שיעור חופשי | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 134

שיעור חופשי | 10 בהורי התלמידים רואה כהן קודקוד חשוב בהצלחת המעשה החינוכי, והיא דואגת להיות זמינה עבורם, ובונה איתם יחד קשרים פוריים המבוססים על אמון, כנות, מקצועיות ושקיפות. כשהיא נשאלת על האתגרים שיצרה הקורונה למערכת בכלל ולמורים בפרט, אומרת כהן כי "זאת היתה תקופה שונה, שחייבה אותנו להיות יצירתיים ולומדים עצמאיים, ובתוך כך ליצור עניין בקרב התלמידים כדי שייכנסו לשיעורים המקוונים ויהיו שותפים פעילים בלמידה. באופן אישי בתקופה זו הייתי חדורת מוטיבציה, נהניתי ללמוד, להתקדם ולפתח את התלמידים תוך שימוש ביישומונים וכלים חדשים שלא הכרתי קודם. כל אלה הובילו להגברת המוטיבציה של התלמידים, וכך התמודדנו עם הקורונה ואף הצלחנו להשיג תוצאות מצוינות בלמידה". בימי הקורונה "טיילה" כהן בין בתי תלמידיה, חילקה מתנות ותעודות הצטיינות למתמידים וביקשה להראות להם שהיא לא רק מורה. בעיר כמו שדרות זה כנראה חשוב במיוחד. איציק כהן, בעלה של מעיין, התראיין בקצרה במהלך השידור מ"החדר הירוק" שבו שהו בני משפחות המועמדים ומשם הועברו בלייב ההתרגשות והמתח שלהם, כמעט כמו שקורה בטקס "רגיל". כהן סיפר שבמהלך הקורונה, שבה גם שהו שלוש בנותיהם בבית, הוא התוודע למורכבות ולקושי הכרוכים בעבודת המורה, וסיכם ב"היה קשוח". כמו מרואיינות נוספות, נשאלה כהן כיצד לדעתה ניתן לקדם את מעמד המורה בישראל. תשובתה היתה מפורטת וכללה מספר סעיפים, כשהראשון בהם הוא "הכרה של החברה בישראל בחשיבות ונחיצות מקצוע ההוראה". גם דדון ייחסה לעניין זה חשיבות מרכזית, והרחיבה כי "המורים בישראל עדיין אינם זוכים בכבוד וההערכה שלהם הם ראויים, בדומה למצב במדינות אחרות בעולם. הרי העתיד של המדינה טמון בילדים שעליהם מופקדים המורות והמורים. מבתי הספר הללו צומחים המנהיגים שלנו ואני בטוחה שמורים רבים השפיעו ועיצבו דמויות של מנהיגים כאן". רוב המורות ציינו בהמשך את הצורך לשפר את תנאי העבודה של המורים ולהעלות את שכרם, וכך להביא את הטובות והטובים להוראה. כמו כן הוצעו שיתוף הורים בתהליך החינוכי והפיכתם לשותפים בו, שילוב מורים בוועדות המקצועיות של משרד החינוך כאנשי שטח מיומנים ומנוסים, הרחבת האוטונומיה של המורים - והיו גם מי שציינו את "תחרות המורה של המדינה" כצעד התורם לקידום מעמד המורה והציעו לקיים אותה פעמיים בשנה. בהקשר זה אמר בדברי הברכה יואב גלנט, שר החינוך היוצא, כי "אתן ואתם המורות והמורים של המדינה שנמצאתם ראויים מבין רבים כל כך לשקף את פניו היפים של מקצוע ההוראה. אתם שהוכחתם אהבה, מחויבות ואמונה במעשה החינוכי, אתם העומדים במרכזו של מעמד חשוב זה ומהווים השראה ודוגמה לרבים וטובים". "הקשר האנושי הוא החשוב ביותר" את פניה היפים של ההוראה משקפת גם עינב הלוי, שמסיימת כעת את שנתה השנייה במערכת וזכתה בתואר בקטגוריית המורה המבטיחה. היא אחרי השלמת התואר 35 עשתה הסבה להוראה בגיל הראשון (ועם תינוקת בבית), כי בעבודתה ב"בית דרור" (בית זמני לנוער להט"בי) פגשה, לדבריה, נוער המנסה לעצב את זהותו. "היה משהו מרגש במיוחד בללוות אדם בדרכו, והבנתי שזאת זכות שאני חייבת לגעת בה שוב", היא מספרת. הלוי היא מחנכת כיתה ב' בבית חינוך רון- אנתרופוסופי בפתח תקווה, ומרגישה בת מזל שהגיעה סוף סוף למקומה. "ללוות את הילדים מדי יום זאת מתנה שאי אפשר להסביר במילים", היא אומרת. "אני לומדת המון בזכותם על בני האדם בכלל ועל עצמי בפרט. אני נוגעת בזכותם במקומות הילדיים שלי. ממש חוזרת לילדות ומתעצבת יחד יפה בן דויד, מזכ"לית אמרה הסתדרות המורים, בטקס: "אני רוצה להגיד את התודה החשובה מכל לכם - המורות והמורים שהגיעו לשלב הגמר, לכם, שבמהלך השנים שלכם במערכת החינוך אתם בולטים בהשקעה, ביחס לתלמידים ובדרכים חדשניות ויצירתיות ללמד. זה לא מובן מאליו שאדם בוחר להקדיש את חייו לחינוך"

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==