Background Image
Next Page  24 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 24 / 40 Previous Page
Page Background

בלי קירות

בשטוקהולם שבשוודיה

Telefonplan

בית הספר

, שלא

Vittra

תוכנן בהתאם לעקרונות של ארגון

מאמין בכיתות ושיעורים. החללים הפתוחים,

הזורמים והצבעוניים בבתי הספר של הארגון

מתאימים לעקרונות החינוך הפתוח של הארגון.

פינות הלמידה מעוצבות בצורות וצבעים שונים;

אזורי שהייה, משחק ולימוד באים בשלל צורות -

למשל “המערה”, חלל אדמדם סגור וחמים; “העץ”,

טריבונות המקיפות חלל משחקים שבמרכזו

מעין עץ ירוק גבוה; ו”ההר”, מדרגות תכלכלות

שהילדים יכולים לטפס עליהן. בתמונות מבית

הספר אפשר לראות ילדים שרועים בגרביים על

מדרגות מכוסות שטיח וקוראים במחשבים הניידים

שלהם, יושבים או שוכבים על מעין ספות, קוראים

ליד שולחנות בחללים פתוחים או מרוכזים מול

מורה ליד מבנה שקירותיו עשויים לוח גיר.

בית ספר נוסף ללא קירות הוא בניין הגימנסיה

בקופנהאגן שבדנמרק, שמתמקד בלימודי תקשורת

ותרבות. כמעט שאין במבנה הפרדה בין כיתות,

והתלמידים לומדים בחלל אחד גדול ופתוח. בין

ארבע קומות הבניין מחברות מדרגות לולייניות,

והחלל מהרצפה עד התקרה פתוח וחשוף. המבנה

המיוחד מזין את הפדגוגיה, נכתב באתר בית

הספר, ונועד לאפשר גמישות מירבית בלמידה

והשראה הדדית.

http://bit.ly/1CoDaqw את

ר בית הספר:

סרטון ביוטיוב על בית הספר:

http://bit.ly/1t0Pivb www.oerestadgym.dk/en את

ר בניין הגימנסיה:

סרטון ביוטיוב על הגימניסיה:

http://bit.ly/1CoDsxI

מתחת לאדמה

Terraset Elementary

ב ית הספר

 בווירג’יניה שבארצות הברית ממוקם

School

במבנה תת־קרקעי. בית הספר נבנה כך בשנות

ה־07, במטרה לחסוך באנרגיית חימום. מי שמגיע

למקום רואה אזור נרחב של מעין אחו, וממנו עולים

כמה חלקים של המבנה שבהם יש חלונות, כמה

כיפות ומשטחים.

סרטון על בית הספר ביוטיוב:

http://bit.ly/1E2jXg1 http://bit.ly/13qWkwP את

ר בית הספר:

בסין הלכו רחוק עוד יותר, והקימו ב־4891 בית

.

The Dongzhong

Cave ,

ספר במערה ענקית

בית הספר, שלמדו בו כ־002 תלמידים, שכן באזור

עני, שסבל ממצוקת מזון, מים וכמובן אפשרויות

לחינוך, והמערה היתה אופציה זמינה לתושבים

להקמת בית ספר. המורים סיפרו שהאקוסטיקה

במערה היתה טובה מאוד ללימוד, והטבע האמיתי

בכיתות היה מצוין ללימודי ביולוגיה וגיאולוגיה.

ואולם, בית הספר זכה לפרסום רב, והשלטונות

החליטו לבסוף לסגור את בית הספר בטענה

שהסינים אינם “אנשי מערות”.

http://bit.ly/1xE1F1a כת

בה על בית הספר:

%001 טבעי

בית הספר הירוק בבאלי לא מסתפק במיחזור

בקבוקים או נייר, אלא עשוי כמעט כולו מחומרים

טבעיים, בעיקר במבוק. למבנה כמה כיפות

מעוגלות, והוא נטוע בלב אזור ירוק ועשיר

בצמחייה טבעית.

http://bit.ly/1xE1ToX סר

טון על בית הספר:

ילדות צבעונית

Els Colors

האלמנט הראשון שתופש את העין בגן

בספרד הוא הצבע. הגן בנוי מכמה מבנים מלבניים,

שריבועי זכוכית צבעונית ושקופה מכסים אותם

ומחברים ביניהם. התוצאה מרהיבה.

Ecole Maternelle Pajol houses

גם בגן

בפאריס עשו שימוש דרמטי בצבעים בוהקים

ומלאי חיות, כדי לעורר תחושות של אושר ושמחה

בקרב הילדים והצוות. הצבע והציורים משולבים

בכל היבטי העיצוב של המבנה - קירות, רצפות

וריהוט, והופכים אותו לקרנבל עליז.

תיכון פיצרוי במלבורן אוסטרליה בנוי בצורת

גל מפותל וצבעוני. גם בתוך המבנה, לצבעים יש

תפקיד חשוב. אזורי לימוד ומפגש צבועים בצבע

אחד, וההפרדה נעשית על ידי וילונות בצבע זהה

שאפשר לסגור ולפתוח. השימוש בצבע בתוך

המבנה נעשה בצורה מבוקרת, כך שהצבע לא

משתלט על המראה אלא מלווה אותו.

סרטון ביוטיוב על תיכון פיצרוי:

http://bit.ly/1xaW0jw

:

Els Colors

מידע על עיצוב הגן

http://bit.ly/1t0QiPI

:

Ecole Maternelle Pajol

מידע על עיצוב הגן

http://bit.ly/1v90NuD

ללמוד בחוץ

ברשת גני הילדים השוודית “בשמש ובגשם”

המבנה הוא לא החלק החשוב, מאחר שאת רוב

שעות היום הילדים מבלים בחוץ. הם משחקים

ולומדים בחצר או ביער סמוך, ואוכלים וישנים

בחללים מקורים באופן חלקי. את מפגש הבוקר

עורכים פעמים רבות סביב מדורה ואת ארוחת

הצהריים מבשלים ביער, על גזייה או במדורה

נוספת. בקור העז, הילדים מתבקשים להגיע עם

לבוש מחמם מאוד, ובגן יש אזור מרווח שמיועד

לאחסון הבגדים וייבושם. המטרה היא לחוות את

הטבע, והילדים משתשעשעים בעיקר במשחקים

שהם יוצרים לעצמם מגזעים, אבנים וענפים.

,Friluftsframjandet

הגנים משתייכים לארגון

שמאמין שחיים בטבע משפיעים באופן חיובי על

הבריאות ועל איכות החיים. בארגון מאות גנים,

בשוודיה ובמדינות נוספות ובהן רוסיה, אנגליה

ויפן, ובשנים האחרונות פועלים על פי הרעיון

גם בתי ספר.

http://bit.ly/1E2kBu0 את

ר הארגון:

// עיצוב בתי ספר

תרבות דיגיטלית

כלי עבודה מתוקשבים

למידה מעוצבת

בהתאמה לדיירים הקטנטנים

Tham &

משרד האדריכלים השוודי

דוגל בעיצוב מבנים

Videgard Arkitekter

המשלבים פרקטיקה, חדשנות והתאמה

אופטימלית לדיירים. כך למשל, הם עיצבו

את גן הילדים טלוס בשטוקהולם, שצורתו

מבטאת תנועה מתמדת והמשכיות בין החללים

הפנימיים והחיצוניים. מבואת הגן נבנתה כמעין

קיפול של לוח פוליגל היוצר מבואה חצי סגורה,

שבה ההורים נפרדים מהילדים בבוקר ומקבלים

אותם אחר הצהרים, כחלק מעמעום ההפרדה בין

החוץ לפנים. אלמנט נוסף המתחשב בדיירים

הקטנטנים הוא תכנון חלונות בגובה נמוך, כך

שיוכלו להיפגש עם האור הטבעי המשתקף

מהחוץ בגובה העיניים.

www.tvark.se

נטמע בסביבה

משרד האדריכלים האוסטרלי מקברייד,

צ’ארלס וריאן מבקש ליצור דיאלוג בין מורים

לתלמידים בעזרת עיצוב מבני חינוך ייחודיים.

החזון הוא מבנים שיש בהם אמירה עיצובית

ודיאלוג בין צוות ההוראה לתלמידים, שגם

משתלבים בסביבה החיצונית.

כך למשל, אחד מבתי הספר שעיצב המשרד

בפרבר קטן במלבורן, אוסטרליה, נראה כאחוזה

גדולה ודומה בעיצובו החיצוני לבתי המגורים

שבסביבתו. בעיצובו הפנימי הושם דגש על

צבעים עליזים - אדום, ירוק ותכלת; על משחק

הרמוני בין קווים ישרים לקווים מעוגלים

ופיסוליים, ועוד. דוגמה נוספת היא תיכון

פיצרוי בפרבר של מלבורן, שתוכנן עם חללים

גמישים שיכולים להתאים הן לקבוצות קטנות

והן לכיתות גדולות, כדי לאפשר בכל פעם

תמיכה מיטבית לתהליך הלמידה הספציפי.

www.mcbridecharlesryan.com.au/#/news

כבוד לגרם המדרגות

האדריכל ההולנדי הרמן הרצברגר נודע

בזכות הגישה החינוכית החופשית שהוא

מוביל, המדגישה יצירתיות, אינדיבידואליות

ויצירת מרחבים מורכבים וגרמי מדרגות

רחבים. הרצברגר אחראי, בין היתר, לתכנון

המתחם החינוכי הייחודי אפולו באמסטרדם,

שבו כל הכיתות מקובצות סביב חלל מרכזי

(ולא לאורכו של מסדרון), ובו מדרגות רחבות

המאפשרות לתלמידים לשבת, להתאסף, לדבר

או לשחק עליהן.

דוגמה נוספת למבנה חינוכי שעיצב היא

בית הספר היסודי דה איינלדן באמסטרדם,

הכולל חלל מרכזי אחד המחבר בין מסדרונות

וכיתות וממנו יוצאים גרמי המדרגות. המפגש

הוויזואלי המתקיים בין החללים מאפשר לכולם

להימצא בקשר עין עם החללים האחרים, וכך

כולם יכולים לראות את כולם.

www.ahh.nl/index_en.html

בתיה טולדנו

שיעור חוץ

צבע, קווים מעוגלים, פופים וחדרי הירגעות הם חלק מהחידושים

שנכללים בשנים האחרונות בתכנון ועיצוב בתי ספר בישראל.

ברשת אפשר למצוא בתי ספר שנתנו עוד דרור לדמיון ויצרו

לימור דומב

סביבות חדשניות מאוד, לעתים אף קשות לעיכול

מלה דיגיטלית

: חשיפת שמות ותמונות

ש י י מ י נ ג

ברשתות חברתיות בהקשר של מעשה

או התנהלות שנראית למפרסם

הפוסט לא צודקת או לא מוסרית.

תלמידים בבית הספר השוודי

. עיצוב בהתאמה

Telefonplan

לעקרונות החינוך הפתוח

Vittra

צילום: מתוך אתר

ינואר 5102

<

שיעור חופשי

24