שיעור חופשי / אדר א' תשעט / פברואר 2019 / גליון 127

ת שמעו סיפור: לפני כשנתיים, כשהם , החליטו תלמידי 60 כמעט בני לשעבר מבית ספר גבעת 2 ' כיתה ח השלום בתל אביב, לערוך פגישת מחזור. אלא שבשונה מרוב האנשים הפוגשים את חבריהם לכיתה אחרי עשרות שנים, תלמידי שנים קיימת 45 הכיתה הזאת גילו כי גם אחרי ביניהם חברות אמיצה - והחליטו להמשיך לשמור על קשר. מטבע הזמנים, הם הקימו לעצמם קבוצת ווטסאפ ובאמצעותה הם נפגשים לפחות אחת לחודש - מטיילים ברחבי הארץ ובחו"ל, שומעים הרצאות ומתנדבים במסגרות שונות. אל המשפחה החדשה הזאת הצטרפו גם מנהל בית הספר דאז, אברהם בודנר; שתיים מהמחנכות – עדנה ביר ונילי הדס; וגם המורה למלאכה, נתן חן. החבורה הפעלתנית הזאת חגגה לפני שנה למנהל בודנר, ובדצמבר האחרון 90 יום הולדת 80 לקחה על עצמה לחגוג לביר יום הולדת בתוכנית עשירה שכללה סרט על חייה, מימי ילדותה בתל אביב עד היום. התלמידים שרו משירי ארץ ישראל שאותם הנחילה להם המחנכת האהובה, וגם שיחקו משחקי חברה המקושרים לעברה. ומה בהמשך? התלמידות והתלמידים מבטיחים להמשיך להיפגש וליהנות ביחד עוד שנים רבות. כיתה שכזאת. יעל אפרתי 2 ' בחזרה לכיתה ח עדנה ביר מרכז מולטימדיה של הקרן לקידום מקצועי הקר ן לק י ד ו ם מקצ ו ע י - הסתד ר ו ת המ ו ר י ם ב ישראל 03-6928291 : פרטים והרשמה בטלפון , תל-אביב 8 הקורסים מתקיימים בבית הסתדרות המורים - רח' בן סרוק )6 (מעלית עד קומה 7 קומה עלות הקורס ₪ 200 2019 פברואר מלא אילוסטרייטור ג' 08:00 26/02/2019 יצירת סרטים (עריכה א') ג' 12:00 26/02/2019 UX חוויה ביצירת תוצרים דיגיטלים מלא ג' 16:00 26/02/2019 בניית אתרים ד' 08:00 27/02/2019 אינדיזיין מתקדמים ד' 12:00 27/02/2019 צילום במצלמה דיגיטלית מתקדמים ד' 16:00 27/02/2019 כתיבת תוכן שיתופי ברשת (ויקיפדיה) ה' 08:00 28/02/2019 פוטושופ ה' 12:00 28/02/2019 יצירת סרטים (עריכה ב') ה' 16:00 28/02/2019 2019 אפריל אילוסטרייטור מתקדמים ג' 08:00 16/04/2019 וידאו בסמרטפון וניו מדיה ג' 12:00 16/04/2019 עיצובים בפוטושופ ג' 16:00 16/04/2019 פוטושופ ג' 08:00 17/04/2019 יצירת סרטים (צילום וידאו) ג' 12:00 17/04/2019 כתיבת תוכן שיתופי ברשת (ויקיפדיה) ג' 16:00 17/04/2019 הקר ן לק י ד ו ם מקצ ו ע י - הסתד ר ו ת המ ו ר י ם ב ישראל קורסי שפות קורסי אנגלית קורסי ערבית למתחילים לאחר סבסוד עלות הקורס ) ש״ח 3,490 (במקום ₪ 800 03-6928291 : טלפון | שפות > הקרן לקידום מקצועי > www.itu.org.il לה רשמה: אשדוד, ב"ש, חיפה, י-ם, מודיעין, פ"ת, ראשל"צ, רעננה, נתניה, ת”א (קלאוזנר / הכפר הירוק) מרכזי לימוד בפריסה ארצית: אקטואליה " לאחר שנים של דיונים בנושא שילוב תלמידי החינוך המיוחד, עבר חוק החינוך המיוחד בקריאה שלישית. ד"ר אדוה זילברשטיין חכם, ראש החוג לחינוך מיוחד במכללת אוהלו בקצרין, סבורה שהתובנה הראשונה והחשובה ביותר שמעלה החוק החדש היא כי לכל עבור כל התלמידים, העדיפות הראשונה היא שילוב במסגרת החינוך ה"רגיל". "לפני שתלמיד מופנה למסגרת חינוך מיוחד, יש למצות את כל האפשרויות האחרות", אמרה ל"שיעור חופשי". "צריך להסתכל על התלמיד בראייה הוליסטית המציבה אותו ואת משפחתו במרכז התהליך החינוכי". לדבריה, מתוך החוק משתמע כי החינוך המיוחד אינו מקום, אלא מכלול השירותים הניתנים לילד במטרה לקדמו ככל שניתן בקהילה, באזור מגוריו, כמו יתר חבריו. "על פי החוק, מטרתו לעגן את זכותו של התלמיד להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה ובתחומי החיים השונים, תוך מתן מענה הולם לצרכיו. זאת על מנת שיוכל לחיות בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד, וכדי שיוכל למצות את יכולותיו האישיות, בדומה לכל תלמיד אחר במערכת החינוך", אמרה זילברשטיין חכם. "בפני מערכת החינוך עומד אתגר חשוב: כיצד ייושם החוק על הצד הטוב ביותר. מניסיון העבר, אנו יודעים, כי על מערכת החינוך להיערך נכונה למעבר המבורך הזה. כדי לשלב תלמידים בהצלחה, תוך מתן מלוא ההזדמנויות והאפשרויות, על מערכת החינוך לנקוט צעדים הכרחיים - שאם לא כן, תהליך השילוב לא ישיג את מטרתו". זילברשטיין חכם מציגה את השלבים הנחוצים לשילוב יעיל, כאשר הראשון בהם הוא להכשיר את המורים המשלבים לקראת שילוב תלמידים עם צרכים שונים ומיוחדים בכיתתם. "עד היום מורים בדיסציפלינות השונות למדו קורסים בודדים בחינוך מיוחד, המקנים ידע בסיסי בלבד ומעט מאוד כלים יישומיים לשילוב התלמיד בצורה המיטבית. יש לערוך השתלמויות שבהן יינתן ידע התיאורטי הנדרש, וישולבו סימולציות וניתוח מקרים מתוך הקיים בפועל. כמו כן, יש להעמיד סגל בעל הכשרה בחינוך מיוחד, שיוכל לסייע למורים בשילוב היומיומי, יעזור להם להבין התנהגויות ומצבים שונים וייתן להם כלים", היא אומרת. לדבריה, מתוקף תפקידה כראש החוג לחינוך מיוחד במכללת אוהלו בקצרין, ברור לה כי על השינוי להיות מעמיק אף יותר, והוא מחייב מתווה הכשרה הולם, כאשר כל תלמידי ההוראה יחויבו באשכול שעות של חינוך מיוחד, תוך התאמה ייחודית ומענה לצרכי הדיסציפלינות השונות. עוד קובע החוק כי להוריו של הילד עם הצרכים המיוחדים תינתן הזכות לבחור את המסגרת בה ישולב ילדם (עם כמה השגות במקרים חריגים). לצורך כך יוקמו ועדות זכאות שיקבעו את המסגרת. בוועדות אלה ישתתפו בעלי תפקידים במערכת החינוך וברשות המקומית, ואליהן יוזמנו הורי הילד. על המערכת להיערך ולהכשיר את יושבי ראש הוועדה כדי שיוכלו לבצע את תפקידם על הצד הטוב ביותר, מתוך ראייה רחבה ומקיפה של צרכי הילד ומשפחתו, ולא רק של צרכי המערכת. במכללת אוהלו פועל מרכז המאפשר ביצוע סימולציות חינוכיות, ובו ניתן להציג מקרים דומים לאלה שבהם ייתקלו חברי הוועדות. זילברשטיין חכם מדגישה כי בהצגת המקרים ישולבו שחקנים שידמו מצבים ואתגרים שונים עם הורים, והצוות החינוכי והיושבים בוועדה יקבלו כלים בהם יוכלו להשתמש בעבודתם. מרכז הסימולציות מציע את שירותיו למערכת החינוך לצורך למידה ייחודית ומשמעותית. "רק ראייה רחבה ומקיפה, תוך מתן הידע והכלים לכל הגורמים במערכת, תאיר את השילוב באור הראוי ותיתן למערכת את המענה הנדרש לשילוב ילדינו, כדי שנאפשר להם הצלחה אמיתית", היא אומרת. בתוך כך, קבעה מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן-דויד, כי "התיקון לחוק החינוך המיוחד נעשה בפזיזות, תוך פגיעה בתלמידי החינוך המיוחד ועובדי ההוראה". בן-דויד טענה כי "התיקון הזה ללא חשיבה מעמיקה על ההשלכות שלו על התלמידים של החינוך המיוחד וללא חשיבה על עובדי ההוראה. זה עוול לכל הנוגעים בדבר: התלמידים בחינוך הרגיל, התלמידים בחינוך המיוחד ועובדי ההוראה. הסתדרות המורים תיאבק כדי שהחוק לא יצא אל הפועל במתכונתו הנוכחית, אני לא אתן יד לפגיעה כל כך קשה גם בילדים וגם בעובדי ההוראה". בן-דויד ציינה כי אין ספק שיש לבצע שינויים בחוק וחשוב לערוך בו התאמות, ואולם לא ניתן לעשות זאת בצורה נמהרת: "אנחנו לא מייתרים את השילוב, אך יש להכין את המערכת בתוכנית תלת-שנתית: הכשרת המורים המלמדים כיום, הכשרת עובדי הוראה הלומדים כיום במוסדות להשכלה גבוהה, הגבלת מספר הילדים המשולבים, והגבלת מספר התלמידים בכיתות משלבות, וכמובן בחינת כל ההשלכות על עובדי ההוראה". בעמדה שהציגה הסתדרות המורים בוועדות דיונים), נימקה הסתדרות 18( החינוך שבכנסת המורים את הסיבות להתנגדותה. בראשית הדברים מציינים בהסתדרות המורים כי צמצום חלקם של עובדי ההוראה בהחלטה על המסגרת הלימודית המתאימה לתלמידים בחינוך המיוחד יביא לכך שתלמידים ישולבו בכיתות רגילות ללא שום שיקול דעת מקצועי. שילוב לא נכון של תלמיד יפגע בתלמיד עצמו, בחבריו לכיתה וגם בעובד ההוראה. יתרה מכך, בהסתדרות המורים מסבירים כי יישום השילוב במתכונת המוצעת אינו אפשרי, שכן לעובדי ההוראה במערכת החינוך אין ידע המאפשר לתת מענה הוליסטי מקצועי הולם לילדים הללו, כגון טיפול בלקויות למידה, בבעיות רגשיות, בבעיות התנהגות ועוד. לכן, מי שייפגע יהיו כלל הגורמים במערכת: הילדים שישולבו במסגרות לא מותאמות ולא תיבנה להם תוכנית פרטנית שתקדם אותם על מנת לשלבם בחברה (השילוב במצב המוצע ירחיב את הפערים); הילדים האחרים בכיתה, שיתעכבו או שייגזל מהם זמן שיידרש לטיפול ספציפי בילדים המשולבים שצרכיהם מורכבים יותר; וכן עובדי ההוראה, שיתקשו לתת מענה הוליסטי ומותאם לכיתות המורכבות שיהיה עליהם לחנך או ללמד. על פי הסיכום עם ח"כ יעקב מרגי, יו"ר הוועדה, ועם משרד החינוך, הסתדרות המורים תבחן מקרוב את החלת החוק והשלכותיו על הילדים ועובדי ההוראה במחוז שייבחר. הסתדרות המורים מקדמת בברכה רפורמות , אומרת 21- ושינויים המתאימים למאה ה בן-דויד. אך עם זאת, יש לעשות מהלכים בתבונה וכדרך המשפט. "הדרך לחזות את העתיד היא ליצור אותו בתבונה" (פ. דרוקר). רווית שרף יש לבחון לעומק את חוק החינוך המיוחד לטענת הסתדרות המורים, החוק החדש עלול להטיל עומס יתר על עובדי ההוראה - ולפגוע הן בתלמידים בעלי הצרכים המיוחדים, והן בחבריהם לכיתה תלמידים במשחק. "החינוך המיוחד אינו מקום, אלא מכלול שירותים" dreamstime.com : צילום 9 שיעור חופשי > 2019 פברואר 2019 פברואר < שיעור חופשי 8

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==