Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  35 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 35 / 48 Previous Page
Page Background

35

המגזין של אוניברסיטת בר-אילן

בר-שיח

מגמה הצמחונית והטבעונית

הולכת ומתחזקת בהתמדה

בשנים האחרונות. גם אם

הרוב כרוך עדיין אחר סיר

הבשר, הביקוש לשירותי

הסעדה טבעוניים עולה

ומסעדות רבות כבר מציעות מנות צמחוניות

וטבעוניות כחלק מהתפריט הרגיל שלהן.

שיעור העוברים לטבעונות בעקבות הרצאותיו

של גארי יורופסקי מעורר השתאות, ואיש כבר

איש אינו מרים גבה כשמי ממקורביו מצהיר

על הסבה תזונתית. על פי נתוני הלשכה

המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 0102 הצהירו

6.2 אחוזים מכלל האוכלוסייה הבוגרת

בישראל על היותם צמחונים או טבעונים

(שיעור גבוה מן הנתונים המקבילים בארצות

הברית ובבריטניה).

ד"ר יעל שמש, חוקרת ומרצה במחלקה

לתנ"ך בבר-אילן, היא טבעונית ובעלת

, שבו

"טבעונית למרחקים ארוכים" ה

בלוג

היא משתפת את קוראיה בחוויותיה כרצה

למרחקים ארוכים. לדבריה, המגמה הטבעונית

אינה רק אופנה חולפת. היא מצטטת את

ויקטור הוגו שאמר כי "אין דבר חזק יותר

מרעיון שהגיע זמנו", ומסבירה כי הנהייה אחר

הטבעונות באה בעקבות המודעות ההולכת

וגדלה ליתרונותיו של אורח חיים זה.

"לטכנולוגיה יש חלק נכבד בהתפשטות

הטבעונות", מציינת ד"ר שמש, "משום שהיא

מנגישה לציבור מידע בסדרי גודל שלא

הכרנו לפני כן. יותר אנשים מודעים היום

להתעללות בבעלי החיים המשמשים את

תעשיית המזון. למי שנותר אדיש לסבלם של

ה

בעלי החיים, האינטרנט מציע שלל הרצאות

של רופאים ואנשי מדע, המסבירים את

היתרונות הבריאותיים של תזונה טבעונית.

בעקבות כך עולה גם מספרם של אלה

הבוחרים בטבעונות ממניעים של בריאות.

בנוסף, חשיפת הנזק האקולוגי הכבד

שמחוללות תעשיות המזון מן החי גורמת

לאנשים עם מודעות סביבתית לבחור בתזונה

הטבעונית".

האדם נברא צמחוני

"גם במקורות היהודיים יש תימוכין לכך

שאורח החיים הטבעוני הוא המועדף, הן בעיני

האל והן מבחינה בריאותית: 'וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים

הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר

עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וְאֶת כָּל הָעֵץ אֲשֶׁר בּוֹ פְרִי

עֵץ זֹרֵעַ זָרַע לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה' (בראשית

א', כ"ט); 'אדם הראשון, לא הותר לו בשר

לאכילה' (בבלי, סנהדרין נ"ט:). כבר בפרק

הראשון בבראשית נאמר לאדם שכלכלתו

תהיה על הצומח לבדו. רק לאחר המבול

מקבל המין האנושי היתר לאכול בשר. עשרת

הדורות הראשונים היו, אם כן, צמחונים.

זהו הרצון האלוקי הראשוני, והיתר אכילת

בשר הוא סטייה ממנו", מדגישה ד"ר שמש

ומוסיפה: "יש המפרשים כי המבול השחית

את הצמחייה, ולכן נאלצו בני האדם לאכול

מן החי. בתקופת הנדודים במדבר המטיר

הקב"ה 'לחם מן השמים', ולא בשר. אך לא

רק בראשית האנושות מדובר בתזונה צמחית,

אלא גם באחריתה. בחזון אחרית הימים של

ישעיהו, כל הברואים יחיו בהרמוניה: 'וְאַרְיֵה

כַּבָּקָר יֹאכַל תֶּבֶן' (ישעיהו י"א)".

"הסופר המקראי", מזכירה ד"ר שמש,

"מכיר בנפלאות הטבעונות: דניאל וחבריו,

חנניה, מישאל ועזריה, שהוגלו לבבל כיועצים

במצוות נבוכדנצר, לא אוכלים משולחן המלך

(מטעמי כשרות) וניזונים מזירעונים - ומראם

טוב משל האחרים (דניאל א'). ייתכן שהסיפור

רוצה לומר שההשגחה האלוקית סייעה

להם בכך, אבל ראב"ע ואברבנאל מסבירים

בפירושיהם לדניאל, שהללו היו בריאים

יותר, משום שבשר גורם חולי, ואילו מאכל

הזירעונים הפשוטים בריא לאדם. אברבנאל

מפרש, כי מאז שהותרה אכילת בשר בדורו

של נוח (ונוח אף הוסיף על כך שתיית יין),

התקצרו חיי המין האנושי".

מה אכלו חז"ל?

"האוכל הוא ביטוי מוחשי לתנאים

הגיאוגרפיים והתרבותיים של הארץ

שבה נוצר", אומרת ד"ר טובה דיקשטיין,

היסטוריונית שחקרה, במסגרת המחלקה

ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה בבר-אילן,

את האוכל הישראלי הקדום. ד"ר דיקשטיין,

המתמחה בשולחן האוכל הארץ-ישראלי

בתקופת התנ"ך, המשנה והתלמוד, אומרת

כי באותם הימים אנשים לא היו צמחונים או

טבעונים מתוך מודעות: "רוב העם לא אכל

בשר, אבל לא משום שלא רצה בו, אלא

משום שהיה מצרך יקר". לדבריה, טבעונות

מתוך מודעות הייתה אצל הציניקנים היוונים

(דיוגנס ואחרים), שהאמינו בחיים הטבעיים

והסתפקו במעט ההכרחי לקיומם.

מחקרה של ד"ר דיקשטיין מגלה כי האוכל

הישראלי בעת העתיקה דמה בבסיסו לאוכל

בארצות הים התיכון באותה תקופה, ומרכיביו

העיקריים היו "דגן, תירוש ויצהר". מאכלים לא

מעטים עברו כמסורת לאורך הדורות, חצו את

מרחב הזמן והגיעו עד ימינו. בין אלה מציינת

ד"ר דיקשטיין מאכל בשם "ניקודים", אשר

"בניגוד למה שחושבים אינו לחם מעופש,

אלא צנימים. במדרש הוא נזכר כ'פכסמין'

והוא קיים עד היום ברחבי אגן הים התיכון

כ'פקסמידס'".

ד"ר יעל שמש כבר בפרק

הראשון בבראשית נאמר

לאדם שכלכלתו תהיה על

הצומח לבדו. רק לאחר

המבול מקבל המין האנושי

היתר לאכול בשר

ד"ר יעל שמש

ריח כרישות מיהודה. צלם: מיכאלו אנטולי