שיעור חופשי / טבת תש"ף / ינואר 2020/ גליון 130

18 08 ה סתדרות המורים והנהגת ההורים הארצית הקימו מטה מאבק משותף להצלת החינוך המיוחד. זו הפעם הראשונה ששני הגופים משלבים ידיים ויוצאים יחד למאבק שמטרתו הקפאת לחוק החינוך 11 הרפורמה בחינוך המיוחד (תיקון המיוחד). נציגי המטה מכינים תוכנית פעולה ונערכים למאבק רחב יריעה הכולל פעילות מול חברי כנסת, שרים וחברי ועדת החינוך, קמפיין פרסומי ותקשורתי, פעילות ברשתות החברתיות, פעולות ארגוניות ופעולות שטח כגון הפגנות, אסיפות מחאה, עיצומים ואף השבתות, אם יהיה בכך צורך. חברי המטה יקראו לציבור הרחב לבוא ולהשתתף בפעולות המחאה. במטה המאבק טוענים כי אלפי תלמידי חינוך מיוחד שהיום זוכים לחינוך הולם עם כיתות תלמידים בכיתה, יחס אישי, 12 קטנות של עד אנשי מקצוע פרא-רפואיים משולבים בתוך מערכת השעות השבועית שלהם ועובדי הוראה שמוכשרים לחינוך מיוחד – יעברו בתקופה הקרובה למערכת החינוך הרגילה. תלמידים 35- שם, הם ישולבו בכיתה של כ עם מחנכת/גננת אחת ללא תגבור נוסף, מבלי לקבל את הסל התקציבי המגיע להם וללא מנגנון תמיכה. זאת במערכת שאינה ערוכה, ללא הכשרה בחינוך מיוחד לצוותי החינוך, ללא כלים מתאימים, בהיעדר תשתיות פיסיות, טכנולוגיות ופרטניות ובמחסור חמור של אנשי מקצוע. במשרד החינוך טענו כי הרפורמה נועדה לשלב ילדים עם צרכים מיוחדים בחברה. אולם המטרה האמתית היא קיצוץ משמעותי בתקציבי החינוך המיוחד בארץ. כמו כן טוענים במטה במאבק כי משרד החינוך דורש מוועדות הזכאות, שעברו לשליטתו במסגרת התיקון לחוק, לערוך במספר התלמידים המופנים 30% קיצוץ של לחינוך מיוחד. עובדי הוראה הונחו למלא שאלונים חדשים, שלמעשה מאבחנים את תפקוד הילד, מבלי שניתנה להם הכשרה בחינוך מיוחד וללא ניסיון מקצועי באבחון. השאלונים נועדו להוביל לקיצוץ מספר הילדים המופנים לחינוך המיוחד. במטה המאבק מעריכים כי יישום החוק במצב הנוכחי עלול להוביל לקריסה מוחלטת של מערכת החינוך בישראל. עשרות אלפים מתלמידי החינוך המיוחד ייפגעו, כמו גם מאות אלפי תלמידי החינוך הרגיל וכן עובדי ההוראה. 2020 ינואר אקטואליה 130 / גיליון טבת תש"ף בשער: עודד פיינשטיין, מנהל בית הספר שפירא בתל אביב (בתמונה הגדולה); זיו בר, מנהל ארגון ביתא מחנכים (מימין). צילומים: מור ברנשטיין רווית שרף עורכת: חוה טרטנר עריכה: ניצה ברגמן הפקה: מקס שפירו עיצוב גרפי: יעל אפרתי, תמירה גלילי, משתתפים: רותי גליק, לימור דומב, בתיה טולדנו, גלית לוי, לימור לניאדו־תירוש, ראובן שבת מור ברנשטיין צילום: חיים סולן לוחות ודפוס: עמותת המורים אחריות מערכתית: ג'ינה מרום, שלמה ישי, מערכת מייעצת: יערה קדוש כתבי היד © כל הזכויות שמורות המתקבלים במערכת עוברים עריכה וקיצורים. המערכת אינה מתחייבת להחזיר כתבי יד וצילומים אם חשוב לכם להשפיע, אם אתם מחפשים במה להתבטא או מרגישים שחיוני לשתף את עמיתיכם לעבודה בדברים שאתם עושים, "שיעור חופשי" הוא הבמה שלכם. hofshi@morim.org.il 03 -6922955 , פקס 03-6922945 ' , טל 62969 , תל אביב, מיקוד 8 רחוב בן סרוק | כתבו לנו כדי שנוכל לפרסם אתכם תוכן העניינים אקטואליה מורים והורים משלבים ידיים נגד 3  יעל אפרתי | הרפורמה בחינוך המיוחד סיכום במבט לעתיד: בעמותת 6 המורים מתכוננים לעוד ועוד עשורים  יעל אפרתי | של פעילות צועדים יחד: מורים מישראל 7 ומגרמניה משתפים פעולה נגד גזענות  טליה קרנץ | כתבות ארגון ביתא ירושלים תחילה - 10 מחנכים ממציא את החינוך תמירה גלילי  | מחדש בית הספר התל שפת רחוב - 14 אביבי שהפך את העולם כולו תמירה גלילי  | לכיתה כך מתאימים ריפוי בעיצוב - 18 את הסביבה הפיזית לתלמידים לימור דומב  | אוטיסטים מדורים לימור דומב | מקומי 24 לימור דומב | יזמות 26 רווית שרף | ארגז כלים 28 לימור דומב | תרבות דיגיטלית 29 מורה נבוכים 40 אתנחתא רווית שרף | דני אדינו אבבה בנעלי בית 31 יעל אפרתי | מצבי קיצון במוזיאון 32 לימור | מרקי הלחם של איטליה 39 לניאדו־תירוש 28 39 ממורה למורה ן ָ יש ִ לֹא י ְ נוּם ו ָ א י ֽ ה לֹ ֵ נ ִ "ה ל" ֵֽ א ָ ר ׂ ְ ש ִ ר י ֵ שׁוֹמ כשחושבים על זה קצת, מתברר שאנו חולפים על פניהם כמעט יום יום לפחות פעם אחת. ישנם המשתהים, מברכים (או פוטרים) ב"בוקר טוב", "שיהיה לך יום נעים" או ב"להתראות"; אחרים מתעניינים קצת מעבר במאמץ לראות את העובדים השקופים (לכאורה) בינינו. אלה הם השומרים במוסדות החינוך. אני בטוחה שכולנו מכירים בחשיבות העבודה שלהם ובמורכבות שלה, לצד השכר הזעום. אנחנו מבינים שהם מנהלים חיים מקצועיים הנעים בין שעמום ורגעים מתים אינסופיים לבין מתח ודריכות מתמדת; הרי חס ושלום, במדינתנו הבלתי צפויה, דברים יכולים להתהפך באחת. וכשאני חושבת על כך, אני נזכרת במישל, השומר שניהל מרדף רגלי וקרב יריות עם מחבל שתכנן פיגוע בבית ספר יסודי בירושלים שבו שימשתי אז מחנכת כיתה ו'. היינו עדים לחירוף הנפש של מישל, שמאז נקשר עבורי בפסוק "הנה לא ינום ולא ישן...". אבל אם להודות על האמת - רובם שקופים עבורנו. מי מאיתנו משתדל לחבק ולקרב: מזמין אותם לאירועים חברתיים של הצוות, שולח להם מנה מארוחת הצהריים שמגיעה לבתי ספר בהם יש מפעלי הזנה, ואני בטוחה שיש עוד דוגמאות רבות ומגוונות לקירוב לבבות. אבל באופו כללי, השומרים נצרבים בתודעה כפאסיביים, עד ש...(חלילה) קורה משהו. כל זה היה נכון עד שזכיתי להכיר שני שומרים שלקחו את התפקיד צעד אחד קדימה - בנימין מבית הספר היסודי בבת ים, ומשה מאשכול הגנים בשכונת התקווה בתל אביב. בכניסה לבית הספר בבת ים, מצדו השני של השלט "השומר בסריקה" כתוב בכתב יד מעוגל ומהוקצע "לשומר קוראים בנימין". זה האחרון מקפיד לברך את כל הנכנסים והיוצאים, לחייך חיוך רחב - ולמתקדמים הוא מוסיף גם אמרות כנף: "והשלם את האמרה/הפתגם". משה, לעומתו, ניצב כל בוקר בכניסה לגן, שעון על גדר הביטחון, ומברך כל אחד בשמו הפרטי. באשכול המורכב מארבעה גני ילדים ובית ספר יסודי סמוך, הוא מכיר את כל הצוותים החינוכיים בשמם, את שמותיהם של הילדים וגם של חלק גדול מההורים ועוברי האורח הקבועים. כשאני חולפת על פניהם של משה ובנימין (ואני מניחה שיש עוד רבים כמותם), איני יכולה שלא לחוש כמו אח"מ: התחושה כה אישית ומרחיבה את הלב, כך שהיום נפתח באופן שונה ומרענן, ואני מודה להם על ה"הפוך על הפוך" שהם עושים לבאים בשערי המקומות שהם אמונים על ביטחונם. כשרואים אותם, איך אפשר ם ָ אָד ָ ל ה ָ ת כּ ֶ ל א ֵ בּ ַ ק ְ ה מ ֶ ו ֱ שלא להיזכר בפסוק מתוך ספר אבות: "ה פוֹת"(מסכת אבות א, יד טו). ָ ים י ִ נ ָ ר פּ ֶ ב ֵ ס ְ בּ אני מחזקת את ידיהם של כל שומרי ישראל, ובפרט אלה האמונים על שמירת ביטחונם של תלמידינו, ילדינו והצוותים החינוכיים. אני מודה גם על שזכיתי להיחשף לערך המוסף של עבודתם המקצועית ומאחלת לעצמנו שבפעם הבאה שבה נראה את משה, בנימין ודומיהם, נקדים לקבלם אנו בסבר פנים יפות. המורה סיגלית מטרת המטה - להיאבק למען הקפאת הרפורמה בחינוך המיוחד, שצפויה לפגוע בתלמידי החינוך המיוחד והרגיל וכן בעובדי מערכת החינוך לראשונה: הסתדרות המורים והנהגת ההורים הארצית הקימו מטה מאבק להצלת החינוך המיוחד מימין: אורלי בהט, יו"ר סניף חולון; ד"ר אליעזר וינוגרד, יו"ר סניף באר שבע וסגן המזכ"לית; עדנה דוד יו"ר סניף חיפה וסגנית המזכ"לית. במרכז: יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים. למטה: בן דויד ועו"ד אייל באום, יו"ר הנהגת ההורים הארצית יפה בן דויד, מזכ"לית "זה לא הסתדרות המורים: שילוב, זאת הפקרות. פוגעים בעובדי ההוראה, מפקירים את הילדים המיוחדים ומרסקים את החינוך. עובדי ההוראה מתריעים על העומס הבלתי נסבל, על חוסר המוכנות ועל המחסור במשאבים - אולם ללא הועיל" צילומים: יוסי אלוני 3 שיעור חופשי > 2020 ינואר 2020 ינואר < שיעור חופשי 2

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==