שיעור חופשי / סיוון תשעד / יוני 2014 / גליון 109 - page 27

החלום של כל הילדים
רמת גן, הלל
בית הספר הלל ברמת גן, שלומדים
בו כ־006 תלמידים, בחר בייחודיות
"שפות ותרבויות" לפני שנתיים. כל
שכבה בבית הספר מתמקדת בשפה ותרבות שונה:
כיתות א' - אתיופיה, ב' - מצרים, ג' – אנגליה,
ד' – ברזיל, ה' – איטליה, ו' – סין, ז' - ארצות
הברית, ח' –ספרד. הנושא בא לידי ביטוי על
קירות הכיתות. למשל, על לוח "רואים עולם"
בכיתה ג' נתלו יצירות ילדים בהשראת דגלי
אנגליה, ועבודות על בריסטולים בצורת שריון
בהשראת אבירים.
צוות בית הספר, בניהולה של אירית טוניק,
מתכנן לעצב אזורים שונים במבנה בהקשר
לתחום הייחודיות. כיום, שני אזורים ציבוריים
מרכזיים עוסקים בנושא. הראשון הוא החלל
הסמוך לחדר המורים ולמזכירות. על הקיר
שצמוד לחדר המורים נתלו תמונות של ילדים
מהעולם: ילדים בהירים וכהים, ילד בדואי
שמאחוריו אפשר להבחין בקצה של עז, וילד
הודי חובש טורבן. התמונות נתלו במעין פאזל
צבעוני של דמויות ססגוניות, שפה ושם שולבו
ביניהן ריבועים צבעוניים עליזים. בהמשך הקיר
נתלתה תמונה ועליה ארבע פנים של ילדים
מהעולם, ומעליהם הכתובת "ילדים מכל מקום -
לכולם אותו חלום". על הקיר הסמוך נתלו ארבעה
לוחות שנה - איסלאמי, נוצרי, סיני ועברי -
תחת הכותרת "לוחות שנה בראי התרבות".
ממול נתלו תמונות אופייניות של סמלי חגים
מהעולם, מחוברות בקו מתפתל, וביניהן ברכות
חג בשפות שונות.
המוקד השני שעוסק בשפות ותרבויות הוא
חדר תרבויות, שממוקם בקומת המרתף של בית
הספר. חדר זה היה בעבר חדר מחשבים, וכיום
מעוצב ברוח הייחודיות ומשמש גם לפרויקטים
ברוח התרבויות. במרכז החדר שולחן עץ גדול
בצורת אליפסה ועליו מחשבים, שולחנות מחשבים
נוספים צמודים לאורך כמה מהקירות, ולצד
השולחנות כיסאות כתומים. על קירות החדר
נתלו מקורות מידע מעוצבים על המדינות שבהן
עוסקים בבית הספר, ולצד כל מדינה הועמדה
דמות קשיחה של אדם מפורסם מאותה מדינה. ליד
ספרד, למשל – סלבאדור דאלי, ליד אנגליה –
המלכה אליזבת השנייה.
"הנחת המוצא שלנו היא שככל שהילדים
יכירו יותר את התרבויות השונות, הם יוכלו
להיות אנשים פתוחים ונאורים יותר, שמגלים
סובלנות ומקבלים את עצמם ואת האחר", אומרת
לי וקנין, מחנכת כיתה ד' ורכזת תחום התרבויות
בבית הספר. "עם זאת, כל הנושאים נלמדים תמיד
בהקשר הישראלי, ולכן גם מרחב הכניסה לבית
הספר מתוכנן להיות בהמשך בגוון ישראלי".
זורעים דו קיום
ראשון לציון, אשלים
בית הספר "אשלים" אנתרופולוגי –
תרבויות ועמים - עוסק בייחודיות
הבית ספרית, אנתרופולוגיה, מיום
הקמתו לפני 61 שנה. בבית הספר, שבו 024
תלמידים, מלמדים מגוון של שפות. אנגלית
מכיתה א', וכן ערבית וסינית, בדגש על ההיבט
התרבותי של כל שפה.
בשנים האחרונות בחר בית הספר להתמקד
בתרבות עם ישראל בהשוואה לעמים אחרים.
בכניסה לבית הספר מורגש הדגש שניתן
לתרבות עם ישראל ולמורשתו. בארונות
תצוגה מונחים פריטי קודש, כמו פמוטות ושופר.
בפינת לאום מוצגים הדגל, ההמנון וקולאז' של
נופים, בעלי חיים וצמחייה אופייניים לישראל.
בפינות נוספות יש עבודות של תלמידים בהקשר
לתרבות ישראל, למשל מיניאטורות של סמלים
שמייצגים מה ישראלי בעיניהם (בין השאר -
גרעינים וכובע טמבל) ותערוכה של מנהיגים
פורצי דרך בעם היהודי. פינות נוספות מציגות
תרבויות נוספות. בתערוכת נעליים מגבס,
שבה יצרו הילדים מנעליים ישנות דימויים
של תרבויות מהעולם, יש, למשל, את המגף של
איטליה ונעל מכוסה בנוצות של אינדיאנים.
בפינה נוספת מוזיאון בובות מכל העולם.
במסדרונות עוצבו סביבות לימודיות בזיקה
לאנתרופולוגיה, והילדים יכולים לעבוד בסמוך
להן. אחת הסביבות בשכבת ה'-ו',למשל,
מאירה נושאים מתוכנית הלימודים בהיבט
אנתרופולוגי: על הקיר תלויים פלקטים
מעוצבים ובהם מידע על יוון העתיקה, מפות
עתיקות, פילוסופים, ממציאים והמצאות כמו
טלסקופ וגלגל. סביבה לימודית נוספת עוסקת
בארצות הים התיכון מהיבטים תרבותיים שונים.
בחודשים האחרונים עסקו בבית הספר בנושא
הזמן. בתערוכה שעוסקת בנושא מוצגים, בין
השאר, לוחות שנה של עמים שונים, ונושא
התפתחות גילוי הזמן במקביל להתפתחות
הטכנולוגיה.
בגינה האקולוגית בא לידי ביטוי נושא
התרבויות בתוכנית "חיים משותפים",
שמתקיימת בשיתוף בית הספר הערבי מלוד
"אלזהרא", בהנחיית סמדר דורות - רכזת
ייחודיות בית הספר. התלמידים משני בתי
הספר זרעו יחד חיטה, והכינו, בערבית ועברית,
תעודות זהות לצמחיית בית הספר ושלטים עם
שמות הצמחים שייתלו בגינה. "אנתרופולוגיה
היא דרך להכיר את עצמנו ואת זולתנו, את
הדומה והשונה", אומרת מרים הבוט, מנהלת בית
הספר. "היכרות עם התרבות היהודית ותרבויות
אחרות סוללת דרך להעמיק את האנושיות,
הכבוד לזולת ואהבת האדם".
שיעור חופשי 72
> 2014
יוני
1...,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...40
Powered by FlippingBook