שיעור חופשי / תשרי תש"פ / ספטמבר 2019 / גליון 129

ב יבליותרפיה היא טיפול רגשי המשתמש בתהליכי כתיבה ובטקסטים כאמצעי טיפולי המאפשר לנו לגעת בתכנים נפשיים מ"מרחק בטוח", שכן הטקסט יוצר מרחק בין התכנים הפנימיים לבין הסיפור החיצוני. טקסט ספרותי טוב עוסק במצבים קיומיים כלל-אנושיים, ובאמצעותו נעשית העבודה הפנימית של הנפש. הטקסט מהווה מסגרת דרכה אנו מדברים את עצמנו, עם עצמנו, או עם אחרים, ולעיתים הוא מדייק עבורנו מילים שלא יכולנו לנסח או להגיד בעצמנו. הנה כמה מילים על התהליך. שלושה קולות בחדר הטיפול 1 בתהליך הטיפולי, המטופל מגלה צעד אחר צעד את העצמי שלו, בתוך דיאלוג עם המטפל ועם הטקסט הנקרא והנכתב. מערכת היחסים בין שלושה קולות אלה - מטופל, מטפל וטקסט, מאפשרת בדיקה של תכנים, תמות ומערכות יחסים עבור המטופל, בדיאלוג מתפתח ומעמיק. טיפול בילדים באמצעות 2 ילדים, באופן ביבליותרפיה. טבעי, נעים על הציר שבין מציאות לבין דמיון ומשחק. הביבליותרפיה רותמת תכונה זו לעבודה יצירתית ומשחק דרכם נבראים הסיפורים בטיפול, לצד סיפורים שהמטפל מזמן לטיפול. אין צורך לדבר ישירות על הקשיים או הפגיעות; הטקסט מאפשר הרחקה במרחב, בזמן, בדמויות ובעלילה. לא נספר על "גירושים" כדי לטפל בילד שהוריו התגרשו. המטפל יזהה את התמה הרגשית של המטופל (למשל: כישלון, אכזבה, פחד, ייאוש או הקלה), ויספר סיפור שעוסק בה. הסיפור עצמו יכול להתרחק אלפי שנים אחורה או קדימה, ולהתרחש בקרב בני אדם, יצורים פלאיים, או בעלי חיים. החשוב הוא המסע של הגיבור בסיפור: האתגרים וההתמודדויות (בהצלחה או לא), בעוד המטופל והמטפל פוסעים איתו במסע, וחווים השתקפות של חוויותיו ורגשותיו. חייבים לדעת לכתוב ולקרוא?. 3 מהמטופל לא נדרשת יכולת כתיבה או קריאה. משחר הבריאה האדם ידע להקשיב לסיפורים ולספר סיפורים בעצמו. המטופל יכול להיות במגע עם עולמו הפנימי באמצעות טקסטים שנכתבו על ידי אחרים, והסיפור שלו יכול להיכתב דרך טקסטים חיצוניים, משולבים בסיפורים שהוא מספר במהלך הטיפול. ביבליותרפיה במערכת החינוך: 4 הילד, המורה – והטיפול. במערכת החינוך קיים מערך טיפולי מתוך תפישה כי ילד המוטרד מתכנים רגשיים אינו פנוי ללמידה ו/או לקשרים חברתיים. ביבליותרפיה זמינה עבור מטופלים בכל גיל, והטקסטים יותאמו לתמות הרגשיות וליכולת השפתית. יתרונו של הטיפול במסגרת החינוכית הוא בתמיכה המערכתית הניתנת למטופל על ידי אנשי החינוך והטיפול. חשוב לאפשר לילד לצאת לפגישה הטיפולית ברגישות, ולזכור שכאשר הוא חוזר מהפגישה הוא מוצף רגשית ולא תמיד פנוי ללמידה. למי זה מתאים, ולמה נדרשת 5 ביבליותרפיה מתאימה סבלנות? לעבודה עם מגוון קשיים ובעיות, והעבודה החשובה היא ביצירת הקשר הטיפולי. הנטייה היא להפנות לביבליותרפיה ילדים שאוהבים לכתוב או לקרוא, אך הטיפול אינו מתאים רק להם. טיפלתי בילדים ובמתבגרים שלא דיברו ו/או כתבו, וגם בילדים שהצהירו שהם "שונאים סיפורים". כשמפנים ילד לטיפול, חשוב להבין שמדובר בתהליך איטי ורגיש שבו אנו מציעים לילד מרחב בטוח לגעת בכאבים ובקשיים. // ביבליותרפיה מורה נבוכים מילים וסיפורים יכולים לרפא - על הנחה זו מבוססת הביבליותרפיה, שמאפשרת למטפל ולמטופל לגעת ממרחק בטוח גם בפצעים פתוחים. ד״ר חגית פולק, מטפלת בביבליותרפיה, מסבירה איך עושים זאת ד״ר חגית פולק 2019 ספטמבר < שיעור חופשי 40

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==