שיעור חופשי | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 134

9 | שיעור חופשי לכל מחזור בכיתת החינוך שלי אני תלמידים ולכל אחד 26 מקבלת מהם מנגינה משלו. אני מכוונת את הצלילים של כל אחד ואחת מהם עד שכולם מנגנים בהרמוניה, ואני מנצחת על התזמורת הכי מדהימה בעולם". התיאור הפיוטי הזה של סיגלית דדון, מחנכת כיתת ל"ב ומורה למתמטיקה בשני תיכונים בצפון הארץ, חושף ניסיון של יותר משלושה עשורים במלאכת חינוך עיקשת, מסורה ונדיבה שזיכתה אותה, לצד חמש מורות נוספות, בתואר "המורה של המדינה". לשש המורות המצוינות והיצירתיות, המסורות למקצוען ולתלמידיהן, הוענק התואר החשוב והמחייב הזה בסיומו של טקס שהתקיים השנה לראשונה באופן מקוון. הקורונה והמבצע הצבאי שבא מיד אחריה מנעו את קיום הטקס הרגיל שנערך מדי שנה בתל אביב בנוכחות קהל רב, בני משפחה וגדודי מעודדים נושאי כרזות ובלונים. ואולם, למי שחשש ממגבלות השידור החי והסטרילי משהו, התברר כי המורות והמורים שהעפילו לשלב 15 ההתרגשות של הגמר ובעיקר - סיפוריהם המרשימים, שימרו את חגיגיות האירוע ואת המתח שהחל להירקם עד לשיא שהגיע ברגעי ההכרזה על שש הזוכות. תוכנית אמנותית היתה (הראל סקעת), ואף להקת הסתדרות המורים המזמרת; אבל המוקד היה סדרת המועמדים 15- הסרטונים במהלכם סיפר כל אחד מ הסופיים מהי עבורו מלאכת החינוך ומהו ה"אני מאמין" המקצועי שלו. בדברי כולם ניכרו הקשר העמוק והחיבה הרבה שהם רוחשים לתלמידיהם. "אני רוצה להגיד את התודה החשובה מכל לכם - המורות והמורים שהגיעו לשלב הגמר, לכם, שבמהלך השנים שלכם במערכת החינוך אתם בולטים בהשקעה, ביחס לתלמידים ובדרכים חדשניות ויצירתיות ללמד", אמרה יפה בן-דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, בדברי הברכה שנשאה. היא הוסיפה כי "זה לא מובן מאליו שאדם בוחר להקדיש את חייו לחינוך, ועוד פחות מובן מאליו שבכל שנה הוא ממציא את עצמו מחדש למען תלמידיו". היצירתיות והתושיה של צוותי החינוך קיבלו בשנה האחרונה משנה תוקף לאור הצורך של המערכת להתאים את עצמה ללמידה מרחוק בשלל אופנים. גננות, מורות ומורים נרתמו בתוך זמן קצר ובלי הכשרה מוקדמת למאמץ, והוכיחו באופן מובהק כמה הם ראויים ונחוצים. "הלמידה מרחוק איפשרה לזהות תכונות שטמונות במורים, הם המציאו את עצמם מחדש ומתחו את היכולות הפדגוגיות שלהם", סבורה סיגלית דדון. לדבריה, המורים היו גמישים במובן של הנכונות להשתנות ולהתאים את עצמם למצבים מורכבים ולא מוכרים. במקביל, המורים פיתחו חוסן במהלך המשבר ולמדו להמשיך הלאה מתוך מנהיגות ודאגה לדור העתיד. כשהיא נשאלת על העבודה השגרתית ועל היומיום של החינוך וההוראה, אומרת דדון: "אני שואפת ליצור קשר ונגיעה אישיים עם כל תלמיד. אני מחבקת, מחנכת, אוהבת ומעמיקה ערכים, מפתחת מוטיבציה להתנדבות ומנסה להראות לכל אחד ואחת שבכוחם להתגבר על כל אתגר". שלוש שנים היא עובדת עם כל מחזור, ובסיומן, בכיתה י"ב, יוצאים התלמידים עם שתי תעודות בגרות - אחת רגילה, ואחת על מצוינות חברתית שמושגת בזכות פעילות התנדבותית אינטנסיבית. זו, מסבירה דדון, מחזקת ערכים כדוגמת אחריות, חברות, הישגיות, אהבת האדם ועוד - ערכים שמוטמעים בתלמיד והם חלק מהשינוי שהוא עובר. התעודה השנייה היא תעודת הבגרות, ששיעור הזכאים לה, . "התלמידים 90%- על אף השנה הקשה, הגיע כמעט ל שלי יודעים שמותר ליפול", היא מסכמת, "אבל תמיד אפשר לבחור לקום ולהמשיך בדרך". גם מעיין כהן משדרות, מחנכת ורכזת מתמטיקה הסוגרת כמעט עשור במערכת החינוך, רואה בחינוך מהלך טוטלי שרק מתחיל בבית הספר. "מורה לחיים היא כזאת שמעורבת בחיי תלמידיה גם בפן הרגשי והחברתי וגם מעבר לשעות הלמידה, יודעת לזהות את מצב רוחם של התלמידים עם הגיעם לכיתה ומנסה לתת להם מענה מיטבי", היא קובעת. "מורה לחיים היא כזאת שמעורבת בחיי תלמידיה גם בפן הרגשי והחברתי וגם מעבר לשעות הלמידה, ומנסה לתת מענה מיטבי" הזוכה מעיין כהן "ללוות את הילדים מדי יום זאת מתנה שאי אפשר להסביר במילים. אני לומדת המון בזכותם על בני האדם בכלל ועל עצמי בפרט" הזוכה עינב הלוי "התלמידות שלי הן מקור לשמחה והתרגשות יומיומית. אנחנו כבר הרבה זמן ביחד, הן יודעות שאני באהבה" 24/7 בשבילן הזוכה נווית יהושע >>>>

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==