שיעור חופשי / סיוון תשעד / יוני 2014 / גליון 109 - page 18

"הקורס חייב להיות רלוונטי לעשייה של
המורה", מסכימה חנה חרוסט, מפקחת פיתוח
מקצועי לעובדי הוראה במחוז מרכז. "חשוב
שהמורה יקבל מטלות לביצוע בכיתה, כך
שבמפגש הבא הוא יוכל לחזור ולהתלבט
בנושא עם העמיתים שלו". גם אודליה ורדי, מנהלת הפיתוח
המקצועי במכון ברנקו וייס, שמה דגש על ההיבט הפרקטי.
"מורים רוצים לצאת גם עם משהו יישומי לכיתות הספציפיות
שלהם", היא אומרת. “הם זקוקים לשאר רוח פדגוגי מלהיב,
שייקח אותם מעבר לכאן ולעכשיו, שיקנה משמעות להוראה
היום-יומית שלהם ויעצים אותם כאנשי פדגוגיה.
"עם זאת, הם זקוקים לעקרונות ולפרקטיקות שיסייעו
בידם לתת ממשות להוראה משמעותית בכיתותיהם. לכן,
הלמידה בהשתלמויות שלנו היא ברוח הקונסטרוקטיביזם - היא
משלבת למידה מתוך התנסויות, יוצאת מהידע הרב שיש למורים
ומרחיבה אותו בידע תיאורטי עדכני, מזמנת התנסויות ולמידת
עמיתים, מאתגרת את המורים בביצועי הבנה מגוונים ועושה
שימוש בכלי חשיבה ובאסטרטגיות הוראה יישומיות לכיתות.
אם בתוכניות הפדגוגיות שלנו (שמנהלת שרית חיימוביץ')
אנחנו עוסקים, למשל, בתכנון דיונים כיתתיים, או בפרוטוקולים
להערכת תוצרים של תלמידים - בקורס נקדיש זמן לתכנון
יישום לכיתות, ולפגישה הבאה המשתתפים יבואו עם ניתוח
רפלקטיבי של הביצוע ותובנות מהשטח".
הצעה שקשה לסרב לה
הרצון למגע עם המציאות בכיתה הוא אחת הסיבות לכך שרוב
הקורסים מתקיימים במהלך השנה ולא בקיץ. יש מקומות שבהם
אין כלל קורסים בקיץ, ויש מקומות שמציעים קורסים ספורים
בלבד, כמו הסתדרות המורים או האוניברסיטה הפתוחה. “יש
בעיה עם השתלמויות בקיץ", אומרת חנה להב, מנהלת אגף
להכשרה והשתלמות בהסתדרות המורים. “בעיקרון, אנחנו
מאמינים שחופש צריך להיות חופש. עם זאת, אנחנו ערים
לכך שהקיץ הוא הזדמנות טובה ללמידה לאנשים מסוימים”.
לטענת להב, השתלמויות הן דבר חשוב והכרחי, אך היישום
של תהליך הפיתוח המקצועי בעייתי. “בשנים האחרונות,
השתלמויות נהפכו בלא מעט מקרים למשהו שנכפה על
המורים”, היא אומרת. “נתקלנו במצבים שבהם כולם רוצים
להראות עשייה ולהשתלט על זמנו של המורה - המנהל, המפקח
וגם המפמ"ר - והמורה נמצא בעמדה שבה קשה לו לסרב, והוא
נאלץ להשתתף ביותר קורסים מכפי שהוא רוצה, או בקורסים
שלא נותנים לו גמול להתקדמות בדרגות. אני לא רואה טעם
בהשתלמות אם מורה עושה אותה כמי שכפאו שד. במצב כזה
אי אפשר להפיק הרבה. אנחנו מאמינים שבחירה חופשית היא
מפתח להשתלמות מוצלחת".
"מורים עובדים קשה מאוד וצריכים לנוח בקיץ”, מוסיף
ציון שורק, מנהל בית הספר להכשרת מורים של הסתדרות
המורים. “עם זאת, אנחנו מציעים כמה קורסים בקיץ, כדי
לאפשר למי שלא הצליח ללמוד במהלך השנה להשלים זאת”.
גם האוניברסיטה הפתוחה מציעה קורסים מסוימים בלימודי
קיץ. "הלמידה בקיץ אינטנסיבית ומרוכזת יותר, ויש מורים שזה
מתאים להם יותר”, אומרת נועה באומן, מנהלת היחידה לקידום
עובדי הוראה באוניברסיטה הפתוחה. “כי הם מרגישים שהם
פנויים יותר ללמידה, ויכולים להשקיע ולהפיק יותר מהקורס".
ואכן, פניות ללמידה היא דבר שלא תמיד קיים אצל המורים,
בעיקר כשהקורס משתלב בסדר יום עמוס. “ברור לנו שהמורים
מגיעים אלינו לא מעט בגלל הגמול, שמתבטא בשכר", אומרת
בר. “ועדיין אנחנו מנסים – ואפילו מצליחים - לייצר תרבות
למידה. היו מקומות שבהם חשנו התנגדות גדולה בתחילת
קורס, ובסיומו, לאחר שהמורה חש שקיבל תרומה, הראייה
שלו השתנתה. קורה שמורה מגיעה בחוסר התלהבות, ובמשוב
בסיום הקורס מדווחת שהוא הצמיח אותה כמורה או כאדם”.
יונית חמו, מנהלת פסג"ה רחובות, מציינת שאם יש מעורבות
רגשית בתהליך, המורים מרוצים יותר. “אנחנו שמים דגש על
יחס נעים, מכיל ומשתף. אנחנו שואפים לכך שהלימודים ייעשו
בדרך חווייתית, כפי שהיינו רוצים שגם המורים עצמם ילמדו
בכיתותיהם. אנחנו מקפידים על כך שהמורים יהיו שותפים
ולא רק שומעים פסיביים, וזה עושה את ההבדל".
"הלימודים הם זכות”, מציינת חרוסט. "חשוב לזכור שאנחנו
מדברים על שיח פדגוגי. מטרת ההשתלמויות והפיתוח המקצועי
היא להשביח את תהליכי ההוראה. מורה לא אמור לקפוא על
שמריו. המציאות משתנה, הטכנולוגיה משתנה, המורה הופך
ממעביר ידע לאמן, וזה לא קל עם 04 ילדים בכיתה. אני מאמינה
שעובד הוראה מגיע לעבודה כדי לזכות בהערכה, כדי לתרום
לילדים ולדור הבא, כדי לעשות את המקסימום. והקורסים הם
חלק מהדרך לעשות זאת”.
באומן, למשל, מספרת על מורה ותיקה שבאה להשתלמות
במחשבים, כדי ללמוד ולהתעדכן ולהיכנס לעידן החדש. אחרי
הקורס היא סיפרה שהיא מרגישה שהתקדמה בכמה רמות,
וכשהגיעה השנה לקורס מורה יוזם, היא כבר באה עם מחשב
נייד. "אתה לא יכול ללמד אם אתה לא לומד", אומרת באומן.
“הלמידה שלך כמורה מקדמת את התלמידים”.
גם המנהלים משתלמים
והלמידה הזאת לא נעצרת כשמתקדמים בתפקיד. גם מנהלי בתי
ספר ממשיכים ללמוד ולהתפתח. אבני ראשה, המכון הישראלי
חנה להב, מנהלת אגף להכשרה
והשתלמות בהסתדרות המורים:
"אני לא רואה טעם בהשתלמות אם
מורה עושה אותה כמי שכפאו שד.
במצב כזה אי אפשר להפיק הרבה.
אנחנו מאמינים שבחירה חופשית
היא מפתח להשתלמות מוצלחת"
ד"ר אורית בר, ראש מרכז
"קשת" לפיתוח מקצועי
במכללה האקדמית בית ברל:
"היו מקומות שבהם חשנו
התנגדות גדולה בתחילת קורס,
ובסיומו, לאחר שהמורה חש
שקיבל תרומה, הראייה שלו
השתנתה. קורה שמורה מגיעה
בחוסר התלהבות, ובמשוב
בסיום הקורס מדווחת שהוא
הצמיח אותה כמורה או כאדם"
יוני 4102
<
81 שיעור חופשי
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...40
Powered by FlippingBook