Background Image
Next Page  4 / 122 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 4 / 122 Previous Page
Page Background

ÌȯÙÒ‰ ¯ÙÒ ‰È¯Ó˘ ÏÚ ‰‡Ù˜ Í¢˙‰ ˙‡¯Â‰ ˙ÈÎÂ˙

„ÂÓÈÏÏ ¯Â·ÚÏ ˘È ÈÂÈ˘ ÏÏÂÁÏ È„Î ÆÌÓÚ˘ÓÏ ÍÙ‰

ÂÈ„ÈÓÏ˙Ï ÈËÂÂϯ ‡Â‰˘ ¨È˙ÈÈÂÂÁ ÈίÚ

˙ÂÚÓ˘Ó Ôȇ ÔÂÊÁ Ôȇ·

¥

‰ Ò Ó

י ה ו ש ע ג ת י

הוראת התנ"ך בבתי הספר הכלליים הגיעה

לנקודת שבר, שהיא תעודת עניות למדינה ולחב

רה הישראלית הציונית. חוזרים על אותה פרדיג

מה זה למעלה ממאה שנה, עוד מימי תוכנית הלי

מודים של גימנסיה הרצליה.

מספר הספרים, זה שכונן את הנרטיב הציוני,

בניסוח מגילת העצמאות: "בארץ ישראל קם

העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית

והמדינית... בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל

אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים

הנצחי... מדינת ישראל תהא מושתתת על יסו

דות החירות. הצדק והשלום לאור חזונם של

נביאי ישראל...", הפך התנ"ך לספר משעמם

ומגמגם, למעמסה על משרד החינוך, על המורים

ועל התלמידים.

הסיבה לירידה נעוצה בפרדיגמה שאינה מדברת

אל התלמיד הממוצע. לא שתלמיד זה אוטם את

עצמו בפני המקצועות ההומניסטיים, אלא שאלה

מוצגים בפניו במתכונת פילולוגית שאיננה

רלוונטית לגביו.

ב.

הבעיה של הוראת התנ"ך במערכת הכללית היא

חוסר חזון. וכשאין חזון עוסקים בטקטיקה,

במתודולוגיה, ולא במהות. כלל ראשוני בתורת

הפרשנות, ההרמנויטיקה, הוא שטקסט כשהוא

לעצמו, עירום כביום היוולדו, הוא חסר משמעות

אם לא ייקרא בתיווך פרשני או דרך תיווכו של

מבקר הספרות או התרבות, הוא המבקר הציבורי.

הפרשן או המתווך מכניס את הטקסט למערכת

תובנתית של קונטקסט פוליטי, חברתי, אידיאו

לוגי, אסתטי או פרסונלי, שבלעדיהם הטקסט

חסר משמעות, והתיווך הוא המעניק משמעות

ורלוונטיות לקורא. חז"ל הבינו זאת היטב והצט

יינו בפתרונות שנתנו. דרך פרש

נותם הסובייקטיבית היא המדרש,

שחיבר בין הכתוב המקראי היבש,

החנוט, והחיה אותו כראוי לעניי

ני השעה, לחיי היום יום והקהי

לה, לעניינו של הקורא.

ג.

הציונות, שאימצה את התנ"ך

כספרה המכונן, העלתה על נס את

גילויי נוף הארץ כגילום והחייאה

של הטקסט התנ"כי. לאנשי גדוד העבודה החילו

נים על שם יוסף טרומפלדור )הגדוד נוסד באוגו

סט 0291( נראו נופי הארץ כמימוש של הטקסט

התנ"כי. וכך מצטטת יעל ויילר ממכתב שכתב

חבר הגדוד, שלמה לויטין: "בדחילו ורחימו נסע

תי. עד כאן היתה לפני ארץ ישראל של הווה

מכאן מתחילה א"י של התנ"ך, של חלומות היל

דות, שכל כך קשה לך לתאר לעצמך את מציאו

תה הממשית, ועוברים לפניך אחד אחד: הכרמל,

עמק יזרעאל, ים כנרת, בקעת גינוסר, הירדן ועוד

¨Í¢˙‰ „ÂÓÈÏ

¯˜ÁÓ‰ ˙‡¯˘‰·

¯˙ÂÈ Ô˙Â ‡Ï ¨ÈÏÂȈ¯‰

˙ÂÚÓ˘Ó È˙ÈÂÂÁ ‰ÚÓ

ÌÈÈ˙¯·Á‰ ÂÈίˆÏ

¯Â„‰ Ï˘ ÌÈÈ˘Ù

‡Â‰Â ¯ÈÚˆ‰

ÈËÒÈ¯Î‡

4

È˙‚ Ú˘Â‰È ßÙ¯Ù

¯ÙÒ‰ ¯·ÁÓ ‡Â‰

Ƣ͢˙Ï ÌȯÊÂÁ¢

¢ÌÈÈÁÏ¢ ¯ÂÒÙ¯Ù

¨Ô‡ËÙÈȘ ß‡ Ï˘

˙ÈÓ„˜‡‰ ‰ÏÏÎÓ‰

˙ÈÎÂ˙‰Â ϯ· ˙È·

ÌÈÎÂÒÎÒ ·Â˘ÈÈÏ

Ï˙ ˙ËÈÒ¯·È‡

·È·‡

א.