שיעור חופשי / תשרי תש"פ / ספטמבר 2019 / גליון 129

10 08 " מסע קשה של שנתיים שבו משרד האוצר נקט בסחבת הגיע לסיומו. הצלחנו לשים סוף לעושק עובדי ההוראה בישראל", בישרה יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, ערב פתיחת שנת הלימודים תש"פ. ההסכם שחתמה עם צוותי משרד האוצר לאחר שעות 30- משא ומתן אינטנסיבי שנמשך יותר מ הניב הישגים משמעותיים לעובדי ההוראה מיליון תלמידים 2.3- ואיפשר ללמעלה מ בגנים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים להתחיל את השנה כסדרה. בהסכם החדש נענו דרישותיה העיקריות של הסתדרות המורים: תוקן העיוות בחישוב ימי המחלה, וסכומי הפנסיה של עובדי ההוראה יעודכנו ויחושבו באופן ברור יותר. על פי ההסכם באוגוסט, יופחת משכרם של עובדי 30- שנחתם ב ההוראה, בדיוק כמו משאר העובדים במשק, רק ימים 1.4 יום מחלה אחד. זאת, במקום ניכוי של בממוצע כפי שהיה עד כה, חישוב שלעתים הביא אף לניכוי של יומיים בגין יום מחלה אחד. בנוסף לכך הוסכם שלכל גמלאי שפרש )1986- השנים אחרונות (החל מ 33- מעבודתו ב שקל, כפיצוי 2,000 יוענק סכום חד-פעמי של על הפחתת ימי המחלה בגין החישוב השגוי שהיה נהוג עד כה. האוצר אף הסכים לדרישה להקים קרן מצוקה משותפת לאוצר ולהסתדרות המורים שתעניק מימון לעובדי הוראה שלא נותרו להם ימי מחלה כתוצאה מהחישוב הקודם, ונקלעו למחלה ממושכת. במקביל, הסכים האוצר לתביעת ההסתדרות כי הפנסיה התקציבית תחושב מעתה כנגזרת של 80% השכר האחרון. לפי ההסכם, הגמלאים יקבלו על כל שנה מאז 0.45% מהשכר האחרון, ועוד החלת רפורמת "אופק חדש". הסדר זה יחול על אלף עובדי הוראה וגימלאים. 55- כ שבועיים קודם למעמד החתימה, הסיכויים להגיע להסכם נראו קלושים. בן דויד הצהירה בראיונות ובנאומים שנשאה בכנסים ברחבי הארץ שאם לא ייענו דרישות ההסתדרות, שנת הלימודים לא תיפתח. לדבריה, במשך שנים המורים לא קיבלו את המגיע להם, וכעת מנסה האוצר להתחמק בטענה שהמהלך יעלה מיליוני שקלים. "אם הם היו משלמים בזמן וכחוק לא היה צריך להוסיף שקל", קבעה. בן דויד הסבירה כי במצב הפוליטי הקיים ובהינתן ממשלת המעבר, אי אפשר להתחיל לנסח הסכם שכר כולל ולסיים אותו בתוך חודשיים, ולכן הדרישות שמעמידה ההסתדרות מוגבלות יותר - ורק היענות להן תמנע את השביתה. "הנוסחה של חישוב הפנסיה היתה כל כך מורכבת ומסובכת והורכבה מהשכר שלפני 'אופק חדש' וזה שאחריו, כך שגם באוצר לא ידעו לפענח אותה ושלחו את עובדי ההוראה אלינו כדי שנחשב עבורם את גובה הפנסיה שלהם בעזרת כלכלנים שאנחנו מעסיקים", שיתפה בן דויד בדברים שנשאה לאחרונה בכנס של עמותת המורים בירושלים. "בשעה שכל עובד במשק יודע בדיוק מהי הפנסיה הצפויה לו ולפיה הוא מכלכל את צעדיו, עובד ההוראה לעומתו, גם ערב פרישתו לגמלאות, אינו יודע איזה סכומים צפויים לו". בניסיון לסיים את המשבר נמשכו המגעים בין צוותי האוצר לבין בכירי ההסתדרות, יועציהם הכלכליים ועורכי דינם. אלא שהמחלוקות בשני הנושאים שעלו לדיון נשארו בעינן: האוצר דרש כי ימי המחלה יחושבו לפי שעות ולא על פי ימים קלנדריים, וכי שאלת התשלום הרטרואקטיבי לגמלאים תועבר להכרעה משפטית. לעומתו, ההסתדרות דרשה להפחית יום אחד עבור כל יום מחלה ולפצות את הגמלאים על הסכומים שנוכו מהם שלא כדין. בנושא הפנסיות דרשה ההסתדרות לפשט את הנוסחה שעל פיה חושבה הגמלה ולהחזיר רטרואקטיבית לגימלאים את הכסף שלא ניתן בזמן. האוצר הסכים אמנם לשינוי בנוסחת החישוב, אך התנגד לתוספות תשלום למורים פורשים או לתוספות עתידיות. לנוכח אי ההתקדמות במגעים ואיום השביתה שהתקרב מאוד, החליטו נציגי משרדי האוצר והחינוך להוציא נגדה צו מניעה בטענה כי ההסתדרות פועלת באופן פסול ומנסה להפעיל לחץ ולהשיג הישגים תוך ניצול תקופת בחירות רגישה. ההסתדרות דחתה את הטענה מכל וכל ואף הכריזה כי תנקוט צעדים משלה אם יתקבל צו המניעה. בתום הדיון שהתקיים ביום רביעי, באוגוסט, הורה בית הדין לעבודה בתל אביב 28 לנציגי ההסתדרות ומשרד האוצר להיכנס למשא ומתן מיידי על הנושאים שבמחלוקת במטרה להגיע להסכם. השופטת אוסנת רובוביץ-ברכש קצבה לשני הצדדים פרק זמן מוגבל וחייבה אותם לדווח על תוצאות 9- המגעים עד ליום שישי ב בבוקר. המהלך הזה, התברר, היה בבחינת הנוסחה הגואלת 2019 ספטמבר אקטואליה 129 / גיליון תשרי תש"ף Dreamstime אביב שילו, צילומי שער: ומור ברנשטיין רווית שרף עורכת: חוה טרטנר עריכה: ניצה ברגמן הפקה: מקס שפירו עיצוב גרפי: יעל אפרתי, תמירה גלילי, משתתפים: רותי גליק, לימור דומב, בתיה טולדנו, גלית לוי, לימור לניאדו־תירוש, ראובן שבת מור ברנשטיין צילום: חיים סולן לוחות ודפוס: עמותת המורים אחריות מערכתית: ג'ינה מרום, שלמה ישי, מערכת מייעצת: יערה קדוש כתבי היד © כל הזכויות שמורות המתקבלים במערכת עוברים עריכה וקיצורים. המערכת אינה מתחייבת להחזיר כתבי יד וצילומים אם חשוב לכם להשפיע, אם אתם מחפשים במה להתבטא או מרגישים שחיוני לשתף את עמיתיכם לעבודה בדברים שאתם עושים, "שיעור חופשי" הוא הבמה שלכם. hofshi@morim.org.il 03 -6922955 , פקס 03-6922945 ' , טל 62969 , תל אביב, מיקוד 8 רחוב בן סרוק | כתבו לנו כדי שנוכל לפרסם אתכם תוכן העניינים אקטואליה בדרך להישג הבא: ברגע האחרון, 3  יעל אפרתי | נמנעה שביתת המורים היכרות עם גליה לב גלפנד, האחראית 4 על פעילויות ההעשרה בעמותת  יעל אפרתי | המורים עם הפנים לעתיד: כנס הקיץ של 6  יעל אפרתי | עמותת המורים כתבות המדע האזרחי משלב לך תדע - 10 במחקר את הקהילה - כולל ילדים, תמירה גלילי  | מורים והורים פרופ' דן בין ידע לצמיחה כלכלית - 16 בן דוד מסביר מה צריך לעשות למען תמירה גלילי  |  עתיד החינוך המורים שלא עסקים והנאה - 20 מפרידים עבודה מתחביב - לשמחת לימור דומב  | התלמידים מדורים לימור דומב | מקומי 24 לימור דומב | יזמות 26 רווית שרף | ארגז כלים 28 לימור דומב | תרבות דיגיטלית 29 מורה נבוכים 40 אתנחתא רווית שרף | הגר ינאי בנעלי בית 31 יעל אפרתי | חנן הגנן עולה על הבמה 32 | סתיו של הצגות, תערוכות ובילויים 34 יעל אפרתי חגית פולק | כוח הריפוי של המילים 40 20 39 ממורה למורה התרגשות של התחלה שנה 30 - גם אחרי להתחיל מחדש עם כיתה חדשה זו משימה מרגשת מאוד, ואפילו שנה בהוראה, כיתה חדשה עושה לי 30 מותחת. גם אחרי כמעט פרפרים בבטן. בשנת הלימודים שזה עתה החלה אני מקבלת כיתה חדשה, כיתה ד'. ישבתי וחשבתי איך אתחיל מחדש, והנה לפניכם כמה מההרגלים שאימצתי לעצמי ביום הראשון ללימודים. אם המחנכת הקודמת או היועצת רוצות לתת לי סקירה על מהות התלמידות והתלמידים, אני לא מעוניינת לשמוע. אלא אם יש תלמיד החולה במחלה כרונית, או עניין אחר שהכרחי שאדע בימים הראשונים. אני מבקשת להגיע לכיתה לוח חלק, במובן הזה, כך שאוכל לתת לכל תלמיד/ה הזדמנות לפתוח דף חדש ונקי. הרי לפעמים כימיה בסיסית בין בני אדם עלולה לשבש התחלה ויחסים, לא כל שכן קשר בין מורה לתלמיד/ה. אני משתדלת להמעיט בשיחות נפש ביום הראשון, אבל מקפידה להבהיר כללים ונהלים, ולהתחיל במשימות לימודיות קלילות שכולם מסוגלים להשלים. אני מבקשת מכל התלמידים לכתוב לי מכתב אישי. בעזרתו אני מתחילה להכיר קצת את מה שמסתתר מאחורי כל תלמיד ותלמידה, ובאותה הזדמנות מכירה גם את רמת העברית שלהם, מבחינת ניסוח, כתיבה, אוצר מילים ושגיאות כתיב. המכתב יכול לשמש בהמשך פתיח לשיחת היכרות אישית. אפשר גם להכין תשובה קצרה ועניינית לכל תלמיד ולתת לו למחרת בבוקר, כעוד נדבך ביצירת הקשר האישי ההתחלתי. אני לא עושה סבב חוויות מהחופש הגדול. לאוכלוסיה ממנה באים תלמידי אין יותר מדי חוויות לשתף, ובכלל זה עניין שמביך חלק התלמידים ושהופך לתחרות בסגנון למי יש יותר גדול. מי שרוצה לשתף אותי בחוויית חופש מוזמן לכתוב לי במכתב האישי, ככל שהוא מסוגל להתבטא או לספר לי באופן אישי, בהזדמנות קרובה. בימים הראשונים, אחרי שתמה ההתרגשות הראשונית, ולפעמים זה קורה מיד בהתחלה, תמיד יש ניסיונות של בודקי הגבולות. הם חייבים לראות עד כמה הם יכולים למתוח את החבל. זה מחבל בחדוות ההתחלה ומתיש את המורה שבכיתה וגם את התלמידים האחרים, אבל אני משתדלת להיות נחושה ועקבית - וחוזרת על הכללים שלי שוב ושוב ושוב. מתיש - כבר אמרתי, אבל לרוב זה עוזר. אחרי יום-יומיים או שבוע-שבועיים, פתאום מגיחים חגי תשרי והתכנים והערכים שלהם משתלבים נהדר עם התחלת שנת הלימודים. זה הזמן לתת לתלמידים להכין תוצרים אישיים ורצוי קבוצתיים אותם אפשר לתלות על קירות הכיתה, דבר היוצר שיתוף פעולה בין התלמידים ומגביר את תחושת השייכות למקום. עצה טובה בהקשר הזה: כדאי שתהיה לכן מכונת ניילון בבית, ואתן בטח מבינות למה הכוונה. ואז יום כן, יום לא, יום למה לא, וההסתגלות אולי יותר נוחה ואולי מבלבלת; אבל מה שחשוב הוא שכאשר "אחרי החגים" מגיע, כולנו נכנסות לאקשן של עשייה אינטנסיבית, ומי בכלל זוכרת שהיה אי פעם חופש גדול. אסיים בברכת שנה טובה, תש"ף: תהא שנה פעילה, פורחת ופורייה לכולנו. המורה אורית אחרי משא ומתן קשוח שנמשך אל תוך הלילה, יומיים לפני פתיחת שנת הלימודים, הושג הסכם בין ההסתדרות למשרד האוצר - והמורים זכו בתיקון העוול שנגרם להם שנים רבות. האתגר הבא של ההסתדרות כבר עומד בפתח - הסכם שכר חדש ומשופר חישוב ימי השכר של המורים יושווה לשאר העובדים במשק מאבק ההסתדרות השתלם צילום: אביב שילו שקל בגלל החישוב השגוי 2,000 הפגנת עובדי ההוראה לשינוי ההסכם. כל גמלאי יקבל 3 שיעור חופשי > 2019 ספטמבר 2019 ספטמבר < שיעור חופשי 2

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==