שיעור חופשי | עיתון חדשות החינוך | שבט תשעד | ינואר 2014 | גליון 107 - page 8

אקטואליה
קרית מוצקין
בית ספר בטבע
פעם בשנה מחליף בית הספר "בגין" בשכונת נווה
גנים בקרית מוצקין את הכיתה, הלוח והמחשב
בסביבת לימוד מיוחדת ושונה - עין אפק, שמורת
טבע סמוכה המוקפת צמחייה מגוונת ומלאה
בבעלי כנף. הקירבה לשמורה הולידה את
הרעיון ליצור תוכנית ייחודית בית-ספרית -
"קיימות, בריאות ומה שביניהן" - הפועלת זו
השנה הרביעית בבית הספר, שהוכר כבית ספר
מקדם בריאות ונמצא בתהליך מתקדם להכרה
כבית ספר ירוק מתמיד. "הלמידה מחוץ לכיתה
מזמנת למידה משמעותית וחוויה של העולם
האמיתי, שבו מושאי הלימוד מתרחשים בפועל",
אומרת המנהלת, ורד פישר.
בוקר הפעילות נפתח בטקס חגיגי, שהדגיש
מסרים של קיימות, חשיבות השמירה על הסביבה
וקידום הבריאות, בהשתתפות אורחים ובהם ראש
העיר קריית מוצקין, חיים צורי. לאחר הטקס
נערכה ארוחת בוקר בריאה ומזינה, ובהמשך
היום יצאו התלמידים לסיור לימודי בשמורה,
שבו למדו על הצומח והחי, נפגשו עם צפר
וצפו בטיבוע ציפורים לצורך מחקר. בנוסף,
צפו התלמידים במופע מוסיקלי של כלי נגינה
מחומרים בשימוש חוזר וחומרים מהטבע, ותלמידי
כיתות ה'-ו' התנסו במסלול אתגרי בטבע, תוך
מימוש ערכים של אחריות ושיתוף פעולה.
"היציאה לשמורה מאפשרת לנו להכיר לעומק
נושאים שאנו עוסקים בהם במשך השנה כולה",
אומרת פישר. "המטרה שלנו היא הטמעת הרגלים
לחיים ירוקים ובריאים, לא רק בלמידה, אלא
באמצעים מגוונים נוספים כמו הפסקות פעילות,
ערבים קהילתיים, טיולים, סדנאות, הפעלת
תלמידים בבית הספר על ידי 'שגרירי ירוק
ובריא' (מנהיגות תלמידים) והרצאות".
חוף הכרמל
שוליית הקוסם
דורון התנסה בתיקון מחשבים, הגר צפתה
בעבודת הווטרינר וחבריהם בבית הספר היסודי
"מיתר" בחוף הכרמל גידלו השנה עגבניות, בנו
פסלי תאורה, הגישו מנות, התאמנו בטאי צ'י
ועוד, בפעילות ייחודית שפותחה בבית הספר.
בשנים האחרונות קיימו תלמידי חטיבת הנעורים
מפגשים עם אנשים במקומות העבודה. בשנה
האחרונה, הוחלט לקחת את הפעילות הזאת
צעד אחד קדימה, ולאפשר לתלמידים להצטרף
לתקופה מסוימת כשוליות לצד בעלי המקצוע.
"לאורך תקופות ארוכות בהיסטוריה, היתה
זו הדרך העיקרית שבה למדו אנשים את
מקצועותיהם", מספר מנהל בית הספר, אבנר לב
רן. "בקיבוצים רבים, שבהם עבדו הילדים לאחר
שעות הלימודים בענפי הקיבוץ, נשמרה מעט
רוח הלמידה תוך התנסות. במערכת החינוך של
היום, יש פער בין עולם העיסוקים של המבוגרים
לבין בית הספר. את הפער הזה רצינו לצמצם
מעט בתוכנית".
בתחילת השנה פורסם הרעיון בקרב הורי
בית הספר והקהילה, והורכבה רשימת משתתפים
מתחומים שונים. בין השאר,
כללה הרשימה אנשי מקצוע
מתחום הקדרות, ייצור
התכשיטים, הקייטרינג,
הטאי צ'י, הווטרינריה,
אימון הכדורגל ובימוי
קולנוע. התלמידים הגדירו
את תחומי העניין שלהם
מתוך מבחר המקצועות, ואז
נערכה פגישה ראשונה בין המחנכים ובעלי
המקצוע כדי להגדיר את הפעילות. במשך השנה,
נפגשו התלמידים עם בעלי המקצוע פעם בשבוע
או בשבועיים, והתנסו בתחום.
"רצינו לאפשר למידה מתוך עשייה, התנסות
מעשית ופעילות. קיווינו למצוא גילויי יוזמה
של התלמידים, מעצם החשיבה והבעת הרצון
להתנסות בתחום מסוים, ועד האחריות על
ההתמדה בפעילות מעבר לשעות בית הספר",
אומרת רותי בועזסון, מרכזת חטיבת הנעורים
שריכזה את הפעילות. "אנחנו מרוצים מאוד
מהתוצאה. אני שמחה על ההזדמנות להתנסות
בפרויקט כזה, שחורג מעבודת המחנך. עבורי
מדובר בהגשמה של חלום שנשאתי איתי לא
מעט שנים".
מעלות
מרכיבים משקפיים ורודים
תלמידי כיתה ב' שמחנכת המורה רות משולם
תלמידי כיתה ב' שמחנכת המורה רות משולם
תירם, מבית הספר "הראשונים" במעלות, לומדים
באופן חווייתי במיוחד על הנושא השנתי, "האחר
הוא אני". הכיתה פתחה את השנה בפעילות
"משקפיים ורודים": אחת האמהות הכינה לילדים
משקפיים ורודים, והילדים ישבו סביב שולחן
עגול כשהם מרכיבים אותם. "ביקשתי מהילדים
לומר איך הם מרגישים, ויצאו מהם דברים
מדהימים", אומרת משולם תירם. "ילד אחר
אמר שהוא רואה יופי, אחר אמר שהמשקפיים
עוזרים לו להפעיל את חוכמת הלב. ילדים דיברו
על תקווה, אמונה, אופק, חגיגה, הצלחה ועוד.
דיברנו על גישה אופטימית וחיובית לחיים, על
הצורך לחייך גם כשקשה, ומכאן הגענו לשאלה
איך אנחנו יכולים לעשות למען האחר ולהכיל
את השונה".
כל בוקר בכיתה נפתח עם משפט שנבנה
בהתאם לנושא השנתי: "אני רואה את האחר,
מכיל ומכבד, מסתכל במראה ובמראה בוחר חזק
יותר, גבוה יותר, מהר יותר. נקודה". התלמידים
עוברים פעילויות ערכיות
ולימודיות רבות בהלימה
לנושא. גם "משחק
הצללים", למשל, הוכן
בעזרת אחת האמהות.
הפעילות נפתחה על
שטיח גדול משובץ בשחור
ולבן, שנתפר ממעילים
ישנים. כל ילד הכין
צללית של עצמו מחומר קשיח, ובהמשך הילדים
היו צריכים למצוא את הצלליות של עצמם.
"פתאום הם ראו כמה קשה להבחין ביניהם וכמה
הם דומים", מחייכת משולם תירם. פעילות זו
היתה הפתיח לדיון עמוק על דמיון ושוני, על
החיצוניות, על הערכים הפנימיים שמייחדים
אותנו ועוד. עוד פעילויות היו הדלקה של נרות
בתוך חצאי תפוז, כדי להמחיש את "האור שבי",
ופיצוץ של "בלוני הכעס".
"חוויה זה משהו שנחרט ולא נשכח", אומרת
משולם תירם. "גם מנהלת בית הספר, שוש
בר שביט, תומכת ברעיון. חשוב לי במיוחד
להעביר לילדים ערכים ולעזור להם להיות
מאושרים. מפה תבוא הישועה שלנו". משולם
תירם, שמלמדת כבר 53 שנה, פותחת כל שנה
בביקורי בית, ובסוף השנה מתקיים ביקור גומלין
בביתה. הילדים וההורים באים אל ביתה במושב,
מבקרים ברפת ומכירים אותה מקרוב. "בביקור
הזה חומות נופלות", היא אומרת. "אני אמינה
שאם אני מצליחה להכיל את הילדים, הם יוכלו
להכיל אחד את השני".
קרית אונו
מדע בתנועה
בשעות הצהריים אפשר לחזות במתקן ירקרק
מתגלגל במסדרונות בית הספר עלומים, ולידו
ילדים עורכים ניסויים. מתקן זה הוא המעבדה
הניידת של בית הספר, "מדען ומדענית
מתגלגלים בפרטנית". המעבדה הניידת מותאמת
לגובהם של תלמידים בכיתות א' עד ג', והגישה
אליה דו-צדדית, כך שכמה לומדים יכולים לעבוד
בה בו זמנית. המעבדה מצוידת במגירות ומדפים
לאחסון חומרים וכלי מעבדה שונים, לוח כתיבה
דו-צדדי ונקודת גישה למחשב נייד.
רעיון המעבדה הניידת הוא פרי ההשתלמות
"מורה יוזם ומטמיע תוכניות חינוכיות".
בהשתלמות ניתנה לצוות המורות ההזדמנות
לחלום על יוזמה חינוכית חדשנית. המטרה היתה
לחשוב "מחוץ לקופסה", כדי להיטיב ולהשביח
את הלמידה, להעצים את יכולות התלמידים
ולתת מענה ליצר הסקרנות הטבעי הטמון בהם.
כמורה לטכנולוגיה ומדעים ורכזת התחום
בבית הספר, ניסתה זהבה חכם למצוא מענה
מאתגר לתלמידי שכבות א' עד ג' שלומדים
מדעים בשעות הפרטניות, שבהן המעבדה תפוסה.
חכם חשבה ליצור סביבה לימודית המזמנת למידה
ייחודית, התנסות מעשית וחשיבה חקרנית, וכך
עלה הרעיון למעבדה הניידת. "כאשר שיתפתי
את המנהלת ארנה בר ברעיון, נתקלתי בפרגון
ובהתלהבות. היא לא הסתפקה בברכת הדרך, אלא
העניקה לי את מלוא המשאבים. עד מהרה מצאתי
את עצמי בעיצומו של תהליך הגשמת החלום.
נפגשתי עם מעצבת מרחבי למידה, שיתפתי
אותה בצרכים ותיארתי בפניה כיצד אני רואה
בדמיוני את המעבדה הניידת".
כיום המעבדה פעילה בבית הספר, והילדים
נהנים לעבוד בה. מאחר שהיא ניידת, אפשר
לגוון את מיקום השיעור ואין מחויבות לפינה
נייחת כלשהי. "אנו מעודדים את ילדינו לחלום",
אומרת בר. "כיצד נחנך אותם לא רק לחלום
אלא גם להגשים? אם הארגון שבו אנו פועלים
יהווה סביבה שמאפשרת לחלום ולהגשים, הרי
שגם תלמידינו יילכו בדרכינו".
מקומי
קרית מוצקין.
יוצאים אל
שמורת הטבע
קרית אונו.
מדענים
במסדרון
חוף הכרמל.
התלמידה הגר
מתלמדת אצל
וטרינר
ינואר 4102
<
8 שיעור חופשי
1...,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 2,3,4,5,6,7,40
Powered by FlippingBook