- page 12

12
אלול תשע"ד
>
ספטמבר 4102
>
גיליון מס’ 03
>
כל אילת
איכות סביבה
חדרי מורים מעוצבים
לעיצוב מרחב למידה נעים, חדשני, הרמוני ורגוע ישנה השפעה עמוקה על
המוטיבציה, ההתנהגות, הלך הרוח והתפיסה החזונית של המוסד החינוכי.
כך מוכיחים מחקרים רבים וכך גם מוכיחה המציאות. מתוך הכרה בתפיסה
זו ממשיך אגף החינוך לקדם מהלך נרחב לעיצוב חדיש, אסתטי והרמוני של
מוסדות החינוך בעיר. לאחר עיצוב מרחבי למידה בתוך ומחוץ לבתי הספר,
לרווחת התלמידים, הגיע גם תורם של המורים. חדרי המורים שהיו לרוב,
קירות לבנים עם תאים, נצבעו בצבעים מרעננים, נוספו בהם פינות ישיבה
רכות, וילונות, תאורה מתאימה וכל זאת בהתאמה לצרכים ולחזון הבית ספרי
ולא פחות חשוב, בליווי אדירכלי.
מידי שנה נבחרים על ידי ועדה מקצועית, בתי הספר שיכנסו למיקוד בתחום
עיצוב מרחבי הלמידה, ואלו מקבלים ליווי מקצועי מאדריכל/מעצב פנים
ועד צוות מהנדסים מקצועי המלווה את התהליך. בנוסף, מקבלים הצוותים
ליווי והדרכה לבחירה ועיצוב התכנים הפדגוגיים הנדרשים להשלמת העיצוב.
מהלך משלים למהפכה שמוביל אגף החינוך בתחום זה הוא עיצוב מחדש של
מתוך אמונה כי חדרי המורים
,
מרחבי הלמידה בחדרי המורים של בתי הספר
חייבים מצד אחד, לכבד ולאפשר למורה זמן לטעינת מצברים, קבלת השראה
ומקום מרגוע ומצד שני, עליהם לעודד סוגים שונים של שיח ואפשרויות
עבודה מגוונות.
בבית הספר "עציון גבר" בליווי האדריכלית יסמין
כך עוצב, חדר המורים
שושני, תוך הכנסת הסביבה לתוך המרחב. בחדר המורים של בית ספר חב"ד
אלמנט העיצוב היה הגלוי והנסתר גם כן בליווי של אדר' יסמין שושני. חדרי
המורים בבית הספר התיכון ע"ש רבין שהם חדרים שכבתיים עוצבו כך
שיכילו את כל הדרישות של הצוות כולל: מטבח קטן, פינת ישיבה רכה, פינות
מחשב, תאים אישיים ושולחן מרכזי, בליווי האדריכל איתי אשחר. בחדרי
המורים של ביה"ס התיכון ע"ש "בגין" הושלם השיפוץ בשני חדרי המורים
וחדרי המחשבים למורים בתיכון ובחטה"ב. החדרים עוצבו בליווי האדריכלית
אסנת כץ, ברוח משאבי הטבע והסביבה וכל חדר קיבל עיצוב אחר: חחדר
הים והשלווה, חדר יער, חדר שכולו מתחת למים וחדר פריחה וצמיחה. את
סיפור העיצוב ילוו בהמשך התכנים החינוכיים. חדר המורים של התיכון ע"ש
גולדווטר המשיך את קו העיצוב של הספריה המחודשת וכלל הוספת סגנונות
ישיבה תוך שילוב אלמנטים לזכרה של מנהלת בית הספר צפי רותם ז"ל,
בליווי האדריכלית יסמין שושני.
"בתי הספר בהם נעשו פעולות העיצוב מדווחים על שינוי במוטיבציה של
המורים, בהתנהלות הצוותית ובחיזוק הקשר ביניהם לטובת הפיכת הלמידה
ציינה רונה שפירא – מנהלת המחלקה לחינוך סביבתי
למשמעותית יותר"
"כמו
בעירייה ומי שמובילה את פרויקט העיצוב מטעם אגף החינוך והוסיפה:
כן עולה מהשטח, כי המורים מדווחים על זמן איכות בחדר המורים המאפשר רגע
של נחת ורגיעה לקראת הכניסה הבאה לכיתה".
כיתות קק"ל ללימודי חוץ
כחלק מהעלאת המודעות לנושאי ציונות וסביבה התחדשו שלושה בתי
ספר בכיתות חוץ של הקרן הקיימת לישראל (קק"ל). הכיתות הממוקמות
בחצרות בתי הספר משמשות מקום לפעילות והדרכה. בתי הספר שזכו
לקבל את הכיתה הם בתי הספר הירוקים המובילים של אילת: בית הספר
היסודי "עציון גבר" – בית ספר "ירוק מתמיד" ראשון באילת, בית הספר
התיכון ע"ש "רבין" – שנמצא בתהליך הסמכה כתיכון הראשון הירוק בעיר
ובית הספר היסודי "תל"י הרי אילת" שנמצא אף הוא בתהליך הסמכה.
"הכיתות בגודל 42 מ"ר כל אחת עשויות מעץ, דבר המאפשר לשמור על תחושת
מסבירה רונה שפירא – מנהלת המחלקה לחינוך
חיבור עם הטבע והסביבה"
סביבתי בעירייה ומי שמובילה את תחום עיצוב סביבות הלמידה במוסדות
החינוך. הכיתות, תרומת קק"ל ישמשו כאמור את בתי הספר ככיתות ללימודי
חוץ שיהוו חלק בלתי נפרד מתוכנית הלמידה בנושאי סביבה וקיימות,
גיאוגרפיה ומורשת וכן ישמשו מקום למפגש, מנוחה ומשחק בהפסקות. לצד
הצבת הכיתות תרמה קק"ל גם הכשרה מקצועית. את הצבת הכיתות עד
לשלב ההיתרים ליווה אדריכל העיר ישראל חיון.
בתי הספר בהם פועלות הכיתות נדרשים להשלים את המהלך בתוכנית
לימודים חינוכית שתשפר את הגינון התועלתי ואת מצב החצרות וכמובן
להעמיק את לימודי הקיימות בבית הספר. במהלך השנה יינתן סיוע לבתי
הספר להקים גינות לימודיות המזמנות מגוון ביולוגי סביב כיתות קק"ל
ובכך יהפכו החצרות למרכז שוקק חיים של ילדים ובעלי חיים, במטרה לקדם
ולחבר את הילדים והמורים לסביבת הטבע הקרובה ולהחזרת החשיבות
במאזן האקולוגי.
תיכון ע״ש רבין
תיכון ע״ש בגין
תיכון ע״ש בגין
בי״ס חב״ד
בי״ס עציון גבר
בי״ס עציון גבר
תיכון ע״ש גולדווטר
1,13,14,15 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,...16
Powered by FlippingBook