שיעור חופשי | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 134

57 | שיעור חופשי הלמידה לא יוצאת לחופש כיצד בא לידי ביטוי אובדן למידה, על בסיס סקר מורים והורים בארצות הברית שימו לב לפער המינים: בכיתה ד', אובדן הידע יכול להסביר כשני שליש מהבדלי ההישגים בין בנים לבנות וזה לא נעצר שם: אובדן ידע בקיץ הוא מצטבר והתלמידים לא בהכרח משלימים אותו לאורך השנה. בכיתה ו', אלה שאיבדו יכולות קריאה וכתיבה במהלך הקיץ – יצברו פער של מבני גילם. כשנתיים carson-dellosa.com מקור: 84 % מהמורים אמרו איבדו שתלמידים מסוימות וידע יכולות 90 % אמרו שאם מהמורים תלמידים ימשיכו ללמוד בתקופת הקיץ, הם יצליחו יותר בטווח הארוך 85 % או שבועיים מהמורים בילו יותר בלימוד מחדש או חזרה על חומר שכבר נלמד 41 % או חודש מהמורים בילו יותר בלימוד מחדש או חזרה על חומר שכבר נלמד 2.5 ! חודשים של למידה הולכים לאיבוד בממוצע - בעיקר במקצועות מתמטיקה ולשון בשלב הזה אפשר להקשות ולשאול, אם פעילויות מתמטיות אקראיות אינן צפויות לנחות על תלמידים כך מהאוויר, מדוע גורמים סוציו- אקונומיים משחקים תפקיד בהעצמת התופעה? ברשת מגייסים את "תורת הברזים" כדי להסביר זאת. לפי התיאוריה הלא רשמית הזו, במהלך שנת הלימודים המים בברז זורמים עבור כל התלמידים – יש להם גישה לספריות, להכוונת מורים, למשאבים וכן הלאה. אולם מחוץ לשנת הלימודים, התלמידים עלולים להיות מקופחים אם אין להם גישה לתוכניות לימודי קיץ ולתוכניות לימוד מתמטיקה איכותיות, ואם ההורים שלהם אינם יכולים לקחת חופש מהעבודה, ויש להם גישה מוגבלת בלבד למשאבים. עבור תלמידים אלה, בחופש הגדול הברז מטפטף, או סגור כליל. איך מתמודדים עם התופעה? הנה כמה עצות של ד"ר עינת גוברמן, יו"ר רשות המחקר במכון מופ"ת. לקראת החופשה הגדולה, מורים רבים נותנים .1 לילדים עבודות לחופשה על מנת שלא ישכחו את חומר הלימודים במהלכה. אולם הילדים זקוקים למנוחה ורענון. העבודות עשויות לעורר התמרמרות בקרב הילדים על "גזילת" החופשה, ולהוות עול נוסף על ההורים. משום כך – יש להיזהר. לפני שנותנים עבודה לחופשה, על צוות המורים להחליט יחד מהם הנושאים החשובים ביותר לשימור. בנוסף על כך, יש לוודא כי המורה שתקבל את הכיתה בשנה הבאה תתייחס לעבודות שנעשו כדי שהתלמידים לא ירגישו שסתם "בזבזו את הזמן" והדבר יגרום יותר נזק מתועלת. ימי הקורונה והמתיחות הביטחונית לימדו .2 אותנו שמה שחשוב לילדים הוא קשר אישי עם המורים – התחושה שלמורים אכפת מהם; וכן קשר עם חברים. אחרי שמחליטים מהם הנושאים לעבודות החופש עלינו לזכור כי דרך הלימוד הטובה ביותר היא באמצעות תחומי העניין של הילדים. מומלץ לשוחח עם הילדים על תוכניותיהם לחופשה ועל הנושאים שמעניינים אותם, ולבנות עבודות קבוצתיות שיתחברו אל נושאים אלה. לדוגמה, קבוצה שמתעניינת בכדורסל יכולה לבנות מצגת שתציג את אחוז הקליעות המוצלחות של שחקנים בולטים. ילדים שמתכננים לבקר בחוף הים יכולים לצלם ולמנות מדוזות, ולהכין יחד סרטון על הסיכון להיתקל במדוזות לאורך החוף במהלך חודשי הקיץ. כדאי שהעבודה תהיה יצירתית ולא ארוכה .3 מדי, כדי שהלימוד יהיה מעניין ומלהיב, ויגביר את המוטיבציה של הילדים ללמוד. הילדים מחכים לחופשה הגדולה. אנחנו יכולים  לסייע לה להיות מהנה עוד יותר, ואפילו מלמדת. מהמורים ציינו כי "חשוב לתרגל יכולות ביותר" בתקופת החופש 76 % 95 % אמרו שאם מההורים תלמידים ימשיכו ללמוד בתקופת הקיץ, הם יצליחו יותר בטווח הארוך

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==