שיעור חופשי | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 134

איתם מחדש". מרגש, לא? בתקופת הקורונה נרתם גם הצוות שלה לאתגר. אף שהם פחות מאמינים בישיבה מול מסכים ושיטת החינוך האנתרופוסופית היא בעיקרה חוויתית, התקופה הזו ואילוציה "הביאו אותנו לחשוב המון מחוץ לקופסה, ומצאנו שהקשר האנושי הוא הדבר החשוב ביותר, גם אם הוא קורה מול מסך". חשיבותו של הקשר האנושי עוברת כחוט השני בדבריהן של כל הזוכות. "אני מנסה להגיע לכל ילד דרך בניית קשר אישי, בניית אמון, יחסי כבוד הדדי והכלה", מסבירה עליא ואדי קדאח, מחנכת ומורה לאנגלית מאילת. "אני מייעצת ומשתפת, נותנת חיזוקים חיוביים והערכה. אני עבורם דמות אימהית לפני שאני מורה", היא מסכמת. ואיך בונים קשר אישי כזה בין מורה ערביה ותלמידיה היהודים? "יש דרכים רבות לחנך לרב- תרבותיות", היא אומרת, ומפרטת: "אני מביאה לכיתה את סיפורו של האחר ומראה סיפורי הצלחה של שיתופי פעולה בין שני העמים ותיאור של מאבק משותף של יהודים וערבים לטובת הפרט והכלל. עם כל השוני, אפשר לראות הרבה נקודות דמיון. כך למשל, בעשר המצוות בקוראן ובתורה, ויש גם דמיון בסיפורי הנביאים של שתי הדתות. ויש גם אותי כדוגמה - מורה ערביה מוסלמית שמלמדת בבית ספר יהודי חילוני ומצליחה בגדול". לסיגל שאול, מחנכת ומורה למתמטיקה ושפה מבית ספר היסודי "חופי הגליל" השוכן בקיבוץ גשר הזיו וקולט תלמידים מהיישובים הסמוכים בגליל, חשוב במיוחד לשמר את היכולת של תלמידיה לצמוח ולהתפתח - גם בתקופה המורכבת הנוכחית. לדבריה, בתקופת הקורונה נוצרו פערים לימודיים ורגשיים שיש לצמצם, "ובעיקר לשים דגש גדול ועקבי על טיפוח קשר אנושי ואכפתיות". היא מוסיפה כי "עם החזרה לשגרה הקפדתי על מסרים שעוסקים פחות בחזרה למצב נורמלי ויותר בקבלה. בדיאלוג מתמיד עם תלמידי למדתי להוקירם כבני אדם וכלומדים. האינטראקציה המתמשכת עמם תרמה לפיתוח החוסן הרגשי שלהם, למציאת מקומם המשמעותי בחברת הילדים, להעלאת המוטיבציה שלהם ללמידה, לפיתוח עצמאות אישית וליכולתם להתמודד עם קשיים". כשהיא נדרשת לאתגרים שהציבה הקורונה בפני אנשי החינוך בכלל ובפניה בפרט, קובעת שאול כי "הצורך במציאת דרך חדשה יצר מבחן מנהיגות אמיתי. הסיבה שבגינה זכיתי בתואר 'המורה של המדינה' היא כי הצלחתי לנהל את השינוי ולא רק להתנהל בו. האוטונומיה שקיבלנו ממשרד החינוך והשותפות בקבלת החלטות יצרה סביבה היברידית ודינמית המקדמת חדשנות, שאפשרה לי כמורה לשגשג וליצור שינוי בתפישת החינוך ובחיי הילדים". נווית יהושע, תושבת ברוכין ואם לשבעה, מחנכת כיתת אתג"ר באולפנת נחלת דרכא באלעד, אומרת כבר בראשית דבריה: "האולפנא שלנו מהווה עבור הבנות בית, כאשר הצוות החינוכי המקצועי הוא חלק מהמשפחה המורחבת שלהן". מאליו ברור שהשאלה על חשיבות הקשר האישי בינה לבין התלמידות כמעט מתייתרת, אך חשוב לה להדגיש ש"אנחנו לא מוותרות על אף בת ולא נותנות לשום בת לוותר לעצמה". לדבריה, האולפנא מחנכת לנתינה והשפעה מתוך חיבור לעם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל, ובתוך כך מחונכות התלמידות "לרומם את המבט – לא להיות עסוקה רק בעצמי אלא לראות מה אני יכולה לעשות למען האחר". אי אפשר להתעלם מהדוגמה האישית המופתית של יהושע, שזכתה בפרס אך נעדרה מהטקס כיוון שהיתה מאושפזת בגין החלטתה לתרום כליה, מהלך שהיא מתארת כזכות גדולה. "התלמידות שלי הן מקור לשמחה והתרגשות יומיומית. באמת. אנחנו כבר הרבה זמן ביחד, הן יודעות שאני בשבילן באהבה ושמחה. אני רואה איך הן מתבגרות, 24/7 מקבלות פרופורציות על החיים, מלאות תובנות ורצון לעשות טוב, ויש באמת אינספור רגעים  כאלה". בתמונה מימין, בשורה הקדמית: יפה בן דויד והזוכות בפרס; בשורה מאחור, מימין לשמאל: מנכ"ל מפעל הפיס בני דרייפוס, סמנכ"ל פיתוח ורשויות מקומיות תלמ"א שי צ'רפנוב, מנכ"ל בנק מסד גבי טייטל ומנחת הטקס, מירי נבו צילומים: יוני רייף למטה: הראל סקעת שהופיע בכנס התחרות "המורה של המדינה" התקיימה ונערכה בסימן מגפת 12- השנה בפעם ה הקורונה, שבמהלכה נאלצו אנשי החינוך להתמודד עם אתגרים חדשים ולהגיב במהירות למציאות משתנה, ובמקביל לשמור באמצעים שונים על קשר עם כל תלמיד ותלמידה. כמדי שנה התחרות היא פרי שיתוף פעולה בין הסתדרות המורים, ידיעות , מפעל הפיס ובנק ynet- אחרונות ו מסד. מטרתה היתה ועודנה לקדם את מעמדם של המורות והמורים באמצעות הפניית זרקור לעבודתם של המצטיינים בהם, שהרימו תרומה מיוחדת במסגרת פעילותם החינוכית. מורים שראו במקצועם שליחות, שטובת תלמידיהם עמדה לנגד עיניהם, שגילו יצירתיות, חדשנות וחשיבה מחוץ לקופסה, והכל מתוך יכולת הקשבה והכלה של המועמדים שהגיעו לשלב 15 . התלמידים הגמר זכו בתעודת הוקרה ובמחשב נייד. שש הזוכות ישתתפו במסע אל לב החברה הישראלית ומפעלי החינוך שלה. בנוסף, ולכל אחת מהן הוענקה מלגה אלף שקל. 15 בסך  על התחרות 11 | שיעור חופשי  כך נבחרו הזוכים כמדי שנה הגיעו למטה התחרות אלפי המלצות על מי שנתפשו כמורים משובחים במיוחד. תהליך המיון כלל 15 מספר שלבים. לשלב הגמר עלו מועמדים ומתוכם בחרה ועדה ציבורית את שש הזוכות. חברי הוועדה היו: מרים פרץ, משה בר סימן טוב, פרופ' יולי תמיר, בני דרייפוס - מנכ"ל מפעל הפיס, אסנת אלרואי - מזכירת מפעל הפיס, עדי אלטשולר - מייסדת "כנפיים של קרמבו" ו"זיכרון בסלון", עדינה בר שלום, שמואל אבואב, רפיק חלבי, גבי טייטל - מנכ"ל בנק מסד, דובי איכנוולד - מנכ"ל הוצאת ידיעות ספרים, סמדר שיר, שרה ישראלי, אלון פוטרמן - מנכ"ל תלמ"א, וטובה דורפמן - מנכ"לית קרן שטיינברט.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==