שיעור חופשי / אדר א' תשעט / פברואר 2019 / גליון 127

אקטואליה " ושוב נותרו רק שתי ברירות, להיכנע או לבחור לחיות. סופות יבואו בזמנן ושוב יזכירו לאדם שיש גם שמש בתוכן". השורות האלה לקוחות מהמופע "שתי ברירות" – מופע מוזיקלי של שתי נשים, שני סיפורים אישיים ופסנתר אחד המביאים לבמה את קולותיהן של נשים נפגעות אלימות. המפגש שנושא את הכותרת "נשים משנות עולם" ייערך השנה בחיפה, הרצליה ואשקלון, במהלך חודש מרץ שבו מצוין יום האישה הבינלאומי. החלק הראשון של הערב הוא המופע המוזיקלי בביצוען של יובל גולדנברג והילה צארום, שבסיומו ייערך רב-שיח עם קרן כהן ישראלי ודנה דבורין, היוזמות את פרויקט פלטפורמא - המוביל נשים נפגעות אלימות לתהליך מעצים של הכשרה לעיסוק במקצועות מאחורי הקלעים של הבמה האמנותית. בשיח ייקחו חלק גם כמה נשים המשתתפות בפרויקט, והמטרה היא להציג את סיפורן ולקרב את הקהל לנושא. בחלקו השני של הערב, לאחר הארוחה, תציג גלית בנגלס, מרצה ומפיקת טלוויזיה וקולנוע לשעבר, את "להעז, להאמין לבקש ולפתוח את הלב", מסעה של אישה נחושה שהחברה שבבעלותה נקלעה לקשיים מאיימים והיא נחלצה מהם בזכות אומץ ויצירתיות. "המפגש המרגש הזה הוא חלק ממערך שלם של הרצאות, סדנאות, מפגשים וסיורים לימודיים שמכוונים להרחיב את דעתם של עמיתינו עובדי ההוראה, לחזק את גאוות היחידה שלהם ובתוך כך גם לצאת מהשגרה השוחקת ולבלות עם חבריהם", מסבירה ג'ינה מרום, מנכ"לית עמותת המורים. במענה למשוב שקיבלה העמותה מהעמיתים, הובילה מרום לאחרונה גם שינוי במתכונתם של הסיורים הלימודיים. "החלטנו לקיים סיורים קצרים יותר, שיחלו בשעה מאוחרת יותר ופחות עמוסה בכבישים", הסבירה מרום והוסיפה כי "הסיורים ייערכו באתרים אורבניים מיוחדים וילוו בהדרכה מקצועית. הם לא יכללו ארוחות, כך שעלותם תוזל בהתאם". פעילות מסקרנת נוספת, המוצעת תחת הכותרת "לטעום מכל הטוב שבעולם", לוקחת את המשתתפים בה לקצווי עולם - ברבעון הקודם יצאנו לרוסיה, פרו וסקוטלנד, והשנה יהיו אלה אוסטרליה, ברזיל וקולומביה. הפעילות המתקיימת בשיתוף פעולה עם "זמן אשכול" תיפתח גם הפעם בארוחה ממטעמי התרבויות הללו, ובהמשך תוגש המנה העיקרית - הרצאה של אנתרופולוגים וחוקרי תרבות ודתות, מדריכי טיולים וצלמים, שתשלוב במוסיקה ושירה כמיטב המסורת. גם "מועדון הסרטים" המוכר של עמותת המורים ממשיך בפעילותו, ומציע לעמיתים ולמלוויהם סרטים נבחרים במחירים מסובסדים. תוכנית החודשים ינואר- מרץ כוללת למשל את "החיים האלה" ו"טובת הילד" שלכל אחד מהם יוקדמו הרצאת מומחים: "אהבה זה כל הסיפור" לראשון, ו"השופט בראי הקולנוע" לסרט השני. במדור "ארגז כלים" המכוון להעצמה אישית של כל אחד מאיתנו מוצעות לצד הסדנאות המוכרות גם סדנאות חדשות ומסקרנות הנערכות בקבוצות קטנות, בטווח נושאים רחב, כמו למשל "גבולות - הדרך לשלום פנימי". זוהי סדנה שתרחיב את דעתנו בשאלת הצבת הגבולות בחיינו - בזוגיות, בהורות, בעבודה וגם תלמד אותנו לסלוח לעצמנו כשאנו מאפשרים לפרוץ אותם; נזהה את הגבולות של עצמנו ונלמד לומר "לא" בנינוחות. הסדנה תתקיים במהלך פברואר ומרץ בירושלים, רמת גן, זכרון יעקב וחיפה. תודעה וחשיבה חיובית והשפעתן על הדימוי העצמי ואיכות החיים שלנו יעמדו במרכז הסדנה "עולים על 'מדהים'". מי שיבקש להשלים את הסדנאות במופע במרץ 26- ברזילאי-לטיני תוסס מוזמן ב ל"קפה יפו" השוכן במתחם שוק הפשפשים בעיר; ומי שרוצה להגביר יצירתיות ושיתוף פעולה דרך הפעלת הגוף בתנועה, גם אם אין לו ידע מוקדם, מוזמן לסדנה שפותחה בקבוצת התיאטרון והמחול "קליפה" ותועבר בבית הלהקה בתל אביב. ומה עוד? "לדבר בלי לומר מילה", שתעזור לנו ללמוד על שפת הגוף ועל תקשורת שאינה מילולית: איך להפעיל אותה במיטבה ולשדר סמכותיות ואמינות, וגם מהן הטעויות הנפוצות בישומה. "הזיכרון בראי המוסיקה" היא סדנה המדגישה את המוסיקה כשפה חדשה, וככזאת היא מומלצת לפיתוח המוח ולשמירה על זיכרון תקין. "לחשוב מהר, לחשוב לאט", היא סדנה חדשה נוספת, המתייחסת לסוג החשיבה האוטומטית והאינטואיטיבית שלנו (לעומת החשיבה האיטית והלוגית שנתפשת כמוערכת יותר), ומבקשת לקדם אותה כדרך טובה יותר להבין אחרים ואת עצמנו ולהסתגל טוב יותר בסביבה. ובמעבר חד - בסדנאות שייערכו בבאר שבע, עכו, תל אביב וקיבוץ הגושרים, ילמדו המשתתפים איך להפוך את הסמארטפון שלהם למצלמה משובחת המפיקה תמונות מצוינות; ותחת הכותרת "ריפוי והעצמה נשית" נקבל כלים מעולם הגוף-נפש לרתימת כוח התודעה לחיזוק פנימי ולאמונה בתהליך הריפוי הטבעי של גופנו ועוד ועוד. גם רשימת הסיורים הלימודיים המוצעת מרשימה - החל מסיור לצאת מהשגרה - ולהרחיב את הדעת שורה של מופעים, סדנאות, הרצאות ופעילויות . אל תחמיצו! 2019- מצפה לעובדי ההוראה ב ג'ינה מרום, מנכ"לית "החלטנו עמותת המורים: לקיים סיורים קצרים יותר, שיחלו בשעה מאוחרת יותר ופחות עמוסה בכבישים. הסיורים ייערכו באתרים אורבניים מיוחדים וילוו בהדרכה מקצועית. הם לא יכללו ארוחות, כך שעלותם תוזל בהתאם" גרפיטי בנווה צדק וביקור במוזיאון נחום גוטמן המקסים לאמנות הפועל בשכונה, דרך סיור חוויתי בשוק הססגוני של רמלה ועד ביקורים במוזיאון הרצל וב"יד ושם". במקביל, תימשך הפעילות המבוקשת של העמיתים לשבתות עיון ותרבות שיתקיימו בבתי מלון ברחבי הארץ באירוח מלא ובמחירים מסובסדים, ובהן ישולבו הרצאות בתחומים מגוונים כמו "אנחנו והעולם הערבי", "דמויות בתנ"ך", "על הדבש ועל העוקץ" - סיפור חייה ויצירתה של נעמי שמר, תזונה כמרשם לאורח חיים בריא וגם "אז איפה הם הגברים החדשים". לטובתם של ילדי עוטף עזה וצוות הגננות שלהם – במועצות המקומיות בעוטף וגם בערים אשקלון ובאר-שבע - התגייסה עמותת המורים עותקים של הספר "צבע 1,000 והוציאה לאור אדום", מושג שנהפך לחלק בלתי נפרד משגרת תושבי האזור. את הספר, שיצא בהוצאת "אופיר ביכורים", כתבה כוכבה (כוכי) כהן שהיא גם גננת ותיקה, והוא מיועד לילדי גן החובה. הוא מציג את אזעקת צבע אדום כאמצעי ידידותי המבקש להגן על ילדי ותושבי עוטף עזה. זאת, באמצעות סיפור על הילדה רעות המספרת בכנות על המלחמה ששיבשה את החופשה הגדולה והפחידה אותה ואת סביבתה. "חשבנו שזהו פרויקט ראוי, שבאמצעותו אנחנו מביעים סולידריות עם הגננות המצויות במצב מורכב מאוד", מסבירה מרום את ההחלטה; "ובעיקר רצינו לתת להן כלי עבודה נוסף שיעזור להם בהתמודדות היומיומיות עם חששות הילדים ועם הניסיון לקיים שגרה בגן שלהן". יעל אפרתי צילום: מור ברנשטיין מימין לשמאל: סידני, אוסטרליה - אחד היעדים בתוכנית "לטעום מכל הטוב שבעולם" גלית בנגלס, המשתתפת במפגש "נשים משנות עולם" המופע "שתי ברירות", מתוך המפגש "נשים משנות עולם" גרפיטי בקולומביה, יעד נוסף בתוכנית "לטעום מכל הטוב שבעולם" למטה: סדנת "לחשוב אחרת" של תיאטרון "קליפה" " דרך ארוכה עשתה תוכנית הקשר 19- הרב-דורי, מאז שהחלה לפני כ שנה כיוזמה מקומית באגף התקשוב של משרד החינוך, ועד שנהפכה למפעל ארצי נרחב, שבו משתפים פעולה משרד החינוך, המשרד לשוויון חברתי ובית התפוצות. כפי שמלמד שמה, מטרת התוכנית היא לקדם ולטפח שיח רב-דורי באמצעות למידה משותפת של הדור הצעיר ואזרחי המדינה הוותיקים, כשכל צד במשוואה תורם לשיח את מיומנויותיו וכישוריו: הצעירים את מיומנויות המחשב והטכנולוגיה, והוותיקים את הידע, סיפור החיים והתובנות שרכשו במהלך חייהם. עפרה ישראלי, המנהלת הארצית הנמרצת בתי 800- של התוכנית שיושמה עד כה בכ ישובים בארץ והניבה 200 ספר בכמעט אלפי סיפורי מורשת חד-פעמיים, מדגישה כי התוכנית מתקיימת בכל המגזרים, בבתי ספר יסודיים ובתיכונים ברשתות החינוך הממלכתי, הממלכתי-דתי והחרדי ובהתאמות מסוימות, גם בחינוך המיוחד. בכל שנה מציעים למשתתפי התוכנית נושא מרכזי שאליו מומלץ להתייחס בסיפורים המתועדים. השנה יש המלצה נוספת, לצרף לתיעוד הכתוב דקות שניתן לצלם בטלפון 4-2 סרטון בן חכם של כל מבוגר שמשתתף בתוכנית, וכך לשפר את איכות התיעוד ולסייע בזכרון לדורות הבאים. מה החזון של תוכנית "הקשר הבין- דורי"? ישראלי: "דיאלוג בין-דורי פתוח, המחזק את תחושת השייכות והחשיפה לסיפור העם היהודי, מתוך חוויה לימודית המפתחת את מודעות הילדים והנוער לסיפורים המשפחתיים והקהילתיים של האזרחים הוותיקים. אנחנו מבקשים ליצור גשר רב-דורי בין הצעיר המנגיש למבוגר מיומנויות שמטבע הדברים הוא קצת נרתע או מרוחק מהן, וכך תורמת התוכנית לצמצום הפער הטכנולוגי בין הדורות ומעניקה למבוגרים כלים לתפקד בעולם המודרני; ואילו המשתתף הצעיר מתוודע לעולמות תוכן חדשים. "לקשר ההדדי שנרקם כאן לאורך לא מעט מפגשים יש כמובן איכויות מיוחדות, שהתלמידים נשכרים מהן בכמה רמות. ברמה האנושית מקדמת התוכנית הקשבה וסובלנות, מפתחת רגישות לאחר, מטפחת ערכי התנדבות ותרומה לזולת, מערערת סטריאוטיפים על זיקנה וזקנים ומקדמת את מיומנויות הוראה והמנהיגות של הצעירים. לשיח האינטימי יש כמובן ערך גם במישור הלימודי. התלמידים שומעים ממקור ראשון על סוגיות היסטוריות ופוליטיות כמו העלייה לארץ, הקליטה בה או להבדיל, סיפורים של ניצולי שואה. "הם נחשפים למדינות, קהילות, צורות התיישבות ושפות שונות, וגם מתוודעים לסיפורים אישיים-משפחתיים, ברובם מרגשים ומחכימים, שפותחים צוהר להכרת המגוון הרחב של הנרטיבים המרכיבים את החברה הישראלית. את כל אלה הם מתעדים בכלים דיגיטליים, ובתוך כך משפרים מיומנויות כתיבה וניסוח ומשמרים את תוצרי התיעוד במאגר סיפורי מורשת עולמי של בית התפוצות". רוצים דוגמאות? הנה לכם שלושה סיפורים שנכתבו השנה במסגרת הנושא השנתי, אהבה על גילוייה השונים - אהבת הארץ, אהבת משפחה, ואפילו סיפור אהבה בין משפחה , נולדה 73 לכלב אהוב. סבתא טוני נוימן, בת ברומניה ומשפחתה הציונית נאבקה שנים לעלות לארץ, אך השלטונות הקומוניסטיים מנעו את יציאתה. את האשרה המיוחלת הם קיבלו אחרי מות האם, וכך עלתה טוני בת עם אביה לישראל והמשפחה הקטנה 17- ה יושבה בבית שאן. טוני זוכרת ימים קשים של היעדר פרנסה, אי ידיעת עברית וקושי להשתלב חברתית. רק כשנשלחה לקיבוץ כדי ללמוד עברית, החלה התקופה הטובה של חייה. היא עבדה בענפי המשק השונים, טיילה בארץ והכירה אותה, וכך לדבריה התחברה לאדמתה. "השנים ההן בקיבוץ עיצבו את אישיותי והפכו אותי למי שאני היום", סיפרה לנכדה אילון ולחברו שחק, והוסיפה כי האהבה לארץ עברה גם למשפחתה. סבא איציק (יצחק תלם), יליד עיראק, גאה מאוד באהבתו למשפחה שהקים ולעבודת 13- ההתנדבות שלו. יש לו ארבעה ילדים ו נכדים, ועם פרישתו מהקריירה הצבאית שלו, סיפר לנכדו עידן, החליט להקדיש את זמנו לתרומה לזולת בעמותת שלהב"ת, המעניקה שירותי רווחה וחברה לבני הגיל השלישי ומתנדביה מקיימים קשר טלפוני תומך עם קשישים ומגישים להם סיוע. תלם עם נכד אחר 2016- כבר השתתף בתוכנית ב שלו, יובל, ואז סיפר על ילדותו ושמח על ההזדמנות לשתף עוד נכד בסיפורים נוספים. ויש גם סיפור פרטי מאוד שסיפר אביב לב לנכדו על כלבו האהוב קורי, שנפצע, איבד הרבה דם והווטרינר אליו נלקח סבר שהוא מת. המשפחה חזרה כדי לקבור אותו ואז למרבה השמחה התברר שהוא רק התעלף. הוא הוחזר לווטרינר להשלמת הטיפול והמשיך לשמח את בני המשפחה עוד חמש שנים, סיפור שהחזיר את לב לימי ילדותו הרחוקים והעניק גם לנכדו הזדמנות ללמוד עליהם. מה כוללת התוכנית? מפגשים בני שעה וחצי כל 14" : ישראלי אחד, המתקיימים פעם בשבוע בבית הספר במהלך יום הלימודים או אחריו. בית הספר ממנה לצורך יישום התוכנית מורה מרכז, המקבל הדרכה צמודה של מדריכי התוכנית במחוזות השונים. חשוב להדגיש כי התלמידים שנבחרים לתוכנית עוברים הכשרה מסוימת לקראתה. בתי ספר שיקיימו את התוכנית במתכונתה המלאה יקבלו אותה ללא תשלום, ובנוסף יוענקו למשתתפים בה סיור מודרך ותוכנית חינוכית חוויתית בבית התפוצות, המותאמת לגיל התלמידים ונחתמת בסדנת יצירה משותפת. "חשוב להדגיש שהתוכנית גמישה ומודולרית ואפשר להתאים אותה לכל סביבה לימודית וליצור יוזמות ושיתופי פעולה רבים סביבה. כך למשל, ניתן לקיים פעילות רב-תרבותית בין בתי ספר ממגזרים שונים במהלכה מתקיימות אינטראקציות מתוקשבות, מפגשים בשני בתי הספר ואף סיורים משותפים בבית התפוצות שמרחיבים את ערכי הבסיס של התוכנית. בנוסף החלה התוכנית לחבר בין דורות ובין קהילות יהודיות גם מעבר לים, וכל העת מצטברים רעיונות חדשים, כמו למשל 'סיפורו של חפץ', בו מציגים האזרחים הוותיקים חפץ משמעותי מעברם ומספרים לשותפיהם הצעירים את הסיפור שמאחורי החפץ; חקר קהילות כמו זה שהתמקד למשל ביהדות סין; ועוד ועוד רעיונות ויוזמות כיד הדמיון והיצירתיות". יעל אפרתי דור לדור מביע אומר תוכנית הקשר הרב-דורי מפגישה את דור הצעירים של היום עם דור הסבים והסבתות שלהם - ליצירת קשר משמעותי ממנו שני הצדדים רווים ידע וגם נחת מרכז המחשבים להב"ה, קרית מוצקין. חשיפה לסיפור העם היהודי 7 שיעור חופשי > 2019 פברואר 2019 פברואר < שיעור חופשי 6

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==