שיעור חופשי / תשרי תש"פ / ספטמבר 2019 / גליון 129

שהביאה בסופו של דבר לשינוי בעמדת האוצר, להסרת איום השביתה ולחתימת ההסכם. הדרך לשם, כפי שכבר נאמר בהתחלה, היתה אינטנסיבית וכללה משבר רב תהודה שהוביל בסופו של דבר לחזרה לשולחן המו"מ. תוצאות המגעים הניבו הישגים להסתדרות המורים ולכ- עובדי ההוראה המאוגדים בה בנושאים 160,000 שהציבה בחזית המאבק. ,ynet- פחות מיממה קודם לכן, בראיון ל אמרה בן דויד כי שנת הלימודים לא תיפתח. היא הכריזה כי מדובר במצוקה אמיתית וקראה לראש הממשלה להתערב במשבר. לדבריה, המדינה החולקת מחמאות לחינוך ולעובדי ההוראה חייבת לעגן את השיח הזה במעשים של ממש. באותו יום משברי היא נאמה ברחבת מוזיאון תל אביב מול עובדי הוראה שהגיעו להפגין במחאה על 2,000 תנאי העסקתם. "עד עכשיו עובדי ההוראה עבדו גם כשעשקו אותם. הם המשיכו לתת במסירות אין קץ. יש גבול לכל תעלול – מדינת ישראל לא מכבדת את אנשי החינוך שהם חוד החנית שלה", אמרה. כעת, אחרי ששתי הדרישות האלה נענו, מתכוננים בהסתדרות המורים להשלים את המהלך בהסכם השכר שבו הם מבקשים לפתוח מיד עם כינון הממשלה החדשה, במטרה לשדרג את תנאי ההעסקה של עובדי ההוראה בטווח רחב של נושאים – החל בהענקת אוטונומיה למורים ולמנהלים, דרך הקטנת הצפיפות בכיתות וצמצום השעות הפרונטליות, ועד לתמורה הולמת לעובדי ההוראה מראשית דרכם במערכת ועד לוותיקים שבהם. מהלכים אלה יביאו לשיפור במעמדם הציבורי והמקצועי ויעודדו עוד ועוד כוחות איכותיים לבחור במקצוע השוחק אך המספק הזה, לטובתם של ילדי הגנים ובתי הספר שלנו. שנת לימודים טובה ושקטה לכולם! יעל אפרתי אקטואליה אקטואליה כשעובדי ההוראה יוצאים לנוח - ולהרחיב אופקים גליה לב גלפנד, האישה שבוחרת עבורנו את פעילויות ההעשרה של עמותת המורים, 2020- מספרת איך היא עושה זאת ומבטיחה: יש למה לחכות ב ג ליה לב גלפנד היא אחראית התוכן של פעילויות העיון והתרבות שמעניקה עמותת המורים לעובדות ועובדי ההוראה בבתי מלון ברחבי הארץ. העבודה שלה, מתברר, תובענית למדי: היא נוסעת לכנסים ברחבי הארץ, מקשיבה למרצים בהם בטווח רחב של נושאים, צופה במופעים ובסדנאות - ואז בוחרת מכל הטוב הזה את פעילות ההעשרה עבור כלל המורות והמורים. "המטרה אינה להפגיש את המורים עם תכנים פדגוגים, אף שמדי פעם נעשים הקשרים כאלה", היא מסבירה, "אלא בעיקר להרחיב את דעתם בנושאי תרבות, היסטוריה, אקטואליה, אמנות ובה בעת גם בנושאים ארציים ומעניינים לא פחות כמו תזונה ואורח חיים בריא, כלכלת העתיד, קבלת החלטות אישיות ועוד". כבר תשע שנים שלב גלפנד היא אחראית על התחום, פרק זמן מכובד שבו צברה ניסיון רב וגם למדה על ההעדפות המורות והמורים. אלה מגיעים יחד עם בני הזוג לבתי המלון ברחבי הארץ, כשהעמית זוכה לשהות מסובסדת בבתי מלון טובים הכוללת פעילות עיון, סיורים, מופעים ועוד, הניתנים בחינם לבן או בת הזוג. למי מיועדת התוכנית ומתי היא מתקיימת? "אנחנו מייעדים אותה לכלל עובדי ההוראה: מורות ומורים, גננות ובני הזוג שלהם, מכל המגזרים המתארחים בבתי המלון. היא מתקיימת כל השנה בבתי מלון נבחרים ברחבי הארץ, במתכונת של שישי-שבת. כל פעילות כזו כוללת שתי הרצאות וסיור בן שעתיים בסביבת המלון. מרצים מהטובים 100- המאגר שלנו כולל כ בישראל, ומאפשר לנו לחשוף את השומעים לנושאים מגוונים, אקטואלים וחוויתיים. "לאורך השנה אנחנו מגוונים את הפעילות. כך למשל, במלון דניאל בהרצליה שבסמוך אליו פועל בית קולנוע, נערכת פעילות הכוללת הרצאה והקרנת סרט בטרום בכורה. מטבע הדברים, למגזר הממלכתי-דתי אנחנו בוחרים בתי מלון כשרים גלאט ברחבי הארץ (בירושלים, חיפה, נתניה ועוד) ותכני הפעילות בהם מותאמים לקהל הדתי. על בחירתם מופקד אברהם צחייק והם כוללים הרצאות בנושאים דוגמת רפואה והלכה, המזרח התיכון ועוד. "לעובדות ועובדי ההוראה הערביים שמוזמנים להשתתף בכל הפעילויות אנחנו מייחדים פעילות במהלך ינואר. היא מתקיימת במלונות ים המלח בדרום ובאלה של חיפה וטבריה בצפון, ובהם נערכות הרצאות ומופעים בערבית שנבחרו על ידי זיאד מג'דלה - יושב ראש המחלקה לתכנון ותיאום בהסתדרות המורים". מה קורה בחופשות? "בנוסף לפעילות השוטפת אנחנו מקיימים פעילות מרוכזת בשלושה מועדים: בחנוכה, בשבוע שלפני פסח ובמהלך כל חופשת הקיץ. גם אלה מכוונות לכלל ציבור העמיתים והן כוללות שהות של שני לילות ושלושה ימי פעילות בבתי מלון במרכז הארץ ובצפונה. לצד ההרצאות מוזמנים המשתתפים להשתתף בסיור ממונע בן חמש שעות היוצא מבית המלון, וליהנות מביקור באתרים נבחרים וליווי של מדריך מקצועי. "בבתי המלון בים המלח מוצע פורמט קצת שונה ובמרכזו מופע גדול. המשתתפים במספר - מוסעים 500- מכמה בתי מלון – כ לאודיטוריום גדול בעין גדי, למגוון מופעים שזוכים להיענות רבה. בקיץ האחרון הועלו שם 'מפגש מושונוב', 'הביטלמאניה' עם יואב קרני ודנה עדיני בשירי החיפושיות הלוהטים, וגם ערב מרגש של פיוטים וסיפורים מבית אבא שמגישים גיא ורועי זוארץ". שמעתי דברי הלל על הפעילות הייחודית שאתם מציעים במלון אסיינדה. "זאת באמת פעילות מיוחדת שמתמלאת מיד. גם לשאר הפעילויות נרשם ביקוש ער המעיד על כך שהמורים נהנים ומעריכים את ההצעות שלנו לבילוי מעשיר. כדי לסבר את האוזן, רק במהלך יולי-אוגוסט האחרונים חדרים בבתי מלון לפעילות 7,800- סגרנו כ העמותה. ב'אסיינדה' אנחנו מקיימים כבר שלוש שנים כנס בוטיק, בו אני בוחרת נושא רוחבי והפעילות מכסה היבטים שונים שלו. כך לדוגמה, 'החיים כיצירה', נושא בו בחרנו מרצים כמו הצלם זיו קורן שדיבר על יצירתיות בצילום ועל מאחורי הקלעים של הצילום הדוקומנטרי, מופע על שירי לאונרד כהן בהשתתפות קובי מידן והזמר איתי פרל, וכמובן ד"ר אייל דורון, המרצה החם של השנה, בהרצאה על אושר . ברוח זאת אנחנו מקווים 21- ויצירתיות במאה ה .2020 להתחיל בקרוב את העבודה לקראת שנת יהיה מרתק!". יעל אפרתי א ם לשפוט על פי מדד מחיאות הכפיים והתשואות, אין ספק שמיכאל בן שטרית הוא הזוכה באי 600 הגדול. רוב מכריע מבין כנס עמותת המורים הריעו לו ממושכות, חלקם אף קמו על רגליהם כמחוות הוקרה למרצה ולסיפור חייו יוצא הדופן והאופטימי כל כך. לשמה של הרצאתו, "בזכות האמונה באדם", כותרת שפעמים רבות מדי נתפשת כמס שפתיים, הצמיד בן שטרית ראיות חותכות. הוא בן שמיני להורים שעלו ממרוקו והולידו ילדים. המשפחה, שחיה בטבריה בתנאים 11 כאן קשים, התפצלה בעקבות גירושי ההורים. מיכאל וכמה מאחיו הצטרפו לאב שעקר לבית שמש, והקשר עם אמו התנתק. אביו, שחשש שהנער "יסתבך", שלח אותו לישיבה אשכנזית שהתנכרה אליו. גם מהתיכון הוא נשר, ולצבא התגייס כנער בסיכון במסגרת "נערי רפול". גם שם לא מצא את מקומו והגיע לכלא הצבאי. "החיים נדמו לי אז כשדה קרב אחד גדול", הסביר. ואז הגיע המפנה: הקצינה שלו, הילת, אמרה לו שהיא לא מתכוונת לוותר עליו. "לא העליתי על דעתי שיש אפשרות כזאת בכלל. שמישהו באמת רוצה בטובתי", הוא משחזר. משם הכל השתנה. בן שטרית השתחרר, מצא עבודה כנהג משאית והתחתן. יום אחד, במהלך נסיעה שגרתית, סטה ממסלולו ובהוראת לב רגעית נכנס לקמפוס מכללת אחווה. הוא השלים בה את הבגרויות, עבר לאוניברסיטת בן גוריון ללימודי תואר ראשון ושני, ואז הבין שהוא לא במקום הנכון עבורו ופנה לחינוך. הבחירה בבית הספר "ברנקו וייס" היתה טבעית עבורו. הוא חינך כיתה אחת כניסיון והתחיל בטיפוס מעלה, עד שנהפך למנהל בית הספר במודיעין, ואת הקצינה שלו פגש שוב - הפעם, בכנס מנהלים. בין לבין הספיק בן שטרית להשתלם בקורס מנהיגות באוניברסיטת הרווארד 100( היוקרתית, השתתף במרוץ אולטראמרתון ק"מ בתנאי שטח) וגם השיג מדליה של "איש הברזל". בסרטון שהקרין בהרצאה שלו הוא נראה נושא דברים בפני תלמידיו בסיום השנה ומשבח אותם על אומץ ליבם ומאמציהם. הוא משתנק שם מהתרגשות ובהמשך אומר לנו - "זה מצליח, אני נוגע בהם כי מיכאל הקטן מאז עוד קיים בי, ואת זה הוא רוצה לשמוע". בן שטרית היה אחד מבין ארבעה מרצים שנבחרו להופיע בכנס של עמותת המורים שנשא את הכותרת "נועדנו להוביל", במטרה להפגיש את עובדות ועובדי ההוראה עם אנשים מיוחדים, מעוררי השראה ומעשירים. "מציאות חיינו היא דינמית מאוד ומחייבת אותנו להיערך לקצב השינויים ולרעיונות החדשים, ולכן רק טבעי שנרצה לתרום ולהכין אתכם לקראתם. הרצאות כאלה גורמות לנו למחשבות חדשות ומטרתן לתת לכם פוש קדימה", אמרה ג'ינה מרום, מנכ"לית עמותת המורים. נותנים להם כנפיים ההרצאה הראשונה התחברה היטב לכותרת הכנס. עדי אלטשולר, יזמת חברתית ואשת את תנועת 16 חינוך מרשימה, הקימה כבר בגיל הנוער "כנפיים של קרמבו" אחרי שראתה שכפיר, ילד עם צרכים מיוחדים שאותו חנכה, סבל מבעיות חברתיות. בתחילה יזמה שילוב של ילדים מיוחדים בתנועת נוער קיימת, אך הניסיון נכשל והוביל את אלטשולר לרעיון להקים מסגרת שבה כל אחד רצוי. "כפיר לימד אותי שלכל אחד מאיתנו יש צרכים מיוחדים", הסבירה ושטחה את תפישת עולמה, לפיה הגיוון והשוני הם נכס ולא נטל. "יש כמובן את הזכות להיות שווה, אבל לא פחות מכך את הזכות להיות שונה" קבעה. כיום סניפים של "כנפיים 70- פועלים ברחבי הארץ כ ילדים ובני נוער 7,000- של קרמבו", ולמעלה מ מכל תחומי קשת החינוך המיוחד משתתפים בפעילות באופן קבוע, כולל טיולים, מסעות לפולין, שנות שירות ועוד. היוזמה הבאה של אלטשולר היתה מפגשי "זיכרון בסלון" הנערכים בערב יום השואה. "הבנתי שבעוד לא הרבה שנים לא יהיו כאן שורדי שואה שידליקו משואות, ושאנשים רבים - במיוחד בני נוער - שלא מוצאים את עצמם בטקסים המקובלים, פשוט לא יזכרו; ואסור שזה יקרה לנו". אלטשולר הזמינה לביתה ניצולת שואה וכמה חברים, ובהמשך לסיפורה התעורר שיח שנגע בלבבות ונשאר בהם. המפעל המדהים הזה, שביקש לשנות את אופיו של יום השואה ומאפשר לזכור את השואה בדרך אחרת, במרחב הביתי ובהשתתפות כל מי שהנושא יקר לליבו בלי קשר לגילו או מוצאו - התפשט במהירות, ועד היום השתתפו מאות אלפי אנשים באירועי "זיכרון בסלון". "התכלית של היוזמה הזאת היא להפוך אותנו לאנשים טובים יותר, בעלי חמלה וראיית האחר בדרך להפוך את החברה שלנו לטובה יותר", היא מסבירה. בימים אלה כבר שקועה אלטשולר בפרויקט הבא שלה. הוא נועז לפחות כמו קודמיו ואם יצליח ויתרחב תהיה לו השפעה מיטיבה על רבים. מדובר בחינוך מכיל, כזה שלא יחייב את התלמידים להתאים את עצמם למערכת אלא יעודד את הגמשת המערכת לטובת כולם, תוך קבלת השונות והגיוון, כדי שכולם יוכלו ללמוד יחד. בשונה מגישת השילוב הקיימת, שבה מנסים "לנרמל" את הילד בעל הצרכים המיוחדים, בכיתה המכילה יתקיים חינוך אישי המבוסס על התפישה שלא משאירים אף אחד מאחור. "רק השנה התחלנו ביישום הפרויקט והדרך לא פשוטה. אני יודעת שזו ריצה למרחקים ארוכים ולכך אני רוצה להקדיש את העשור הבא בחיי", הסבירה אלטשולר לקהל, שמצידו בוודאי התמלא תקווה לקראת הרעיונות הבאים שלה. האם את מאושרת המרצה הבא בכנס היה אירי ריקין, שהרצאתו האנרגטית ורבת ההומור נשאה את הכותרת "כל מה שרצינו לדעת על אושר, אבל לא ידענו :21- לשאול". הוא הציג את הפרדוקס של המאה ה אף שהחיים שלנו היום קלים ונוחים מאי פעם, אף אחד לא באמת מאושר. כצפוי הוא העניק לקהל כמה טיפים בדרך אל האושר, והפציר בנו לא לקנא במי שמעלה ברשתות החברתיות את שלל טיוליו ומלבושיו. "תקנאו במי שלא מעלה - הוא באמת חי", קבע. אחרי ארוחת הצהרים, עלתה על הבמה צמרת פירסט, שסיפרה על מסעה הארוך והתובעני בדרך להפצת מוצר פורץ דרך למניעת איידס באפריקה, שאותו פיתח צוות הסטארטאפ שהקימה. המוצר, שמו, פותח על סמך מחקרים PREPEX המעידים שמילת גברים מפחיתה באופן דרמטי הדבקה בנגיף, וההנחה היתה שהמוצר המהפכני שמאפשר מילה לא כירורגית, יתקבל בזרועות פתוחות ויגיע למליונים רבים. בפועל התברר כי גופים בינלאומיים הכשילו את המהלך בעילות שונות ומשונות וחייבו את פירסט לנסוע שוב ושוב לאפריקה, לגייס עוד ועוד כספים ולהמשיך להתדפק על דלתות הגורמים המממנים. אך במשך כל התקופה הזו, היא הוסיפה להאמין במוצר - ובסופו של דבר, הדלת נפתחה. נכון להיום נמכרו באפריקה מיליון וחצי מהתכשירים הללו והיד עוד נטויה. ובמעבר חד לסיכום הכנס, צריך להודות שמזמן לא צחקנו כל כך. רשף לוי לקח אותנו למחוזות הזמינים ביותר - זוגיות וילדים, ועשה מהם מטעמים הולמים לסוף חופשת הקיץ הזו. יעל אפרתי ג'ינה מרום, מנכ"לית "מציאות עמותת המורים: חיינו היא דינמית מאוד ומחייבת אותנו להיערך לקצב השינויים ולרעיונות החדשים, ולכן רק טבעי שנרצה לתרום ולהכין אתכם לקראתם. הרצאות כאלה גורמות לנו למחשבות חדשות ומטרתן לתת לכם פוש קדימה" סוגרים את הקיץ - ומקבלים השראה לשנה החדשה נער בסיכון שגדל והיה למנהל בית ספר, היזמת החברתית שהקימה את "כנפיים של קרמבו" ואירי ריקין שדיבר על פרדוקס האושר - את כל אלה ועוד שמעו בכנס של עמותת המורים משתתפי הכנס. בוקר של סיפורים מרתקים צילום: ליאת מנדל צילום: אביב שילו בן דויד נואמת בפני המפגינים. "מצוקה אמיתית" "עד עכשיו יפה בן דויד: עובדי ההוראה עבדו גם כשעשקו אותם. הם המשיכו לתת במסירות אין קץ. יש גבול לכל תעלול – מדינת ישראל לא מכבדת את אנשי החינוך שהם חוד החנית שלה" 5 שיעור חופשי > 2019 ספטמבר 2019 ספטמבר < שיעור חופשי 4

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==