקף לילדים ובני נוער

בעלי צרכים מיוחדים באמצעות הפחתת העומס

הכרוך בגידולם של ילדים אלה ובטיפוחם.

התמודדות המשפחות

התמודדות של משפחה עם גידולו של ילד עם

צרכים מיוחדים היא משימה כבדה המציגה

שורה של בעיות בתחומי חיים ובמצבים שונים,

כגון קשיים בתחום הכלכלי, בתחום הפיזי, בתחום