שיעור חופשי | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 134

שיעור חופשי | 56 טובעים במספרים | הפסקה פעילה מחקרים מראים כי בתקופת החופש הגדול תלמידים מאבדים את הידע שצברו במהלך שנת הלימודים. למה זה קורה ומה מומלץ למורים לעשות כדי לצמצם את התופעה רווית שרף אני יודע מהשכחת בקיץ האחרון ה חופש הגדול הוא תקופה נחוצה של מנוחה ומילוי מצברים למורים ולתלמידים. אבל כידוע, להרבה דברים טובים יש גם השלכות טובות פחות, ואלו מתמקדות בין השאר במה שמפסידים בתקופה זו: ידע. יש לתופעה הזו אפילו ערך בוויקיפדיה באנגלית: "אובדן ידע בחופשת הקיץ". שם הוא מוסבר כאובדן הכישורים הלימודיים והידע במהלך חופשת הקיץ במדינות שיש בהן הפסקות ממושכות בשנת הלימודים. לדברי מחברי הערך, עדויות לכך נראות בבתי ספר שבהם ניתן לתלמידים מבחן סטנדרטי לפני חופשת הקיץ ושוב כאשר הם חוזרים לבית הספר בסתיו. מחקרים מראים תוצאות שונות באשר להיקף האובדן, אולם נראה שכולם מסכימים שהפסד הלמידה משתנה בין גיל וכיתה, תחום הלימוד , באחת הסקירות 2017- ומצב סוציו-אקונומי. ב של המחקר בארה"ב הגיעו המחברים למסקנה כי בממוצע, תלמידים איבדו חודש למידה במהלך חודשי הקיץ. הממצאים העלו כי ההפסד היה דרמטי יותר במתמטיקה בהשוואה לקריאה; אובדן הידע היה משמעותי יותר בכיתות הגבוהות; והפער הסוציו- אקונומי היה משמעותי במיוחד, מאחר שתלמידי המעמד הבינוני נטו להראות שיפור במיומנויות הקריאה במהלך הקיץ, בעוד שתלמידים בעלי הכנסה נמוכה נטו לחוות אובדן של כישורי הקריאה (לא היה פער דומה ביחס למתמטיקה) – אך לא היה הבדל על בסיס מגדר או גזע בשני הנושאים. עוד התברר כי ככל שציוני התלמידים גבוהים יותר, כך אובדן הלמידה גדול יותר. כמו כל הכישורים, ככל שהם קשים יותר, כך נדרש יותר מאמץ כדי להשיגם, ויש צורך בתרגול רב יותר כדי לשמור עליהם. אבל מדוע מתמטיקה סובלת מאובדן חומר בהיקף הגדול ביותר? הסבר פשוט אחד יכול להיות שיש שפע של הזדמנויות לאיית, לקרוא ולכתוב במהלך חופשת הקיץ. מלבד קריאת ספרים, אפשר להניח בוודאות גבוהה שילדים ימשיכו לעשות שימוש ברשתות חברתיות ויקראו תוכן מקוון גם כשהם בחופש. אבל הסיכוי של תלמידים להיתקל בבעיית אלגברה סוררת הוא קלוש מאוד.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==